Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Så låser du upp iPhone med ZiPhone (oavsett firmware/bootloader)

Tråden skapades och har fått 97 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-02-29 13:12

okey, men hur skall jag gå tillväga då för att göra detta då med 1.1.3? måste man göra som förr att man väljer att uppgradera/nergradera via shift och i DFU inne i iTunes eller hur ska man göra?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-29 14:13

Du har två möjligheter.

Ladda ner ZiPhone 2.4 eller nyare.
Ladda ner FW 1.1.3. Se till att den har .ipsw ändelsen.
Anslut iPhonen till din dator låt iTunes hitta den.

Variant 1.
I ZiPhone välj advanced tabben och välj starta i DFU mode.

Variant 2.
I ZiPhone väljer du activate only.

Kör ZiPhone med Variant 1 eller 2.
I iTunes välj din iPhone och håll ner option (på PCn shift) tangenten och klicka på återställning knappen.
Välj 1.1.3 firmware och klicka uppgradera.
Vänta 5-10 min tills din iPhone startar om.
När det är klart kör du ZiPhone igen och väljer jailbreak, activate och unlock.
5 min senare är allt färdigt.

//Rob

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-02-29 15:33

Tack för hjälpen gick ju hur smidigt som hellst, nu återstår bara att lägga in allt i mobilen igen, är det några prblem att lägga in det gammla som sykats från itunes innan, hörde att man inte skulle göra detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-29 16:43
Ursprungligen av torva:

Tack för hjälpen gick ju hur smidigt som hellst, nu återstår bara att lägga in allt i mobilen igen, är det några prblem att lägga in det gammla som sykats från itunes innan, hörde att man inte skulle göra detta?

Alltså man ska inte synka från gamla backup då kan det gå illa. Men du kan synka kontakterrna, musiken och videos utan några problem.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-29 18:37

Ziphone 2.5 ute när som hellst, eller ett par minuter om man kollar in på hans blog...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-29 19:50

Tänkte på en sak. Om jag nu låser upp en en OOB 1.1.3 och behåller bootloadern så kommer ju basebandet att nedgraderas. Om jag senare vill uppdatera till 1.1.4 kan jag då istället ta och nedgradera till bootloader 3.9.

Alltså ha bootloader 3.9 + nedgraderat baseband. Det är inget som krockar eller så, om ni förstår vad jag menar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-01 12:43

ÄR det någon som har testat 2.5 ännu? Ser i ursprungsmeddelandet att guiden är ändrad.

Ursprungligen av TFP:

ÄR det någon som har testat 2.5 ännu? Ser i ursprungsmeddelandet att guiden är ändrad.

Ja och det fungerar helt lysande. Jag gjorde "Återställ" via iTunes till 1.1.4 och körde sen "Do it all!" i Ziphone 2.5. Klockrent! Sen hjälper iTunes att återställa innehållet från backup. Min kollega gjorde samma sak igår kväll och det gav honom en kraschad iphone tillbaka till livet. Så kör på och donera gärna en slant till alla hjältemodiga där ute.

Sen passade jag på att installera nya pakethanteraren Cydia också, det ser väldigt lovande ut. Men gör inte det förrän du har läst igenom hans bloginlägg NOGA. Det är utvecklarfokus på hans grejer.

Och nu lattjar jag med VoiceDial som visar sig funka jättebra. Röstuppringning alltså.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-01 13:01

ok, nice, låter ju som att man ska pröva. Men det låter oroväckande att din kollegas iphone crashade? Det ger ett ratio på 50% funktionalitet, eller var det på backup funktionen som det sket sig?

Tack för det snabba svaret

Ursprungligen av TFP:

ok, nice, låter ju som att man ska pröva. Men det låter oroväckande att din kollegas iphone crashade? Det ger ett ratio på 50% funktionalitet, eller var det på backup funktionen som det sket sig?

Tack för det snabba svaret

Eh, va?!!?
Hans kollega hade en telefon som var kraschad innan, vilket ziphone 2.5 F I X A D E.

Ursprungligen av TFP:

ok, nice, låter ju som att man ska pröva. Men det låter oroväckande att din kollegas iphone crashade? Det ger ett ratio på 50% funktionalitet, eller var det på backup funktionen som det sket sig?

Tack för det snabba svaret

Nej, telefonen hade hängt sig långt INNAN, efter ett fall på stengolv och div trixande med andra programvaror. Med hjälp av Återställning och Ziphone kom den alltså tillbaka till livet. 100% succé alltså. Och lägg till det de övriga 3 telefoner jag fixade förra veckan (till 1.1.3) så blir det ännu mera 100% framgång för Ziphone. Tveka inte, shoot!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-01 13:20

ha ha ok, då är jag med, har inte putsat mina linser idag, får nog göra det

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-01 13:25

will do Per. Funderar på att åka upp och bryta mig in på posten för att stressa på leveransen lite he he. Är sjukt sugen på att börja mecka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-01 18:22

Så, uppdaterade min 1.1.1 inköpt i november idag till 1.1.4 med ZiPhone utan större problem. Allt verkar fungera problemfritt hittils i alla fall. Vilka direkta större skillnader har jag fått genom 1.1.1 -> 1.1.4 ? Telefonen känns kvickare än tidigare men kan förvisso vara inbillning.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-01 19:11

Den är kvickare eftersom cpuns hastighet har ökats från 400MHz till 412MHz.

//Rob

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-03-02 00:33

Har nu provat detta (efter att ha funderat en del ) och började med att köra en restore till 1.1.4 och sedan via ZiPhone's "advance" tab välja att låsa upp, JB'a och aktivera telefonen.
Det gick fint, men stötte på problemet att den inte kunde nå min operatör (Telia) efteråt.

