Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Remote disc - hur gör man?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 02:30

Hur använder man Remote disc?

Jag har kryssat i DVD-/CD-delning på dator 1 och satt in en skiva, men det dyker inte upp något i sidofältet på dator 2. Andra hållet fungerar inte heller.

Fungerar det bara på MBA? Extremt synd isf, eftersom detta verkar vara en ganska revolutionerande funktion. Min minis optiska enhet har börjat larva sig lite på senare tid, så tänk om man bara kunde använda PowerBookens brännare istället. (Det lär väl iofs komma ett hack förr eller senare så att det funkar, om det nu inte redan är tänkt att göra det).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 08:33

Tror att det ska fungera med alla datorer, inte bara MBA. Prova att starta om findern på datorn som du vill ska ha tillgång till cd-läsaren, brukar funka med utdelade diskar. Har inte provat med cd-läsaren dock...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 09:11

Har startat om datorn, men inget händer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 09:18

Skumt, det borde ju funka, måste testa själv när jag kommer hem... Du har möjligtvis inte nån brandvägg ivägen? typ little snitch? ibland missar man de mest självklara grejerna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 14:15

Nepp, ingen brandvägg

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-04 11:15

Är rätt säker på att det bara är MacBook Air som stödjer den funktionen just nu.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-05 07:44

Det säger man rätt tydligt i Apples presentationsfilm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-05 22:06

Har just testat och det fungerar utmärkt att dela ut driven från min iMac till min MBP. Tyvärr så ser inte MBPn att det är en CD/DVD utan den dyker istället upp som en utdelad mapp under datorns namn i shared menyn.

Detta fungerar väl utmärkt om man bara har filer som man vill föra över men det blir ju lite problem om det är en skiva man vill boota från eller en DVD-film.

Senast redigerat 2008-03-05 22:47
  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-08 00:49
Ursprungligen av Nomad:

Har just testat och det fungerar utmärkt att dela ut driven från min iMac till min MBP. Tyvärr så ser inte MBPn att det är en CD/DVD utan den dyker istället upp som en utdelad mapp under datorns namn i shared menyn.

Detta fungerar väl utmärkt om man bara har filer som man vill föra över men det blir ju lite problem om det är en skiva man vill boota från eller en DVD-film.

Dock så fungerar det inte att spela DVD film (elller någonting alls) över remote disc till en MBA.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=307316

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-08 08:24

Släppte dom inte en patch för det igår? Så det ska väl fungera nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-09 14:02
Ursprungligen av Nomad:

Har just testat och det fungerar utmärkt att dela ut driven från min iMac till min MBP. Tyvärr så ser inte MBPn att det är en CD/DVD utan den dyker istället upp som en utdelad mapp under datorns namn i shared menyn.

Det där är inte Remote Disc. Det är vanlig Fildelning – så har man alltid kunnat göra.
Skillnaden är att med Remote Disc går den andra datorns optiska enhet att använda som om den vore på samma dator – man får tillgång till själva enheten. Med Fildelning får man bara åtkomst till innehållet på en annan dators alla skivor (hårddiskar, optiska skivor, USB-minnen, skivavbilder, etc).

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-08 10:32

jaså? mer än jag hade koll på, så ska inte uttala mig

1
Bevaka tråden