Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vattenfast bläckstrålebläck?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Är det nån som har hittat bläck till bläckstråleskrivare som är vattenfast? Jag behöver bläck som tål att man tar på det printade med fuktiga fingrar, utan att det kladdas ut.

Hur är det med standardbläck i nyare modeller? För ett par år sen funkade det definitivt inte, i alla fall inte med billigare maskiner (har en Epson R220). Är nyfiken på nån A3-modell (t.ex. Canon Pixma iX4000). Vet nån hur pass vattenfast Canons originalbläck är?

Behöver printa på vanligt, ganska tjockt papper (mellan 170 gram och upp till 220 gram kanske) men inte alltför blankt...

Jag har en A4 skrivare från Canon, iP4500, den har _inte_ vattenfast bläck. i alla fall inte på ett fotopapper...råkade torka över med en fuktig trasa så jag kan intyga...

Ursprungligen av klarabara:

Jag har en A4 skrivare från Canon, iP4500, den har _inte_ vattenfast bläck. i alla fall inte på ett fotopapper...råkade torka över med en fuktig trasa så jag kan intyga...

Bra å veta. Tack! Undrar om man kan använda nåt annat är originalbläck... Jag är ute efter vattentålighet och det får gärna vara arkivbeständigt också. Jag kan tänka mig att mer vattenfast bläck kloggar igen skrivarmunstyckena. Vet inte.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-02-12 10:50

Vad skall du skriva ut, ær laser ute ur bilden ??

Dessutom , med så tjockt papper behøver du ganska rak matning før att inte få problem

Ursprungligen av gpd:

Vad skall du skriva ut, ær laser ute ur bilden ??

Dessutom , med så tjockt papper behøver du ganska rak matning før att inte få problem

Vill skriva ut på Scandia 2000 (från Svenskt Papper, nuvarande Map) eller något liknande. Det är ett "vanligt" papper (inte fotopapper), relativt matt med minimal genomskinlighet. Är på 170 gram.

Skulle gärna använda laser men min skrivare klarar inte över 105 gram (HP 4MV).

Angående matning skriver Canon (på sidan http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Printers/Inkjet/PIXMA_iX4000/index.asp?specs=1)
"Arkmatare: 64–105 g/m2 och Canon specialmedia (som stöds) upp till 273 g/m2".

Undrar vad "specialmedia (som stöds)" är...

Ska skriva ut framsidor till mina partitur (oftast i A3). Jag använder faktiskt bara svartvitt så laser vore OK, men en enkel A3-Pixma är billigare...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-02-12 16:07
Ursprungligen av Komponist-Kalle:

Vill skriva ut på Scandia 2000 (från Svenskt Papper, nuvarande Map) eller något liknande. Det är ett "vanligt" papper (inte fotopapper), relativt matt med minimal genomskinlighet. Är på 170 gram.

Skulle gärna använda laser men min skrivare klarar inte över 105 gram (HP 4MV).

Angående matning skriver Canon (på sidan http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Printers/Inkjet/PIXMA_iX4000/index.asp?specs=1)
"Arkmatare: 64–105 g/m2 och Canon specialmedia (som stöds) upp till 273 g/m2".

Undrar vad "specialmedia (som stöds)" är...

Ska skriva ut framsidor till mina partitur (oftast i A3). Jag använder faktiskt bara svartvitt så laser vore OK, men en enkel A3-Pixma är billigare...

Det førstår jag, en 4 MV viker pappret rejøælt vid utskrift, æven från frontfacket, har haft en sådan.
En A3 laser ær inte billig æven om det går att finna en med rak bana. Jag kan se två alternativ till før att komma runt problemet

1. Laminera omslaget. Claes Ohlson sæljer en laminatmaskin som klarar A3 før ca 300 kr, tillkommer lamineringsfickor før ungefær lika mycket (100 st)

2. Kopiera blæckstråleutskriften i en A3 kopiator. Ev kan du førstora A4 -> A3 i det fallet.

Ursprungligen av gpd:

...Jag kan se två alternativ till før att komma runt problemet

1. Laminera omslaget. Claes Ohlson sæljer en laminatmaskin som klarar A3 før ca 300 kr, tillkommer lamineringsfickor før ungefær lika mycket (100 st)

2. Kopiera blæckstråleutskriften i en A3 kopiator. Ev kan du førstora A4 -> A3 i det fallet.

Jag brukar göra enligt ditt förslag nr. 2. Problemet är att jag oftast ha ont om tid, och jag tycker det är stressigt att ränna runt på stan. Jag har gjort så i flera år, men börjar tröttna. Suck. Vore skönt att kunna göra allt hemma!

Om jag laminerar kanske jag kan utgå från tunnare papper (typ 80 gram) och så kanske det blir "tjockare" och styvare p.g.a. plasten? Har funderat på det tidigare. Får försöka prova nån stans och se hur det blir.

En variant vore annars att printa med bläckstråle på tjockare papper och sedan spraya med nån fixeringsspray. Vet dock inte hur det blir. (Blankt, matt, mindra kontrast?) Viktigt är att det verkligen torkar ordentligt, jag vill inte att violinisterna ska få kladd på sina greppbrädor...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 23:43

Jag har aldrig hört om vattentåligt bläck. Problemet är väl att pigmentet måste vara löst i något annat då och "vanliga" lösningsmedel är mer flyktiga. Det betyder att de snabbare torkar ut i patronen. Teoretiskt borde det gå att ha vattenlöslist pigment som inte löses i vatten när det har torkat -- det finns ju husfärger som fungerar så. Har dock aldrig stött på det.

Visst kan du använda bläck från någon "pirat", men då kanske färgåtergivningen inte är lika nogrann som den är i orginal. Spelar det dig ingen roll är ju pirat-bläcket mycket billigare.

Ursprungligen av bengtb:

Jag har aldrig hört om vattentåligt bläck. Problemet är väl att pigmentet måste vara löst i något annat då och "vanliga" lösningsmedel är mer flyktiga. Det betyder att de snabbare torkar ut i patronen. Teoretiskt borde det gå att ha vattenlöslist pigment som inte löses i vatten när det har torkat -- det finns ju husfärger som fungerar så. Har dock aldrig stött på det.

Visst kan du använda bläck från någon "pirat", men då kanske färgåtergivningen inte är lika nogrann som den är i orginal. Spelar det dig ingen roll är ju pirat-bläcket mycket billigare.

Det är absolut pigmentbaserat bläck jag menar (inte dye based, vad det nu kan heta på svenska...). Tror Epson har nåt dom kallar DuraBright som (framförallt i kombination med specialpapper) blir "helt" vattenfast. Vet inte om det kan finnas nåt liknande till andra fabrikat (typ Canon) Vore nog nåt för mig i så fall

Färgåtergivning e faktiskt helt oviktigt i det här fallet. Ska bara printa svartvitt. Inte ens gråskala, alltså.

Tänk om nån hade erfarenhet av nåt vattenfast "piratbläck"...

1
Bevaka tråden