Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med stor bokstav i Pages

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-03-03 22:25

Hej

Sitter här med Office men tänkte att jag skulle testa iWork. Keynote har jag testat sen tidigare och vet att det är bra så det är Pages som intresserar mig. Dock har jag ett problem.

När jag slår på "Fix capitilization" så funkar det lite för mycket. Jag vill inte att "i" ska ändras till "I". Dokumentet är inställt på svenska. Finns det någon fix för detta? En bra fix, jag är inte en person med tålamod när det gäller sådant här.

Verkligen en fatal miss. Hjälp mig så jag slipper Office!

Edit: Nämnas skall att Office 08 verkligen är kasst!

Senast redigerat 2008-03-03 22:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-28 11:42
Ursprungligen av MacBro:

Hej

Sitter här med Office men tänkte att jag skulle testa iWork. Keynote har jag testat sen tidigare och vet att det är bra så det är Pages som intresserar mig. Dock har jag ett problem.

När jag slår på "Fix capitilization" så funkar det lite för mycket. Jag vill inte att "i" ska ändras till "I". Dokumentet är inställt på svenska. Finns det någon fix för detta? En bra fix, jag är inte en person med tålamod när det gäller sådant här.

Verkligen en fatal miss. Hjälp mig så jag slipper Office!

Edit: Nämnas skall att Office 08 verkligen är kasst!

Jag har samma problem. Ingen som har någon bra lösning?

  • Medlem
  • 2008-03-28 11:49

Vad gör "Fix capitalization"?

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-03-28 12:33

Det gör att det blir stor bokstav i början av meningar men det ändrar också i till I. Det sistnämnda gör ju ingen nytta på svenska, utan snarare tvärt om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-30 23:45

Jag har hittat en lösning på problemet. Ett litet fulhack för det är verkligen inte snyggt.

Högerklicka på pages i Applications och välj, "Show package content". Klicka dig vidare till, Contents - Frameworks - SFWordProcessing.framework - Versions - A - Resources - English.lproj. Där öppnar du filen, AutoCorrect.plist.

Här kan man ändra det mesta men nu vill vi få bort att i alltid blir stort. Hitta följande:

<!-- Special words for this localization. Localize key and string. -->
<key>i</key>
<string>I</string>

Ta helt enkelt bort

<key>i</key>
<string>I</string>

eller kommentera ut det..

<!-- <key>i</key> -->
<!-- <string>I</string> -->

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-03-30 23:53

Funkar hur bra som helst, tack så mycket! Jag har verkligen längtat efter en lösning på problemet.

Du är dagens hjälte!

1
Bevaka tråden