Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går inte att installera på HD

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker installera Os X 10.3 på en 800Mhz PM G4 men får hela tiden meddelande med varningstriangel att det inte går att installera på den valda disken(har provat 2 olika) även fast jag har formaterat den med skivverktyg. Har provat både med och utan OS9 stöd. När jag kör skivkontroll efter formatering i skivverktyg får jag upp "icke HFS disk kontrollerades". Men om jag gör detsamma med disken kopplad på FW till min MBP får jag inte detta meddelande. Men så fort den sätts tillbaka i G4 är det samma visa. Någon som har något tips? Håller på att bli tokig! Ps maskinen har 1 GB Ram, så det är knappast där det spökar och meddelandet blir samma oavsett om jag använder intern CD eller extern DVD-RW/FW.:'(

Har du efter formatteringen gjort en partition? Även efter formatteringen till HFS kan bootsektorn vara olika saker. I skivverktyg, partitionera välj knappen "alternativ"
Då får du 3 alternativ
GUID för intel mackar och icke startskiva för alla mackar som kör 10.4 eller senare
Apple Partitionskarta för PPC som din G4a
MBR för Windows datorer

Så kolla att du har rätt bootningssektor

Ursprungligen av DrBoar:

Har du efter formatteringen gjort en partition? Även efter formatteringen till HFS kan bootsektorn vara olika saker. I skivverktyg, partitionera välj knappen "alternativ"
Då får du 3 alternativ
GUID för intel mackar och icke startskiva för alla mackar som kör 10.4 eller senare
Apple Partitionskarta för PPC som din G4a
MBR för Windows datorer

Så kolla att du har rätt bootningssektor

Har i båda fallen bara 1 partiotion på disken. Har bara använt Apple skivor som inte är restore, alltså rena OS skivor som inte levererats med någon dator. Har använt såväl en gammal disk som varit formaterat 100-tals gånger likväl som en ny som alltså inte hade någon partition innan jag formaterade den i skivverktyg. Så jag står som ett lika stort frågetecken nu. Förhoppningsvis(!?) har jag missat någon finess i dina tips, du får gjärna återkomma om du kommer på något mer.:'(

OK
Om du kollar på skivan i Skivverktyg. Markera den övre av de två skrivorna du ser

Nått i stil med
75 GB ST1234 Media (markera denna)
Macintosh HD (inte denna!)

I fältet längst ner på skivverktyg står det två spalter med information. Den nedersta till höger
Schema för Partitonskarta: XXXXXXX

Vad står det där?

Står det "Apple Partionskarta" kan skivan bootas med en PPC. Står det "opartionerad" MBR eller "GUID-partionstabell" så kan skivan monteras dvs synas på skrivbordet men inte bootas ifrån

Ursprungligen av DrBoar:

OK
Om du kollar på skivan i Skivverktyg. Markera den övre av de två skrivorna du ser

Nått i stil med
75 GB ST1234 Media (markera denna)
Macintosh HD (inte denna!)

I fältet längst ner på skivverktyg står det två spalter med information. Den nedersta till höger
Schema för Partitonskarta: XXXXXXX

Vad står det där?

Står det "Apple Partionskarta" kan skivan bootas med en PPC. Står det "opartionerad" MBR eller "GUID-partionstabell" så kan skivan monteras dvs synas på skrivbordet men inte bootas ifrån

Tack för svaret, ska kolla senare i veckan...återkommer med resultat

1
Bevaka tråden