Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker html-redigeringsprogram

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-03 17:07

Behöver inte vara så värst avancerat, ge mig tips! Vad ska jag införskaffa?

Bara "text/kod"-redigering eller "WYSIWYG"-redigering?

Budget?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-03 17:26

Använde dreamweaver tidigare och tyckte det fungera bra, men producerade en j*vla skräpkod...

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2008-03-03 17:45

Jag använder RapidWeaver och tycker att det är ett mycket bra program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 19:06

Coda är grymt bra och kostar inte mycket pengar heller. Snyggt är det också vilket gör det roligare att jobba.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-04 13:50

"..Dreamweaver producerar skräpkod.." huh?

Bättre program för programering (speciellt (x)html/css) än dreamweaver får man leta efter, och att den skulle producera mycket skräpkod stämmer inte. Den kod du skriver in är i princip den du får ut..

Däremot om du använder det visuella gränsnittet, där du drag-n-droppar bilder, drag i divar osv, då kan jag tänka mig att den producerar extra kod.. men kodar du i "code view" då behåller den koden 100%.

Vad menar du med att det inte behöver vara så värst avancerat?
Att det ska vara lätt att snabbt få upp sidor med material eller ...?

Jag utgår i mitt svar från ingen eller liten budget
För "text/kod"-redigering gillar jag Smultron och Taco

För "WYSIWYG"-redigering beror det på om du vill vara låst till färdiga mallar eller ha möjlighet att bygga sidorna själv
iWeb och RapidWaver låser dig till mallar - även om det finns många sådana. Det innebär även att du inte kan använda dem på redan färdiga sidor

NVU är gratis och ger dig möjlighet att bygga sidorna från grunden men även att använda färdiga templates/teman. Man kan arbeta både i kod- och WYSIWYG-läge.
Jag använder inte det själv men har installerat de hos en del personer som ska kunna uppdatera färdig webbplats andra gjort och det fungerar riktigt bra även för "nybörjare".

För en större budget så är väl DreamWeaver svaret. Själv använder jag GoLive men skulle inte rekommendera någon att börja med det nu eftersom det är tveksamt om Adobe kommer att fortsätta med det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 04:01

En annan "WYSIWYG"-redigerare är Freeway från Softpress. De håller på att komma ut med en ny version i slutet av månaden och har specialpris tills dess. En betademo finns att ladda ner på deras hemsida för tillfället.

1
Bevaka tråden