Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från finder direkt till spellista?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan, jag håller på att trixar lite med min Ipod och skulle vilja ha hjälp med en sak.

Jag har massa filer i en mapp i finder, som jag ska lägga in i Itunes för att senare lägga in dom i min Ipod Touch, men jag vill inte att dom ska hamna i biblioteket först (då det är så jobbigt att leta reda på vilka låtar jag la in och fixa dom till en spellista) Så jag undrar om man kan föra låtar direkt från finder till en spellista?

  • Medlem
  • 2008-02-10 21:11

Jag tror inte att det är möjligt, det skulle vara konstigt.

Däremot kan du göra en smart spellista för låtar som är tillagda i iTunes de senaste x dagarna. Det borde ju göra det ganska enkelt att hitta dem. Kombinera med sortering på kolumnen Tillagd så är du ju hemma.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-10 21:21

Dra mappen direkt till listan där dina spellistor ligger så skapas en ny spellista samtidigt som låtarna läggs in i biblioteket.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-02-11 12:58

Det enda jag saknar med iTunes är att kunna dra flera mappar från Findern samtidigt till Spellistor. Att manuellt dra hundratalet mapapr till Spellistor känns inte som ett jobb för 2000-talet.

Men det kanske går att lösa med automator eller nåt!? Någon som vet hur i så fall?

  • Medlem
  • 2008-02-11 16:04

Varför hålla på att dra från Finder öht? Börja i den änden i stället.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-02-12 09:13
Ursprungligen av Baron:

Varför hålla på att dra från Finder öht? Börja i den änden i stället.

Vilken ände?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-12 11:08

Lägg in musiken i iTunes bibliotek och sortera med iTunes i stället.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-02-13 09:54
Ursprungligen av MatsOlov:

Lägg in musiken i iTunes bibliotek och sortera med iTunes i stället.

nä..för då sabbar iTunes upp min mappstruktur genom att lägga artist i huvudmapp och albumspår i undermapp. Å så har man ju problemet med alla styckvisa ljudfiler med taskiga id3 taggar som iTunes lägger in som okänd artist - okänt album. Ser uppriktigt sagt för jävligt ut.

Jag är rätt så petig med mina album och mappnamnen (Artist - Titel (årtal). Så ska det set ut. Inget att orda om. Men jag letar oförtrutet vidare efter ett smart grepp för att dra flera mappar samtidigt till Spellistor. Jag är en sån där person som oftas rensar itunesbibblan för att få en fresh start å då blir det lite tungrott liksom.

Ursprungligen av babyman:

nä..för då sabbar iTunes upp min mappstruktur genom att lägga artist i huvudmapp och albumspår i undermapp. Å så har man ju problemet med alla styckvisa ljudfiler med taskiga id3 taggar som iTunes lägger in som okänd artist - okänt album. Ser uppriktigt sagt för jävligt ut.

Men varför inte fixa ID3-taggarna, en gång för alla, så slipper det "se för jävligt ut"?

Ursprungligen av babyman:

Jag är rätt så petig med mina album och mappnamnen (Artist - Titel (årtal). Så ska det set ut. Inget att orda om.

Varför? Varför måste filnamn och mappnamn se ut på ett visst sätt? Varför inte överlåta till iTunes och ID3 att hålla ordning på låtarna?

Ursprungligen av babyman:

Jag är en sån där person som oftas rensar itunesbibblan för att få en fresh start å då blir det lite tungrott liksom.

Varför?

Skulle det inte vara mycket enklare att rensa bort låtar, döpa om låtar, (eller vad du nu vill göra) inne i iTunes?

Hjälp mig att förstå varför man överhuvudtaget vill hålla på med filnamn och mappnamn i Finder, när man har ett verktyg (iTunes) som sköter det hela så mycket bättre.
Är det något slags motstånd mot ID3, eller finns det någon annan motivering?

  • Medlem
  • 2008-02-13 22:15
Ursprungligen av babyman:

nä..för då sabbar iTunes upp min mappstruktur genom att lägga artist i huvudmapp och albumspår i undermapp. Å så har man ju problemet med alla styckvisa ljudfiler med taskiga id3 taggar som iTunes lägger in som okänd artist - okänt album. Ser uppriktigt sagt för jävligt ut.

Jag är rätt så petig med mina album och mappnamnen (Artist - Titel (årtal). Så ska det set ut. Inget att orda om. Men jag letar oförtrutet vidare efter ett smart grepp för att dra flera mappar samtidigt till Spellistor. Jag är en sån där person som oftas rensar itunesbibblan för att få en fresh start å då blir det lite tungrott liksom.

Det finns väl en inställning i iTunes mot sånt:
Inställningar -> Avancerat, fliken Allmänt.
Kryssa ur "Ordna mappen iTunes Music" och "Kopiera filer..."

Då låter iTunes dina filer ligga där de ligger.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-02-14 10:54
Ursprungligen av wlao:

Det finns väl en inställning i iTunes mot sånt:
Inställningar -> Avancerat, fliken Allmänt.
Kryssa ur "Ordna mappen iTunes Music" och "Kopiera filer..."

Då låter iTunes dina filer ligga där de ligger.

Jo, men det är ju själva förutsättningen att bocka ur dessa om man vill hantera själv i FIndern.

