Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa Mac spelet genom tiderna?

Tråden skapades och har fått 117 svar. Det senaste inlägget skrevs .

ingmar skiing game, utan tvekan.

finns det förresen att få tag i och spela på intelmac?

Monkey Island spelen, alla är så grymt roliga.

Tips till er som inte vet om det, ScummVM finns ju till Mac och då kan man lira alla gammla roliga lir som Beneath a Steel Sky, Monkey Island, Sam & Max, Dig, Indiana Jones, Full Throttle osv... ta ner NU!

Ursprungligen av kaiowas:

Monkey Island spelen, alla är så grymt roliga.

Tips till er som inte vet om det, ScummVM finns ju till Mac och då kan man lira alla gammla roliga lir som Beneath a Steel Sky, Monkey Island, Sam & Max, Dig, Indiana Jones, Full Throttle osv... ta ner NU!

När jag städade ur lite gamla lådor hittade jag mina originalskivor till just Sam & Max, Full Throttle, Indiana Jones, day of the Tentacle... vilka minnen! Kanske skall försöka mig på en installation

Heroes of Might and Magic III

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2007-12-28 21:48

De spel jag spelat mest (jag antar att de gör att det innebär att de är bäst) presenteras i kronologisk ordning:

1. Dark Forces - lirade det på alla svårighetsgrader och skapade egna banor (det fanns en mapeditor på nätet!).

2. WarCraft II - klarade originalet, men expansionen var alldeles för svår för mig!

3. F/A 18 Hornet 2.0 - köpte en CH Flightstick PRO p.g.a. detta spel.

4. Unreal - det första spel jag spelade i nätverk. Underbart vackert, stort och med grym AI. Håller fortfarande.

5. Unreal Tournament - antingen hejade man på UT eller Q3A. Man får inte välja båda.

6. Deus EX - spelade sönder demoskivan i väntan på att det skulle släppas!

7. WarCraft III - spelar det dagligen sedan 3 år tillbaka.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-29 13:20

Det finns ett spel som har gjort mig beroende på sista tiden, som dessutom är gratis:

http://miraigamer.net/cavestory/ (ladda även ner patchen för att få det på engelska)

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-12-29 15:25

Min lista:

Dubbelmoral (Lundakarnevalen 1990).... se bild nedan
Shufflepuck Cafe
Myst
Marathon
Warcraft II

Myst-trilogin, utan tvekan.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-01-08 14:35

Det finns alldeles för många, ser ut som att detta kommer bli en top-5 tråd istället.

A-10 Cuba
Marathon Trilogin
Command & Conquer
Escape Velocity
Dark Forces

Minns att vissa av dessa bara var demon, men det hindrade inte mig från att spela dom non-stop. Önskar jag kunde få igång vissa på Intel Macen, men det går för långsamt med emulatorer som sheepsaver, etc...

Deadalus Encounter som någon nämnde var lite speciellt på den tiden också. Alla spel som innehöll "riktiga" filmsekvenser var guld i mina ögon. Synd bara att det inte finns i HD upplösning idag

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-01-08 15:34

Jag spelade frekvent:

Ingemars Skiing Game
Spectre
Marathon
Quake (1)
Lysande allihop, men favoriten är nog

Escape Velocity

Med alla dessa plug-ins (både andras och egna) kunde man ju hålla på med det... ungefär hur länge som helst

  • Oregistrerad
  • 2008-01-08 19:57

Jag älskade Warcraft 2 på tiden då det begav sig. Jag har även rotat fram det med några års mellanrum för att spela igenom det ytterligare en gång.

Escape Velocity. Spelade det på min Performa och jäklar vad kul det var.

Men om man ska gå efter flest timmar bortslösade så är det helt klart World of Warcraft. Ja jävlar vad mycket tid jag spenderade med det.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-02-02 09:03

Jag spelade sönder farsans Classic med Return to Dark Castle!
Grymt spel! Finns snart igen på OS X.

http://www.superhappyfunfun.com/games/gam_returntodc.html

Ja snacka om bump... Och deja vu att läsa fem år gamla inlägg av en själv. Senast jag var aktiv här skulle jag gissa...

Får väl hoppas att Valve får tummen ur och släpper ett av de bästa spelen någonsin till Mac: PORTAL som sopar mattan med både deras egna Half-Life 2 och Bungies Halo 3.

