Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skugga på Apple Studio Display

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en begagnad Apple Studio Display 15" TFT idag, och är mycket nöjd förutom en liten detalj. En bit neråt vänster på skärmen syns en skugga/bubbla. Allra tydligast är det mot den gråa bakgrunden när man bootar. Om man trycker lätt vid sidan av "bubblan" så blir den ännu tydligare.

Någon som varit med om något liknande och vet hur (om) man kan bli av med det?

  • Medlem
  • 2003-03-27 23:32

Jag har liknande problem med min Apple Cinema Display 22" som jag köpte begagnad.

Skärmen hade varit använd ett år och transporterades till mig utan orginalförpackning, då jag och till försäljarens förvåning märkte att det fanns skuggpartier på skärmen. Detta syntes främst vid uppstart med Apples gråa bakgrund, men även vid andra färgnyanser. Säljaren påstod att han inte upplevt problemet tidigare.

I vilket fall som helst så störde problemet med skuggorna mig inte särskilt mycket då de verkade "minska" efter några timmars använding. Nu ser jag dem knappt men letar man efter skuggpartierna så finner man de ifall man använder bakgrunder med en enda färg, t. ex ljusgrått.

Jag har tittat på många andra platta skärmar - Apples 15" och 22"- från Apple och testat dem i många olika färgnyanser och märkt att problemet återkommer på vissa men knappast jämförbart med de skuggor jag hade de första timmarna med min Apple Cinema Display.

Jag skulle gärna vilja veta varför. Kan det bero på att skärmen fått en stöt? Luftfuktighet? Försämrade pixlar?

Nu har jag haft skärmen ett par månader och upplever som sagt inte skuggorna som ett problem då jag till och med måste leta efter skuggorna. Men de finns där, om än ytterst små nu - knappt 3 x 3 cm.

Vad jag märkte häromdan dock var att jag såg ca 5 stycken subpixlar som bettede sig underligt och lös svagt igenom. Vad kan detta bero på? Är min skärm döende?
Döda pixlar är ju som sagt ett vanligt förekommande problem som man antagligen får leva med.

Men vad beror skuggorna på?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-03-31 01:48

Vet att jag har påpekat det här förut men säger det en gång till...

Det är _alltid_ säljarens uppgift att bevisa att felet INTE fanns där när du köper en produkt begagnad. Tidigare fanns inte denna regel men är nu reglerad enligt lag och gäller såväl privatperson som företag.

Med andra ord, det är inte upp till dig som köper att bevisa att något är fel (om det nu är det) på produkten när du handlar begagnat. Det är försäljaren som ska bevisa motsatsen.

Bra att tänka på då man ibland kan råka i luven på försäljaren som hävdar att allt var ok när han skickade prylen/prylarna med posten...

1
Bevaka tråden