Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Epson C70 eller C80?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-19 14:25

Funderar på att köpa skrivare. Har någon bra/dåliga erfareneheter av dessa skrivare eller kanske andra att rekommendera?

Tänkte använda den som fotoskrivare + alltiallo. Inga krav på snabbhet, får kosta typ max 2000:-

När du köper skrivare tobot så kolla hur mycket färgpatronerna kostar...Det är ju det som kostar i slutändan...Har dålig erfarenhet utav Epson då deras patroner endast innehåller bläck medans andra fabrikat har själva skrivarhuvudet i samma patron dvs när du byter patron i en annan skrivare så får du ett nytt skrivarhuvud på köpet...Kan vara en ide att tänka på,Epsons skrivare gör av med en hel del färg när man måste gora rent skrivhuvudet och det inträffar ganska ofta och används inte skrivaren på länge ökar risken med igensatta huvuden.

Håller med Xplane.

Problemet med Epson är just att du inte får nya skrivarhuvuden i bläckpatronerna. Själv skulle jag föredra en HP skrivare, en HP Photosmart 7150 som är en helt ny produkt. Har dock inte testat denna, men oj vad bra den verkar.

Kika in denna länk:

http://www.hp-expo.com/se/swe/products/PCPhotography/p7150.html

Priset ligger runt 2000, kanske strax över. Om du nu inte vill lägga på en 1000:- xtra och få med en minnesläsare (Photosmart 7350, skrivaren kan ta emot compact flash, memory stick mm minnen och skriva ut dina digitala bilder utan att starta datorn )

Hälsn. Sebastian

[ 20 Augusti 2002, 09:35: Meddelandet ändrat av: Sebastian ]

Dessutom har i alla fall min Epson "intelligenta patroner", dvs de har senorer som talar om hur mycket bläck som är kvar. Bra grej, om det inte var så förtvivlat dyrt!

Nån som vet om man kan fylla på bläck i Epson-patroner? Skrivaren skulle vara bra mycket roligare om det var lite billigare att använda den.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-20 10:38

Epsons nya skrivare använder sig av pigmentbaserat bläck. Tror inte dom blir så lätta att återfylla. Fördelen är att utskrifterna blir arkivsäkra, och därmed hållbarare.

Jag hade tittat på Canon´s skrivare, som är betydligt billigare på bläck och skriver ut fortare. Någon kvalitetskillnad att tala om är det inte heller. (möjligtvis är Epson någon picoliter bättre

)

Jag äger både Epson och HP skrivare. Epson är möjligtvis lite bättre på fotografiska utskrifter, medans HP skrivarna får bättre resultat med "vanligt" papper. Både HP och Epson är dyra i drift. HP´s bläckpatroner skall visst gå att återfylla med kanylbläck, finns att köpa på ClasOlsson.

Alla Epsons skrivare har "intelligenta" patroner Men tyvärr är nog enda sättet att få billigare utskrifter att köpa laser men då talar jag bara om text dokument och bilder för den delen med i svartvitt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-20 17:34

Tack för alla svar

Vad tror ni om den här?
http://www.hp-expo.com/se/swe/products/inkjet/5550c.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-20 22:25

Min erfarenhet är:

Epson: slöa och dyra i drift men suverän utskriftskvalite.

HP: dålig, klumpiga, buggig (var nått år sen sist jag såg en sådan här best så läget kan vara annorlunda)

Canon: billiga, snabba, prisvärda.

Så, det beror lite på vad du vill ha. Vi kommer nog skaffa en Epson CX0 till jobbet just pga. att utskrifterna håller länge. De är tom. godkända av statliga arkiveringsverket (el. dyl).

1
Bevaka tråden