Å andra sidan, handlar tråden om bästa Mac-spel eller bästa spel som råkar finnas på Mac?

Marathon-trilogin!
(och Marathon Rubicon)

Citat:

2 Marathon
Kommentarer igentligen överflödiga, Första spelet var överlägset bäst. Hur går det med portningen av gamla marathon? Vet att jag såg en sida med marathoon moddar någonstans.

Citat:

Jag har mathon loggon in tatuerad på armen... sedan 1997
bästa nätverksbanorna någonsin.. har inte spelat det på ett bra tag,
Hoppas fortfarnade någon skall porta det till mac os x, med tcp/ip stöd

Citat:

Jag hoppas också på att Marathon portas till X, då kan jag ta upp spelandet igen!

Vad pratar ni om? Det har ju funnits till OS X (och PC) med tcp/ip-stöd i evigheter.

http://source.bungie.org/

http://www.marathon.org/

http://marathon.sourceforge.net/

...för att inte tala om det upphottade Marathon Resurrection (första spelet som en UT-mod).

http://resurrection.bungie.org/

Så det är bara att börja igen!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-02-07 18:07
Ursprungligen av Beachmoor:

Vad pratar ni om? Det har ju funnits till OS X (och PC) med tcp/ip-stöd i evigheter.

Posterna du citerar är från 2002

Bortsätt från Marathon Resurrection var det sant redan då.

Dessutom lever och läses tråden än – och detta är VIKTIGT!

Neverwinter Nights och Blizzardspelen är mina favoriter.
Kul med lite tips på olika spel här i tråden

Loderunner!

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2008-02-09 16:30

Knights of the Old Republic och Broken Sword är nog de två spel som jag värderar allra högst. Båda spelen har en fantastisk handling som gör att man bara vill fortsätta spela trots att det är sent och man egentligen borde försöka sova.

Tack för tipset.
Testade Baldurs Gate i ca 10 min men var inte särskilt road. Ska nog testa igen så småningom och ge spelet en riktig chans.

är ni helt tokiga? ingen som ens nämner domedagsRPGn Fallout?
Då gör jag det.
Fallout!

Starcraft broodwar står fortfarande i en klass för sig själv...

Tyvärr har jag aldrig lirat speciellt mycket på mac (nyligen switcher) men under mina barndoms år stod det bland annat en Macintosh LC och en SE(har jag för mig) hemma där favoritliret var Shuffle puck samt det otroligt härliga PGA GOLF III

Civilization 1 står högst uppe på min lista.

Andra spel som jag vill nämna i detta sammanhang är...
Broken Sword 1
F/A 18 Hornet 2.0
Harry the handsome. http://www.AmbrosiaSW.com/games/harry/

Äh skräpspel! Jag har precis köpt en Amiga 500 med Defender of the crown och Barbarian,
50 kr fick jag ge för paketet. Nu jävlar ska det spelas.
Commodore 64 maskinerna var för dyra.

Men ahhh Civ I! Det hade jag nästan glömt.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Äh skräpspel! Jag har precis köpt en Amiga 500 med Defender of the crown och Barbarian,
50 kr fick jag ge för paketet. Nu jävlar ska det spelas.
Commodore 64 maskinerna var för dyra.

Men ahhh Civ I! Det hade jag nästan glömt.

haha Civ var fantastiskt! Kommer ihåg att jag gick igenom programmets dialogrutor med ResEdit och ändrade till svenska, typ "Barbarians are raiding a party on the beach" blev Barbarerna har rave party på stranden

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-26 00:09
Ursprungligen av Gustav.E:

haha Civ var fantastiskt! Kommer ihåg att jag gick igenom programmets dialogrutor med ResEdit och ändrade till svenska, typ "Barbarians are raiding a party on the beach" blev Barbarerna har rave party på stranden

Egentligen hade man ju nästan mer kul med ResEdit än själva spelen, uj vad mycket elaka saker jag gjorde med det programmet.

Ursprungligen av Pilen:

Egentligen hade man ju nästan mer kul med ResEdit än själva spelen, uj vad mycket elaka saker jag gjorde med det programmet.

precis, resedit var mitt favoritprogram när jag var yngre hur kul som helst. Jag var inne och ändrade både i spel och i systemfiler

Bevaka tråden