Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.2 släppt!

Tråden skapades och har fått 219 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Uppdateringen har gjort så att min mini 1,5 G4 inte vill starta om vare sig i felsäkert läge eller som vanligt, just nu så kommer gråa skärmen upp med rund ring och sen stängs den av. Har provat att radera disken, partionera om och installera om Tiger men efter 90% är klart så uppstår ett fel och datorn måsta starta om, vilket inte leder någonstans tyvärr, suck, måste väl köpa ny mini till dottern nu.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-02-12 23:22

Efter uppdateringen så förblir skärmen svart när jag väcker datorn ur vila. Hur skönt är inte det? Det enda sättet för att få igång den igen är att tvinga den till en omstart. Har en Dual G4 Mirror door med standardkorter GeForce Ti4600

Dessutom får skärmsläckaren RSS Visualizer hela datorn att tvärlåsa sig. Badbollen visas och sekunderna i klockan står stilla. Sen händer absolut ingenting förrän jag håller inne startknappen så att datorn stängs av och då har jag bara klickat på RSS Visualizer i Systeminställningar inte aktiverat hela skärmsläckaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 23:41

OpenGl ska tydligen fått en optimering. Vet inte om det Mac OS X 10.5.2 eller Apple Leopard Graphics 1.0 men det är ju mycket mycket bra.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-02-13 02:35

Väldigt mycket att läsa i denna tråden..

Men det fungerar alltså fortfarande inte att göra Time Machine backup till en nätverkshårddisk förutom time capsule? I så fall är jag beredd att köpa en sådan kapsel nämligen, vill bara veta säkert först...

Ursprungligen av p2d:

Väldigt mycket att läsa i denna tråden..

Men det fungerar alltså fortfarande inte att göra Time Machine backup till en nätverkshårddisk förutom time capsule? I så fall är jag beredd att köpa en sådan kapsel nämligen, vill bara veta säkert först...

Jag vet inte om någon annan har kommenterat detta men ..
Googla lite så ska du se att det finns lösningar.
Sök på t.ex. macosxhints.com

Exakt sådan var historien jag hörde. Om den är sann eller inte kan jag inte avgöra, men uppenbarligen har väl någon på vägen gjort en NetWare=UNIX. Vandringssägen. Men vi som jobbat med NetWare vet att de servrarna kunde tuffa på i hur många år som helst...

hjälper denna grafik uppdatering äldre MAc Pro att fungera med det nya Nvidia kortet ??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-13 18:20

Min Airport funkar skit på Macbooken fortfarande

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-13 18:24

Min Safari vill inte ladda

Efter en omstart idag vill inte Safari ladda RSS-flöden....:mad:

Även jag har fortfarande problem med Airport. Den kopplar upp och ner hela tiden, väldigt störande, och tråkigt

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-13 21:38
Ursprungligen av Marcus_R:

Även jag har fortfarande problem med Airport. Den kopplar upp och ner hela tiden, väldigt störande, och tråkigt

Jag har en netgear router kanske 5 år gammal och har absolut inga problem. Jag föreslår att kolla at firmwaren på routern är aktuell. Om den är det prova att ändra signal kanalen. Kanske från kanal 11 till kanal 2.

//Rob

Behöver lite snabb hjälp!
Jag har nu försökt starta upp med skivan, men installationsprogrammet startas istället direkt.
Jag valde att kontrollera skiva under skivbehörigheter, och fick följande felmeddelande. (se bifogad bild)

Min fråga är nu, ska jag välja att Reparera skiva eller något annat?
Är nämligen rädd att förlora viktig data på disken. Sån mactrogen människa man är, räknar man inte med såna här problem efter en update. Men nu fick jag smaka på det sura äpplet lite.

  • Medlem
  • 2008-02-13 21:58
Ursprungligen av daniels:

Behöver lite snabb hjälp!
Jag har nu försökt starta upp med skivan, men installationsprogrammet startas istället direkt.
Jag valde att kontrollera skiva under skivbehörigheter, och fick följande felmeddelande. (se bifogad bild)

Om jag fattat rätt var det Mac OSX installationsskiva du startade med när "installationsprogrammet startade"? I så fall finns en meny i installationsprogrammet (Verktyg?) där du kan välja skivverktyg.
Gör det och reparera skivan därifrån. Det värsta som skulle kunna hända (tror jag) är att problemet inte går att reparera då heller.
Fast de' e' klart, det vore ju rätt illa...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-13 21:36

Min Google Notifier har ballat ur. Funka era?

