Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Routerstrul

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag sitter och har bråkat med mitt nätverk i ett par dagar nu. Anledningen är följande.

Jag har en macbook som mediacenter kopplad till tv och stereo, en Asus WL-500G Premium router med usb-port för en extern hårddisk samt en pc som jag tänkt använda för nerladdning. Så alltså är tanken att jag ska ladda ner saker med PCn, flytta över dem till nätverksdisken trådlöst och sedan spela upp med macen som är kopplad till routern med kabel.

Problemet är att det inte går att kopiera stora filer (har provat med
avi filer på c:a 700Mb) små filer, typ worddokument är inga problem.
När jag kopierar stora filer kommer det upp ett felmeddelande:

"Fel vid kopiering av fil/mapp"

"Det går inte att kopiera *filnamn*. Det angivna nätverksnamnet är
inte längre tillgängligt"

grejen är den att filen verkar sparas som den ska på hårddisken trots
meddelandet, men tittar man i mappen en liten stund senare så finns
filen kvar men den är 0Kb stor.

filer som jag lagt in på disken direkt från datorn via usb funkar
utmärkt att använda både på macen och PCn. Det enda som är konstigt
med dem är att rutan för skrivskydd i egenskaper är fylld. d.v.s. den
är inte bockad. det går att bocka i rutan men det gör ingen skillnad
för så fort man stänger "egenskaper" så går den tillbaks till samma
läge...

Jag har en router som heter Asus WL-500G Premium, en Lacie 500Gb hdd
kopplad till routern med usb. en macbook samt en bärbar PC. Den externa hårddisken har NTFS som filformat för att funka både med mac och PC, har en känsla av att det kan ha med saken att göra.

Det blev visst en väldigt lång text, ursäkta.
Är det någon som varit med om något liknande och har några tips?

Tack!
Adam

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-21 01:01

NTFS funkar inte med MAC...

Ursprungligen av ufred:

NTFS funkar inte med MAC...

Jo, en Mac kan läsa NTFS, men inte skriva.

Men det finns program (t.ex MacFuse) som gör att man även kan skriva till NTFS från en Mac.

http://www.macupdate.com/info.php/id/23729/macfuse

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-21 13:02

förlåt, borde kankse utvecklat bättre. Formattera i FAT32 o se om det fungerar. Fungerar det s vet du iaf att det har med NTFS att göra. Men Jesper har helt rätt att macen kan läsa NTFS, vilket då iof inte löser ditt problem. Om du nu inte vill formattera din disk har du säkerligen en kompis med FAT32 formatterad extern hdd.

Tack så mycket för svaren. Ska prova och se vad som händer med en FAT32 disk. Det som är riktigt skumt är att jag kan lägga filer på hårddisken från min macbook över nätverket utan problem... Mystiskt

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-21 13:25

Lite frågor som säkert kan hjälpa.

Vad har d för extern hdd? Har den extern strömkälla, eller får den ström via usb kabeln?
Har du kollat om det finns firmware uppdateringar?
Googlar man lite så får man upp en hel del som klagade på det här för ett år sen o att det kan ha med firmwaren o göra. Dom flesta verkar använda custom firmware istället för asus egen dock för o komma runt problemet.

En dum fråga...jag antog att det var Macen som hade probelm. Fungererar det att kopiera filer till PCn på samma vis som macen? för om det inte gör det så har det ju inget med macen att göra iaf

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-02-21 13:30

Eftersom disken är kopplad till Asus så har inte filsystemet i sig ingen betydelse.
funkar det från någon av datorerna?
hur stora filer kan du kopiera?
testat olika protokoll mellan Asus och klienterna?

Ursprungligen av Erik_J:

Eftersom disken är kopplad till Asus så har inte filsystemet i sig ingen betydelse.

Jo, det kan ha betydelse. Den routern kanske kräver ett visst filsystem...

Jag tror inte att det är så, jag säger bara att det kan vara så.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-02-21 13:56

Jo men då ska det ju inte fungera alls med fel filsystem och det har ju inget med mac och dess NTFS kompatiblitet

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-21 14:40

http://support.asus.com.tw/faq/faq.aspx?SLanguage=en-us&model=WL-500gp

Jo, den ska förstås supportera NTFS (read only) tydligen. Fast tycker fortfarande det skulle varit enklare att prova med en FAT32 formatterad disk(kanske inte formatera den nuvarande eftersom det kan vara lite långsökt)

Undrar fortfarande om vi använder extern strömkälla

  • Medlem
  • 2008-02-21 15:18

Finns en tråd på minhembio.com för denna router som kan ge lite matnyttigt vad gäller firmware. Där kan du nog kanske hitta nån lösning på ditt problem också (utan att byta firmware)

Hej igen och tack för alla inlägg trots att det inte är ett renodlat Mac-ämne. Det är en 500Gb Lacie med extern strömmatning. Har provat att formatera om disken som FAT32 men när jag kopplar in den i routern verkar den skapa en ny partition som heter Part0 och är NTFS. Det är från PCn jag inte kan lägga över filer. Funderar på att lägga ner nätverksdisken och koppla den direkt till macbooken och sedan dela den till PCn.
Ska kolla minhembio tråden.

1
Bevaka tråden