Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Större hårddisk till Mac Mini som mediacenter

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag planerar att använda min Mac Mini Core Duo som mediacenter (DVD/TV/videoinspelare/timeshift), tillsammans med 30-tumsskärmen från HP som ingår i mitt hemPC-paket. (Datorn med Windows Vista står jag inte ut med längre...)

Några funderingar:

TV
--

Jag har digitaltv via marknätet (DVB-T), och det verkar vara Elgatos produkter (EyeTV) som rekommenderas för att få in TV-kanalerna digitalt i macen. Om man ska kunna se betalkanaler måste man dessutom ha en kortläsare (CA-modul) för detta. Vad jag förstår från diverse foruminlägg så ska man då ha EyeTV 410. Detta verkar vara en ganska gammal modell, från 2005, som inte finns på Elgatos hemsida längre. (Om man söker efter utrustning för betalkanaler via DVB-T i Sverige så tycks de inte ha några produkter! Kan det vara så att en ny hårdvara står för dörren, kanske med stöd för HDTV?) För vanlig TV gör det kanske inte så mycket om hårdvaran har några år på nacken, mjukvaran (EyeTV 3.0) verkar ju vara rätt ny och ha bra funktionalitet.

lagring
------

Den inbyggda hårddisken är bara på 80 GB, vilket känns för lite för att ha som videoinspelare. Om jag ska ha en större hårddisk i anslutning till Mac Mini så vill jag att den ska vara tyst (detta är ju en vardagsrumslösning).

Jag ser följande alternativ:

1. Uppgradera Mac Mini med en större intern hårddisk. Jag ser på Prisjakt att det finns 2,5 tums S-ATA på upp till 500 GB (Hitachi Travelstar). Funkar det, eller blir det för varmt/bullrigt? Apple verkar fortfarande bara erbjuda Mac Mini med 80 eller 120 GB. De kanske har något skäl för detta..?

2. En extern hårddisk som passar i stil, som Iomega MiniMax eller LaCie Mini. När jag sökt kommentarer om dessa verkar det vara somliga som är irriterade på att de låter för mycket, medan andra tycker de är ganska tysta. Hittade en annan modell utan fläkt, Acomdata Mini Pal, men det verkar vara osäkert om den säljs utanför USA.

3. En hårddisk som står i ett annat rum och som Mac Mini kommer åt över nätverket. Då gör det inget om den bullrar en del. Frågan är om detta funkar för TV-inspelning? Måste disken vara lokal?

Är det någon som funderat i liknande banor? Kommentarer?

(Jag vet att det finns en allmän tråd om Mac Mini som mediacenter, men den är redan alldeles för lång...)

Jag kör macmini som du mot en plasma. valde att ha hårddiskarna under halltrappen, kopplade till en airport extreme 1GBit/s.

Samtidigt kan vem (från bärbar ex) som helst kolla på mediamaterialet.

Ända sättet att slippa biljud helt, till rimliga pengar.

OK, alternativ 3 alltså, nätverksdisk. Verkar vara den intressantaste lösningen ljudmässigt, bara prestandan är OK. Vad har du för hårdvara/mjukvara för TV? Elgato/EyeTV? Funkar det att ha en remote disk för inspelning/timeshift?

1
Bevaka tråden