Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köper ny Mac - hur föra över allt i den gamla till den nya?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.. Det är så att jag ska köpa en ny Mac nu och undrar hur jag smidigast skall göra för att få över alla mina filer till den nya.(kommer om två-tre veckor) Jag vill alltså ha min nya mac precis som den gamla så att jag slipper lägga in bankcertifikat på nytt osv. Sen undrar jag hur jag lättast "blåser ur" min nuvarande mac så att den blir som ny (har inte tillgång till Leopard skivan)..

Tack på Förhand!

V

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-16 20:58
Ursprungligen av hosonlarsson:

Hej.. Det är så att jag ska köpa en ny Mac nu och undrar hur jag smidigast skall göra för att få över alla mina filer till den nya.(kommer om två-tre veckor) Jag vill alltså ha min nya mac precis som den gamla så att jag slipper lägga in bankcertifikat på nytt osv. Sen undrar jag hur jag lättast "blåser ur" min nuvarande mac så att den blir som ny (har inte tillgång till Leopard skivan)..

Tack på Förhand!

V

Du bör väl ha tillgång till installationsskiva när du får nya datorn?
Iaf, när du installerar leo, så ska du få den frågan om du vill föra över alla inställningar (och filer tror jag) för att göra din nya dator till en kopia av den gamla osv. Har inte själv använt den dock, men minns den från installationen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-16 21:02

Ta en Extern HD, ladda hem Carobon Copy Cloner, gör en bootbar dmg på hela din nuvarande dators disk. Sätt i den i den nya datorn boota från externa, kopiera över allt genom att göra den interna disken "bootbar" via Carbon Copy Cloner

Genom att göra så här, så blir din nya dator - exakt likadan som din gamla.

/Tangen

Men om det är från en PowerPCmac (G3-G5), så fungerar inte en klon så bra.
Jag skulle nog hellre installera alla program på nytt, versioner som fungerar i intelmacar och sedan flytta kontona (användarna) med alla dokument etc med hjälp av flyttassisteneten i verktygsmappen.
Lycka till
Lennart

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-16 21:37

Det går nog inte att flytta bankcertet med flyttassen?
tror inte det i alla fall, vilka datorer gäller det?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-02-19 23:24

Bankcert borde gå att exportera mha programvaran som banken tillhandahåller och sedan importera igen.

1
Bevaka tråden