Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klippa i råmateial utan att rendera

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-01-18 14:02

Hej
Jag har erfarat att det blir väldigt mycket oanvändbart material som hamnar på hårddisken när man tar in video från kameran. Jag är då ute efter ett program som kan klippa och ta bort delar av råmaterialet utan att rendera (försämra kvalliten på) materialet.
Någon som vet vilket program jag söker? Kanske finns något standardprogram i Leopard som gör detta?

Tack på förhand
//Niclas

Senast redigerat 2008-01-18 15:18
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-02-24 01:08

I quicktime kan man markera den del av materialet man vill ha kvar i spelarens tidslinje och sedan välja redigera -> "putsa efter markering", och där efter spara. Jag antar att detta inte försämrar kvalliten men skulle va skönt att få det bekräftat så jag inte gör något dumt.

Varför inte iMovie?

Till PC finns det ett underbart litet gratisprogram som heter Virtualdub som tillåter bla det. Jag letar efter något likande till Mac själv för med Virtualdub kan man även undersöka och ta reda på precis allt om en videofil. Du behöver en funktion som heter direct stream copy eller något liknande. Då komprimeras inte materialet en andra gång utan det får exakt samma kvalité som orginalet. Annars kan man rendera ut i ett okomprimerat format men det förstör ju liksom syftet med det hela eftersom ett okomprimerat format tar upp så mycket mer hårddiskutrymme...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-04 22:55

QuickTime Player använder jag också. Jättesmidigt faktiskt. Man kan antingen göra som Bergarn säger eller så kan man markera en del och bara trycka backsteg för att radera den.

En ytterligare finess med QT är att man ju kan ta flera stycken ur en lång sekvens och spara ner som egna filer. Därefter är det bara att radera orginalfilen, förutsat att man gjort de nya filena "self-contained" så klart.
Som med allt annat är det kanske bra om du testar hur det fungerar innan du "skjuter skarpt"

Lycka till!

1
Bevaka tråden