  • Medlem
  • 2008-02-15 21:58
Ursprungligen av babyman:

Jo, men det är ju själva förutsättningen att bocka ur dessa om man vill hantera själv i FIndern.

Nu fattar jag inte... Det går alltså att dra flera mappar till Spellistor på en gång, och dessutom göra det utan att iTunes flyttar och döper om dina filer. Vad är problemet?

... eller är det så att du vill att varje mapp du släpper i Spellistor ska hamna i en egen spellista? Så att du i Spellistor får en kopia av din mappstruktur?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-02-16 09:59
Ursprungligen av wlao:

... eller är det så att du vill att varje mapp du släpper i Spellistor ska hamna i en egen spellista? Så att du i Spellistor får en kopia av din mappstruktur?

Exakt, samt att jag vill kunna markera flera mappar i Findern och dra till Spellistor.

  • Medlem
  • 2008-02-16 11:55
Ursprungligen av babyman:

Exakt, samt att jag vill kunna markera flera mappar i Findern och dra till Spellistor.

Aha, då fattar jag,

Men precis som Baron sa: Spellistor har aldrig varit tänkta att fungera på det sättet. I så fall hade det nog hetat "Skivsamling" istället.

Det är möjligt att det skulle gå att fixa till med Automator/AppleScript, eller så kanske du kan hitta en annan spelare än iTunes som funkar på det sättet.

(Jag kommer ihåg att jag störde mej på det i början med iTunes, men sen kom jag på att man kom nästal lika långt med Bläddra-knappen (ögat nere till höger), och sen orkade jag inte sortera mina låtar längre...)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-02-16 12:06
Ursprungligen av wlao:

Aha, då fattar jag,

Men precis som Baron sa: Spellistor har aldrig varit tänkta att fungera på det sättet. I så fall hade det nog hetat "Skivsamling" istället.

Det är möjligt att det skulle gå att fixa till med Automator/AppleScript, eller så kanske du kan hitta en annan spelare än iTunes som funkar på det sättet.

(Jag kommer ihåg att jag störde mej på det i början med iTunes, men sen kom jag på att man kom nästal lika långt med Bläddra-knappen (ögat nere till höger), och sen orkade jag inte sortera mina låtar längre...)

Hittade ett script på Doug's Applescripts for iTunes som heter "Playlistbot" och beskrivs så här:

Lets you add audio files and create playlists which correspond to folders containing music in the Finder. Files will be associated with the playlist.

Kanske kan va nåt. Ska testa nu...

släppte hela musikmappen i finder på dropleten (som jag la i in finderns verktygsfält) och vips börjar den läsa in alla mappar i musikmappen som separata spellistor! Tar en liten stund men fan va skönt. Äntligen.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-02-13 14:59

Okej jag ska hjälpa dig förstå. Om man vill ha kontroll och direkt överblick av sitt värdefulla musikarkiv är det inte ett alternativ att låta iTunes göra jobbet. Om man som jag gillar att sortera musik efter egna kategorier, dvs inte i alfabetisk ordning är det inte ett alternativ att låta iTunes sortera ens filer. Findern är ett bra sätt att organisera musik, film och bilder. Jag tycker alltså att iPhoto och iTunes är lika illa. Om det nu är så bra varför kan jag då inte få välja själv hur jag vill att iTunes ska sortera mina filer, dvs. mappstrukturen.

BTW, visste inte att det fanns såna stenhårda iTunesdyrkare år 2008.

Ursprungligen av babyman:

...jag gillar att sortera musik efter egna kategorier, dvs inte i alfabetisk ordning....

OK, nyfikenheten är stor... Så ge gärna exempel på sorteringar som du kan göra i Finder, och som inte iTunes klarar av.

Ursprungligen av babyman:

BTW, visste inte att det fanns såna stenhårda iTunesdyrkare år 2008.

Jo, det finns massor... Flera stycken bara i den här tråden.

  • Medlem
  • 2008-02-13 18:12

Jag tycker att det är mer konstigt att folk klamrar sig fast vid filhanterare i stället för ändamålsenliga program Är det roligt att sortera i Finder?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-02-13 19:03
Ursprungligen av Baron:

Jag tycker att det är mer konstigt att folk klamrar sig fast vid filhanterare i stället för ändamålsenliga program Är det roligt att sortera i Finder?

Att sortera kan ha sina poänger. Den största frihetsgraden för detta tycker jag att Findern ger. Enkelt, jag ser tre nivåer (artist/album/spår/årtal) direkt. Jag gillar att titta på mina mappar, scrolla upp å ner. Döpa om mina spår med Renamer4mac, zippa ner ett album och skicka till en vän över iChat.

Men mina skäl (om än lite anala) att använda Finder för musik är ju inte det den här tråden handlar om. Utan endast hur man kan skapa spellistor.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-13 18:19

Man har ju betydligt bättre översikt och sorteringsmöjligheter i iTunes än i Finder.

  • Medlem
  • 2008-02-16 10:20

Eftersom itunes inte är gjort för att hanteras på det viset är jag inte speciellt upprörd eller förvånad över att det inte blir som du vill ha det.

Detta påminner om vår övergång från QuarkXPress till InDesign. Många frågade mig varför det fungerar si i stället för så. Ofta blev svaret "För att InDesign fungerar på det sättet. Det är dessutom ett bättre sätt, därför att..."

1
Bevaka tråden