Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arguru Aodix?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som testat Arguru's Aodix?
Han släppte tydligen programmet gratis precis innan han dog i somras.
Jag hade lite mailkontakt med honom för några år sedan och han var ett geni, tycker jag.

Ibland blir jag sugen på att köra Buzz igen, som extraprogram. Arguru gjorde ju en hel del
till det programmet. Jag undrar om Aodix påminner om Buzz.
Det jag saknar från Buzz är att alla samplingar i en låt låg i en stor bank. Då kunde man låta flera samplers spela samma sampling (genom olika effekter, granular etc). Bytte man ut en sampling så påverkade det alla maskiner som spelade den samplingen.

Detsamma gällde patterns.

00
00
02
01
00
00
02
02

"00", "01" och "02" representerar olika patterns. Om du ändrade något i pattern "00" så påverkade det alla "00"-patterns i hela låten. Jag älskade det tänket.
Det var så lätt att arrangera och skapa nya låtar från en mall, istället för att börja om från noll varje gång man skulle göra en ny låt.

Finns det andra program som har ungefär samma upplägg, har Aodix det?
Aodix är gratis men just nu sitter jag på min Mac och kan inte testa i PC på ett tag.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-19 13:41

Arguru låg ju också bakom Noisetrekker (som är grunden till Renoise) och den fantastiska vst-n Stardust.

Det du nämner med samplingsslots funkar på ett liknande sätt i Renoise. Man lägger effekter på olika kanaler (precis som i de flesta DAW) och beroende på vilken kanal du skriver in dina noter kommer samplingen att effektsättas så, byter du ut samplingen får du samma effekt. Jag gillar att det är så enkelt att flytta runt effekterna i effektkedjan i Renoise, alltid gjort det så smidigt att experimentera. Det är lätt att testa olika loopar i ett beat också, finns en sync-knapp där man ställer in hur många steg samplingen är, så pitchas samplingen automatiskt efter beatet oavsett låtens hastighet.

Renoise är patternsbaserat så det andra du nämner fungerar precis så. Men Renoise har inte subpatterns eller flera patterns körandes samtidigt så som buzz, det är mer traditionellt upplagt. Dock diskuteras det rätt mycket på forumet om nya sätt att underlätta överblicken över trackervyn, det är inte ont om idéer i alla fall.

Renoise finns för Win32, OS/X och Linux: http://www.renoise.com

(Jag har varit för dålig på att sälja Renoise här på forumet, med tanke på hur mycket jag älskar det programmet. tar igen det lite nu hehe )

Tack för tipset!
Efter att jag suttit med demon i en kvart, kom jag på att detta är nog exakt vad jag letar efter. Kommer såklart inte ersätta Ableton Live + hårdvara men jag tror att detta är ett kul sätt att skapa saker jag inte skulle gjort i Live eller Reason.

Köpt!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-19 15:27

Sweet, lätt värt pengarna. Bästa slantarna jag lagt ut på ett program. Köpte det för 2.5 år sedan och får fortfarande gratis uppdateringar och möjlighet att påverka. Hoppas du får skoj med det!

  • Medlem
  • 2008-02-19 16:45

Håller med, renoise är klockrent och billigt $50 och sen ett helt versionsnummer gratis uppdateringar
Det jag saknar just nu är väl just "arrangern" som det diskutteras livligt om + lite bättre möjlighet att plonka in noter via midi i farten så att säga.
Är lite småklumpigt som det är nu fast man kör väl mest old school tracker input ändå

Ursprungligen av Haplo:

Håller med, renoise är klockrent och billigt $50 och sen ett helt versionsnummer gratis uppdateringar
Det jag saknar just nu är väl just "arrangern" som det diskutteras livligt om + lite bättre möjlighet att plonka in noter via midi i farten så att säga.
Är lite småklumpigt som det är nu fast man kör väl mest old school tracker input ändå

Jag har verkligen inte hunnit sätta mig in i programmet men just arrangemang fattar jag inte alls hur man gör?

  • Medlem
  • 2008-02-19 22:58
Ursprungligen av outshape:

Jag har verkligen inte hunnit sätta mig in i programmet men just arrangemang fattar jag inte alls hur man gör?