Yes!!

Prova att reparera skivan, det lär inte förstöra något, däremot är det inte säkert att det hjälper.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-13 22:48

Dök inte upp något alternativ för att ändra menylisten till eller från genomskinlig. Tillhör en av dom få som gillar den genomskinliga och vill ha genomskinlig list på min iMac G4. Den har trots allt ett grafikkort och 768mb ram så det borde väl inte vara några problem?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-02-14 00:02

Tappar nu bildskärmsprofilen.....

Efter uppgraderingen tappar både min Macbook Pro 2,6GHz och den tillkopplade Appleskärmen sina skärmprofiler...lite hipp som happ. Så fort jag sätter igång Systeminställningar och klickar på Bildskärmar hoppar det tillbaka.....:(

Någon som upplevt något liknande?

Ursprungligen av ThomasC:

Någon som upplevt något liknande?

Japp, något liknande. Min skärmuppställning på jobbet har blivit helt galen efter uppdateringen.
Brukar köra med locket på min mbp stängt och bara en extern, men det tilllåter systemet inte längre.
Tvingas köra med locket öppet, mappa min wacom till endast den externa skärmen och "släcka" mbpn's skärm. Omständigt på min ära!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-02-14 00:50
Ursprungligen av martin wijk:

Japp, något liknande. Min skärmuppställning på jobbet har blivit helt galen efter uppdateringen.
Brukar köra med locket på min mbp stängt och bara en extern, men det tilllåter systemet inte längre.
Tvingas köra med locket öppet, mappa min wacom till endast den externa skärmen och "släcka" mbpn's skärm. Omständigt på min ära!

Funderar på att slänga bort alla skärmprofiler utom dom två kalibrerade....kan det hjälpa tro..

Inget viktigt, men vill bara meddela att jag har löst mitt problem, dock ingen "simpel" lösning. Fick hjälp av en polare, duktigt terminal-duktig f.ö., som fick kopiera det viktiga från disken till en extern disk via Terminalen. Rätt nice faktiskt, men ... Vi snackar ju trots allt mac.

Äntligen går det att dela ut en hel USB-disk.
Underbart!!

Ursprungligen av C_Strandberg:

Äntligen går det att dela ut en hel USB-disk.
Underbart!!

Via Airport också?

  • Medlem
  • 2008-02-16 21:11

Bra!
Mig tog det betydligt längre ....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-17 15:17

Ok, har hittat en bugg. Har en shuffle som jag lämnar i och startar om. Uppstart tar 5-10 min. Pluggar jag ur den går uppstarten på 20-30 sec.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-18 22:49

En bugg till. Efter Mac OS X 10.5.2 så har min batteritid halverats och hoppar upp och ned och samt att det tar tid att ladda det. Inget med batteriet då jag testat med ett sprillans nytt batteri. Mummel mummel.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-02-19 10:18

installation av 10.5.2 misslyckas

Har en 2.33 Intel Core 2 Duo iMac med 1,5 Ghz interminne med 10.5.1 på. Har försökt uppdatera till 10.5.2 via Programuppdateraren och den separata Combo-uppdateraren, men bägge misslyckas. Någon som har någon idé?

Ursprungligen av gate:

Har försökt uppdatera till 10.5.2 via Programuppdateraren och den separata Combo-uppdateraren, men bägge misslyckas.

Misslyckas på vilket sätt? Vad händer?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-02-20 20:10

Ehm. Det var ju förbaskat trevligt av Apple att den senaste uppdateringen totalt förstörde mina möjligheter att gå online via AirPort. Av någon anledning står det att AirPort är anslutet och att allt fungerar, men enligt routern spammar min MacBook nätverket fullt av trafik. Så fort jag _försöker_ ta mig ut via MacBook dör ALL annan form av trådlös aktivitet hos övriga datorer. Oh god why? Så länge den försöker koppla upp sig, vilket är länge eftersom den i praktiken aldrig lyckas (helt klart ljuger felsök), fungerar inte det trådlösa.

Varför? Jag har sökt och hittade enbart en person på det här forumet som har samma problem, och fortfarande inte löst det :/

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-02-20 20:13

Och som en följdfråga: kan jag på något vis avinstallera uppgraderingen? Utan att installera om Leopard, dvs.

Bevaka tråden