Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TFT analog eller digital

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så här efter julen är det inte bara magen som skall bli platt här hemma. Frågan är bara är det värt att lägga nån tusenlapp extra för att få en digitalingång på skärmen? Har idag en Sony 17" GDM skärm som på sin tid var bra. Letar efter privärd 17" med hyfsad responstid, lutar åt Samsung.
BTW hur många sätt finns det att mäta responstid?

[ 16 Januari 2003, 09:04: Meddelandet ändrat av: Mac Bettan ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-16 09:08

Jag beställde några Samsung 17tum till en kund. Dom är dock restade sedan en månad
Prisskillnaden mellan bara analog och både analog och digital in (inte ut)gång var bara 300 kronor. Det lär det vara värt. Har inte kollat. Men det borde gå att ansluta dom samtidigt till två datorer och bara växla med en switch i skärmen. Så gör jag idag med en CRT Sonyskärm som jag har. Det är ju lysande.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-16 09:15

Uppgiften i specarna brukar vanligtvis bestå av summan av stigtiden och återgångstiden (Eng: risetime =tr, falltime =tf ) på skärmen.

Saxat ur Hitachis pressrelease:

Citat:

quote:With a 12 millisecond rise and 4 millisecond fall time, the CML174SXW provides one of the best moving images of any LCD computer monitor. While optimised for video and multimedia applications, all users could benefit from the improved performance.

"The average flat panel display has a pixel response time of 30 ms. Hitachi´s new CML174SXW responds almost twice as fast as other monitors and significantly reduces the ghosting and jagged pixel effects common in many other LCD models. At this speed the CML174SXW opens new vistas of experience for the flat panel viewer," said Mark Wilkin, Group Executive - Product Marketing.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-16 09:50

Skillnaden mellan digital och analog ingång är framför allt att den digitala är så mycket enklare att hantera. Inget pillande med darrig bild, fasförskjutningar och pixelradsförflyttningar. Bara att plugga in den.

Annars är det ingen större skillnad i bildkvalitet. Jag har sålt ett antal Eizo L685EX till prepress, illustratörer och fotografer och de har inte märkt någon skillnad över huvudtaget. Kan ju bero på vilken skärm det är naturligtvis.

En liten varningsflagg dock. De G4-macar som leverades med DVI-utgång (GigaE, 533DP, 733 Superdrive osv) har problem med den digitala utgången om du ansluter en DVI-skärm. Skärmbilden hamnar oftast fel i sida och du får inte högre upplösning än 1024x768 Felet återkommer efter varje omstart eller vila. Känns som ett drivrutinsfel, men det är inte fixat ännu.

1
Bevaka tråden