Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook - Köra utan minnes/hårddisk täckplåt ?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook och kör med två olika hårddiskar som jag
byter ut snabbt och smidigt, ja ni vet hur man gör...

Men det största hindret är täckplåten som man måste plocka
bort innan man kommer åt disken (och minnet)

http://www.ifixit.com/Guide/86/images_large/03.jpg

Har det några negativa följder att köra datorn UTAN denna plåt ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-23 13:31

Det enda jag kan tänka mig är att den hjälper till att hålla minnena och hdn på plats så om du flyttar datorn minskar risken att hårddisken går ur sitt fäste. Det kan leda till dataförluster och ibland till och med döda hårddiskar. Samma gäller för minnena, kan inte tänka mig att MacBooken blir så glad om ett minne trillar ur medan datorn är i vila.

Å andra sidan minns jag att minnena sitter rätt stadigt så plåten är nog mer där som en "för säkerhets skull" grej. Och skydd ifall batteriet exploderar

Jo, minnena måste man trycka ut med spakarna och hårddisken
måste man dra ganska ordentligt i, så blir det en sån stöt så
blir det nog problem i alla fall.

Tänkte mest på screening effekten men det finns ju inte direkt
någon större EMF runt batteriet...

Alltid bäst att fråga ifall man missat något...

  • Medlem
  • 2008-02-23 13:56

Är det inte smartare att köpa ett Firewire-case för 400:- och starta från en extern disk? Känns som att det skulle vara mycket enklare.

I L-plåten sitter en EMI-sköld för varje minnesslot. Du får väl pröva och se om datorn funkar bra även utan den. Jag tror inte det kommer bli några jätteproblem.

Plåten är en EMI sköld på utstrålat och påstrålat. Skölden sitter där för att skydda omgivningen från strålning från datorn men sitter även där för att skydda datorn från strålning utifrån. Modifierar man datorn så tappar man troligtvis CE-märkning med vad allt det innebär jämför med iPhone importerad från USA tidigare)...
Hur som så funkar det nog i det flesta fall med L-plåten borta, men det är inte rätt...

1
Bevaka tråden