Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup till en fil? (Och lite till...)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag söker i förstahand ett program som kan göra backup av användardata och tar backup av filer som har ändrats sedan tidigare backup, mot AFP (GNU/Linux-filserver ala QNAP) (FTP skulle också sitta fint) vilket tas automatiskt med loggar, t.ex olika backupintervaller för olika data. Jag har testat iBackup (Free Software... mmmm...) och det gör detta förutom en sak (Exkl FTP), det kopierar fil för fil och gör nästan en copy/paste. Om man väljer att det skall sparas i zip så sparas separat .zip-fil enskillt istället för en stor fil. En detalj som hade varit trevligt är om systemet startar för att ta backup för att sedan stängas av automatiskt (Om systemet är igång när det tar backup skall det självklart inte stängas av efter färdig backup.)

iBackup har också en annan liten detalj vilket är lite mystiskt, man kan bara välja kataloger i home-katalogen. Man kan inte välja bort underkataloger man inte vill ha backup på/ha en annan profil att ta backup på med en annan tidsintervall.

SuperDuper har fördelen att det gör backup till en fil men det kan man endast välja en disk och inte specifika kataloger.

Kortfattat:
* Backupprogram som inte tar bort material som tagit backup på (Vilket Time Machine gör, indirekt).
* Tar backup på filerna som ändats sedan tidigare (lyckade) tagna backup.
* Varje backup blir en fil.
* Tydlig logg.
* Backup via i alla fall AFP. (Ej Mac-maskin utan GNU/Linux med EXT3-filsystemet)
* Inget bootbart. Är mer ute efter backup av inställningsfiler, dokument, bilder m.m. (Min erfarenhet säger att Mac OS X är enkelt att installera om och personifiera om man har kopior av några få kataloger, annat mot Windows. *wink* )

Plus i kanten:
* Olika profiler med olika kataloger (Olika underkataloger också) samt backupintervaller.
* Kan göra backup från en nätverksenhet.
* Gör backup automatiskt.
* Stödjer FTP (Stort plus med SFTP)
* Krypterar backuperna. (Paranoid? Stort plus)

Finns det något i närheten av vad jag söker?

Senast redigerat 2008-02-07 22:29

Kollat på systeminställningspanelen DejaVu?

http://propagandaprod.com/

Ursprungligen av Taz_1999:

Kollat på systeminställningspanelen DejaVu?

http://propagandaprod.com/

Jag har nu testat Deja Vu lite lätt och vad min erfarenhet säger är att det kopierar filerna på samma sätt som iBackup. Backuppen läggs inte i någon specifik fil utan fil för fil kopieras bara rakt över.

Jag kanske har fel? Jag har kanske missar någon inställning?

Ursprungligen av Taz_1999:

Kollat på systeminställningspanelen DejaVu?

http://propagandaprod.com/

Så TimeMachine kan inte göra backup på enbart profiler t.ex?

Har du kollat rsync?

Ursprungligen av hanzukun:

Har du kollat rsync?

Inte i rent rsync utan något verktyg/GUI vilket använde ditto och rsync. Minns ej namnet. Jag fann ingen parameter i man-manualen för ditto eller rsync som bakade ihop backuperna till en fil, och fungerade (fann någon --archive till ditto), vilket gjorde att det för min del sket sig.

Ursprungligen av Taz_1999:

Du kan med Skivverktyg göra en diskimage, vilket är en fil och använda DejaVu för att göra backup till den disken.

Då måste man väl manuellt skapa en diskimage för varje gång man vill ta en separat backup på filerna som har redigerats sedan senaste backupen?

Jag vill nämligen att varje backup skall vara i separat fil i fall backup-enhetens diskar skulle börja gå sönder så inte hela backupen blir korrupt för att ett litet kluster i felens "närhet" gått sönder.

Du kan med Skivverktyg göra en diskimage, vilket är en fil och använda DejaVu för att göra backup till den disken.

1
Bevaka tråden