Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmen dör på 1,5 år gammal Macbook

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-09 15:35

Sista dagarna har backlighten då och då stängt av sig utan förvarning. Detta går att fixa genom att stänga ner locket, vänta en stund och sedan öppna datorn igen, då funkar skärmen igen.

När allt väl har slocknat så gör det ingen skillnad om man trycker på F1/F2 för att få igång skärmen igen. Däremot kan man fortfarande se att alla fönster ligger kvar (även om det är svårt att se), därav att jag tror att det är backlighten som har börjat glappa (hänt på tidigare datorer).

Är det någon mer som har upplevt detta? Är det ett vanligt problem?
Och hur funkar allt det här med service osv? Datorn är inköpt sommaren 2006, har bytt hårddisk och minne på den, dock inget mer.

  • Medlem
  • 2008-03-09 19:00

Är det ett tillverkningsfel är det fortfarande säljaren som är ansvarig att reparera datorn. Vad jag vet är det först efter 2 år som du själv måste bevisa att du inte har haft sönder datorn..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-09 19:14

allt efter 6 månader är det du som konsument som skall bevisa att det är ett fel som funnits från början. Dvs det räcker inte o visa att du inte slagit sönder den...

  • Medlem
  • 2008-03-09 19:39
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-09 22:02

Haha, nu upptäckte jag dessutom att laddaren har smält. Har ingen reserv.
Finns det några fulmärken att tillgå för laddare? Att betala 843 kr på en studentekonomi mitt i terminen är inte helt uppskattat.

Dessutom påstår Apple att jag inte har någon garanti kvar, iom att jag inte pungade ut för deras protection plan. Stämmer det verkligen överens med rådande konsumentlagstiftning?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-09 22:51

hm, hittade bara det här

"20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om
inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
felets art."

Får nog dra tillbaks mitt påstående att det e upp till dig som kund o bevisa sen då jag inte har en aning kängre.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-09 23:23

Nu börjar jag bli lite orolig, skärmen på min 1.5 år gamla MacBook har börjat flimra när datorn är "nyvaken". Efter en halvtimme eller så blir backlighten stabil men det känns ju som att något är på väg att ge upp

Edit: Btw, det finns billiga(re) laddare på eBay: http://search.ebay.co.uk/search/search.dll?from=R40&_trksid=m37&satitle=macbook+charger
550 kr inklusive frakt. Fortfarande rätt saftigt men det är iaf original från Apple.

Edit 2: Huh, de verkar ha "ful"laddare också. Kinesisk 85W MagSafe laddare kostar £25 (ca 300 kr) inklusive frakt. Undrar hur bra de är..

Ursprungligen av ufred:

hm, hittade bara det här

"20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om
inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
felets art."

Får nog dra tillbaks mitt påstående att det e upp till dig som kund o bevisa sen då jag inte har en aning kängre.

En liten parentes bara... Lagtexten ska tolkas som att det är upp till säljaren att bevisa att skadan inte fanns vid leverans av vara inom 6 månader, mao är det konsumenten som ska bevisa efter 6 månader...

ett tillägg: ovan gäller om inte säljaren anger något annat i köpeavtalet... som apple gör...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-23 17:34

Nu har jag inhandlat en ny laddare, fick lite spons av föräldrarna. Men på macoteket hade de enbart MagSafe 85 W, vilket jag trodde var enbart för Macbook Pro. Detta frågade jag också killen i affären, men han sa att det skulle gå lika bra med 85 W - fast nu laddas inte batteriet upp!

85W laddaren funkar både med MacBook och MacBook Pro. Däremot funkar 60W laddaren enbart med MacBook.

Mvh,
Markus

  • Medlem
  • Öckerö
  • 2008-03-25 23:22

Du har 3 års reklamatiosrätt enligt kkl, oavsätt vad apple säger.
Bry dig inte om garantin hävda reklamtionrätten.
Har du inte misskött datorn så ska den hålla längre än 1,5 år.

1
Bevaka tråden