Just "arrangern" finns inte än utan det är en av top 5-10 av förbättringar som är på väg.
Så det är den gammla tracker-skolan som gäller, skapa bara fler patterns och sen sätter man dom i ordning på vänsterkanten (kolla på encore's screenshot).
Buzz hade väl den fördelen att där kunde man göra ex. en 16steg trumloop och sen köra copy paste där man vill ha det.
Problemet med Buzz i det sammanhanget är att det är jobbigt att ändra i efterhand.
Ex. man ökar till 32steg, då måste man flytta om alla startpunkter i listan.
Det man inte får glömma är att Renoise är en produkt som utvecklas och inte bygger på enbart hobby/best-effort meck som det lätt blivit i tidigare trackers.

Ursäkta offtopicen, men hur bra funkar renoise med usb controllers? har bara testat Linux demot som hastigast, utan externa controllers/synthar.

Kör med Novation Remote SL 25...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-19 18:01
Ursprungligen av Synapskollaps:

Ursäkta offtopicen, men hur bra funkar renoise med usb controllers? har bara testat Linux demot som hastigast, utan externa controllers/synthar.

Kör med Novation Remote SL 25...

Bör inte vara några problem, du väljer bara din kontroller som input device under MIDI-fliken i Preferences. T.ex. kan man ha sitt midi-klaviatur som Input A och sin midi-kontroller (om det nu är två olika prylar) under Input B.

Det är rätt lätt att assigna parametrar från effekter (du högerklickar på en tom yta på effekten, väljer "Midi Map Parameters", klickar på en parameter och drar i regeln). Vill man styra ett vst-instruments parametrar från en kontroller lägger man till en 'Automation Device' i effektracket och sen samma procedur som jag beskrev ovan.

- Angående arrangemang, det finns ingen överblick på samma sätt som Cubase's arrangerfönster. Jag antar att det är en vanesak och är nog mer eller mindre viktigt beroende på vilken typ av musik man gör. Jag kan sakna det ibland men jag har andra knep för att hålla koll. Det går att döpa pattern också, så pattern-listan (i trackerns vänsterkant) blir mer lättförståelig.

Bifogar ett screenshot på hur en av mina tracks brukar se ut, både från mixervyn och trackervyn.

Hittade detta förresten: http://batman.no/buze/
En klon av Buzz

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-02-19 23:00

gillar tracker tänket, men har svårt att lära mig det samtidigt.

har gjort någon enstaka låt i renoise med väldigt
mycket hjälpt av en kompis som satt bredvid och visade.

  • Medlem
  • 2008-02-19 23:28
Ursprungligen av leere:

gillar tracker tänket, men har svårt att lära mig det samtidigt.

har gjort någon enstaka låt i renoise med väldigt
mycket hjälpt av en kompis som satt bredvid och visade.

Känner igen mig fast åt andra hållet
Vad jag hatade cubase...inget ont om programet men det passade inte min trackerhjärna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-20 16:11
Ursprungligen av outshape:

Hittade detta förresten: http://batman.no/buze/
En klon av Buzz

finns ju även http://www.buzzle.de/ och någon till har jag för mig. tror dock buze är den mest kompletta.

Det finns en liknande funktion när det gäller patterns i Logic, man kan skapa alias av clips som sen ändras när man ändrar i originalet. Väldigt fiffigt (och det är en av de saker jag saknar i Live).

Urgamla Music-X (relativt sett iallafall) till amigan hade samma tänk också, fast taget snäppet längre: man kunde stoppa clips i clips hur mycket man ville, så man kunde ta och bygga med valfria kombinationer av clips, inte bara låst till en pattern av en viss längd. (Jag har för mig att man tex kunde pitcha om clips, så att man kunde använda samma grundsnutt, kombinera i olika tonhöjder och sen paketera det som ytterligare ett clip. Vips har man ett ackordföljd utifrån en pattern på en takt.)

  • Medlem
  • 2008-02-19 23:35
Ursprungligen av false messiah:

, så att man kunde använda samma grundsnutt, kombinera i olika tonhöjder och sen paketera det som ytterligare ett clip. Vips har man ett ackordföljd utifrån en pattern på en takt.)

Ja det låter som en cool funktion fast samtidigt låter det knepigt att hålla reda på, fast det kanske det inte är
Arranger tråden är 12 sidor lång i renoise forumet så det finns många ideér.
Sen är det lite humor att dom lagt till funktionen att rita sina samples
Har för mig detta fanns i FT2 också, rätt kul grej iaf.

1
Bevaka tråden