Så jag bet ihop och valde att låta ZiPhone göra allt job mha "Do it all" knappen och sedan "Start process" och nu verkar allt fungera som det skall =D

Äntligen klar!

Efter ett par timmar med både ZiPhone och Independence så har jag nu en Aktiverad, Jailbroken, 1.1.4, Base 04.04.05_G och med SSH-tjafset iknött...

imorgon blir det till att installera applikationer. Fan vad jag är trött!

iphone 1.1.3

Är inne på o köpa en iphone med firmware 1.1.3 o undrar om den går i dagsläget att få igång som den ska?
/ Förvillad

Ursprungligen av westerlu77:

Är inne på o köpa en iphone med firmware 1.1.3 o undrar om den går i dagsläget att få igång som den ska?
/ Förvillad

Jag tror det har sagts tusen gånger redan, men ja, Ja och JA. ALLA iPhones du kan köpa idag, oavsett versionsnummer på firmware, baseband, bootloader etc låses upp hur lätt som helst med Zihpone.

Reservation: det är naturligtvis möjligt att Apple snart börjar skeppa telefoner som inte går att låsa upp. Men när och om det sker vet ingen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-02 11:27

har gjort en uppdatering till 1.1.4 men hittar inte "Svenska nummer" från SwePhone. någon som vet hur jag får fram det och vilka installationer man bör göra efter en uppdatering.

/M

Ursprungligen av maddo:

har gjort en uppdatering till 1.1.4 men hittar inte "Svenska nummer" från SwePhone. någon som vet hur jag får fram det och vilka installationer man bör göra efter en uppdatering.

/M

Lär här: http://www.ifun.se/swephone-for-114/

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-02 11:45

Tack!

Ska prova att uppdatera från 1.1.1 till 1.1.4 idag men har en fråga. Låste upp min 1.1.1 för ett par månader sedan och kommer inte ihåg hur man får tag på "installer", vad hittar jag den?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-03 11:15
Ursprungligen av vipsitall:

Ska prova att uppdatera från 1.1.1 till 1.1.4 idag men har en fråga. Låste upp min 1.1.1 för ett par månader sedan och kommer inte ihåg hur man får tag på "installer", vad hittar jag den?

Den installeras automatiskt när du köär ZiPhone, iaf med tidigare verisoner.

Ursprungligen av rhesus:

Den installeras automatiskt när du köär ZiPhone, iaf med tidigare verisoner.

det var så enkelt.
tack

Ursprungligen av vipsitall:

Ska prova att uppdatera från 1.1.1 till 1.1.4 idag men har en fråga. Låste upp min 1.1.1 för ett par månader sedan och kommer inte ihåg hur man får tag på "installer", vad hittar jag den?

Kommer med automatik, även i allra senaste version av Ziphone.

Sen, om du är äventyrlig och vill ha bättre BSD-stöd, läs mitt tidigare inlägg om Cydia i den här tråden.

nu är jag tillbaka igen.

dock med ett problem på det som borde gå lättast. Att köra restore på iphonen. Jag har ATT kortet i och iphonen igång och håller in sleep och home. Då stänger den av sig fint och går över till en apple logga sen blir det bara svart i över minuten. Vad gör jag för fel? kan man inte bara köra restore i itunes? eller måste man köra sleep och home?

såg en kommentar på ifun.se om att man inte skulle köra unlock på en köpt 1.1.1. varför inte det?

Senast redigerat 2008-03-03 12:32
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-03 18:12
Ursprungligen av vipsitall:

nu är jag tillbaka igen.

dock med ett problem på det som borde gå lättast. Att köra restore på iphonen. Jag har ATT kortet i och iphonen igång och håller in sleep och home. Då stänger den av sig fint och går över till en apple logga sen blir det bara svart i över minuten. Vad gör jag för fel? kan man inte bara köra restore i itunes? eller måste man köra sleep och home?

Jag hade problem med det här med. Jag gjorde så här:
1. Ta loss sladden från datorn-telefonen.
2. Stäng av telefonen.
3. Håll inne home-knappen.
4. Sätt i sladden, fortsätt hålla inne home-knappen.
5. iTunes kommer hitta en iPhone i recovery-mode. (Du kan nu släppa home-knappen)
6. Tryck restore i iTunes.

Ursprungligen av vipsitall:

såg en kommentar på ifun.se om att man inte skulle köra unlock på en köpt 1.1.1. varför inte det?

Hade tidigare en 1.1.1 OOB och uppdaterade för några dagar sen till 1.1.4. Körde sen en Do it All i ZiPhone 2.5 och har inte haft några problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 12:43

Går inte att återställa telefoen.

Skulle uppgradea min iphone 1.0.2 till 1.1.4 men när jag ska återställa telefonen i itunes så går inte det. Jag får upp ett fel meddelande där det står:

"iphoneenheten "iphone" kunde inte återställas. Det finns inte tillräcklingt mycket minne ledigt"

Någon som varit med om det här?

tack på förhand

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-26 13:50
Ursprungligen av BAsted:

Skulle uppgradea min iphone 1.0.2 till 1.1.4 men när jag ska återställa telefonen i itunes så går inte det. Jag får upp ett fel meddelande där det står:

"iphoneenheten "iphone" kunde inte återställas. Det finns inte tillräcklingt mycket minne ledigt"

Någon som varit med om det här?

tack på förhand

Har du startat iPhone i recover mode innan du försöker göra en återställning? Lättast att göra det är att koppla ur iPhonen från datorn. Stäng av iPhonen. Håll in home knappen och koppla in telefonen till datorn. Förtsätt håll in knappen tills du ser iTunes iconen och USB kabeln på telefonens skärm. Sen är det bara att använda iTunes och återställa till 1.1.4.

//Rob

Bevaka tråden