Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.2 släppt!

Tråden skapades och har fått 219 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

Intressant att Aperture inte fick stöd för t.ex. D300 medan iPhone fick det. Många är grymt besvikna på detta, men försöker man se lite ljust på det kan det betyda att Apple valt att frigöra Aperture från att vara beroende av RAWstöd genom uppdateringar av OS:et.

OT: Och mycket riktigt, där kom Aperture 2.

Ursprungligen av Adrian B:

Intressant att Aperture inte fick stöd för t.ex. D300 medan iPhone fick det. Många är grymt besvikna på detta, men försöker man se lite ljust på det kan det betyda att Apple valt att frigöra Aperture från att vara beroende av RAWstöd genom uppdateringar av OS:et. Det är ju precis vad många efterlyst, så att Aperture-ägare inte blir sittande i månader med kameror utan stöd (som D300, D3 m.fl.) bara för att en systemuppdatering dröjer.

Om den gissningen stämmer så är det också positivt för de Aperture-användare som kör 10.4.x och inte vill byta till Leopard ännu, bara för att få rätt RAW-stöd.

Har iPhone stöd för D300? Hur? Med RAW? haha..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-12 09:47

Min macbook vägrar starta igen (efter 10.5.2 uppdateringen). Vad kan jag göra åt detta? Den lilla snurran har snurrat i 25 minuter nu.

Ursprungligen av vajone:

Min macbook vägrar starta igen (efter 10.5.2 uppdateringen). Vad kan jag göra åt detta? Den lilla snurran har snurrat i 25 minuter nu.

Har samma problem och behöver samma hjälp... typ nu !
(sitter dock på en mbp)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-13 13:10
Ursprungligen av daniels:

Har samma problem och behöver samma hjälp... typ nu !
(sitter dock på en mbp)

På min Powerbook tog det över 20 min. Låt den sitta ett tag till. Om den fortfarande inte fungerar efter 40 min starta om datorn.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

På min Powerbook tog det över 20 min. Låt den sitta ett tag till. Om den fortfarande inte fungerar efter 40 min starta om datorn.

//Rob

Okej tack. Ska pröva detta.
Glömde dock nämna att efter installationen så dök fönstret upp att jag skulle starta om datorn. I snabbaste hast tryckte jag på knappen samtidigt läste något om att "installationen misslyckades". Sen stod den och snurrade hela natten till i morse. Då startade jag om, men lät den stå där en stund innan jobbet utan att något hände. Återkommer senare med mer info.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-13 16:53
Ursprungligen av daniels:

Okej tack. Ska pröva detta.
Glömde dock nämna att efter installationen så dök fönstret upp att jag skulle starta om datorn. I snabbaste hast tryckte jag på knappen samtidigt läste något om att "installationen misslyckades". Sen stod den och snurrade hela natten till i morse. Då startade jag om, men lät den stå där en stund innan jobbet utan att något hände. Återkommer senare med mer info.

Det kan inte vara bra om det stod att installationen misslyckades. I värsta fall måste du starta från början och installera om 10.5.0.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 18:05
Ursprungligen av Robo-X:

Det kan inte vara bra om det stod att installationen misslyckades. I värsta fall måste du starta från början och installera om 10.5.0.

//Rob

Innan dess skulle jag prova att ladda ned combon och köra in den. Om den inte startar upp så via Target mode.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-13 18:13
Ursprungligen av acke:

Innan dess skulle jag prova att ladda ned combon och köra in den. Om den inte startar upp så via Target mode.

Ja men hur ska man göra om man bara har en dator och den startar inte?

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 22:08
Ursprungligen av Robo-X:

Ja men hur ska man göra om man bara har en dator och den startar inte?

//Rob

Then my friend sitter du i skiten.
Om du inte har en tom extern hårddisk som du kan installera Mac OS X 10.5 på, starta upp från den och sedan köra combon på din interna hårddisk.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-02-12 08:30

Linotype har varit ett stort problem sedan 10.5 kom på våra datorer! Har fått ta bort det helt och ersatte det med Fusion.

Ursprungligen av tobbehj:

Linotype har varit ett stort problem sedan 10.5 kom på våra datorer! Har fått ta bort det helt och ersatte det med Fusion.

Under 10.5.0 och 10.5.1 har jag inte märkt av några problem med Linotype.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-02-12 10:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Under 10.5.0 och 10.5.1 har jag inte märkt av några problem med Linotype.

Jag var så säker på att det hade med Leoparden att göra. Visst ändrade man i typsnittshanteringen i Leoparden? Linotype har ju inte uppdaterats sedan Leopard kom.
Vi tyckte Linotype var trevligt och snabbt i Tigern, men när det inte kom någon uppdatering på flera månader så får man ju inse att även om gratis är gott så är det lite tryggare att betala en slant och veta att programmet uppdateras kontinuerligt!
Linotype hängde sig tvärt i en av datorerna efter uppdatering till Leopard, de andra uppförde sig lite konstigt och blev sega, när vi avinstallerade Linotype så fick datorerna fart igen.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-02-12 08:40

Wohoo...RAW-stöd för Canon G9...nu blir jag glad...:)

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-02-12 10:15

Känns som att verktygen i Photoshop fungerar bättre igen. Har ju tidigare haft problem med att det inte går att skriva in specifika värden på hur stor en markering ska vara t.ex.

Eller är det bara ren flax?

  • Medlem
  • Sverige
  • 2008-02-12 10:35

Min var på över 300 MB nånting! Ska bli skönt att få ner brötet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-12 10:50

Har fortfarande problem windows-nätverksvolymer. De dyker inte upp i Finder som sig bör. Får köra en behörighetsreparation och lite sånt och se om det hjälper.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-12 11:49
Ursprungligen av rk:

Har fortfarande problem windows-nätverksvolymer. De dyker inte upp i Finder som sig bör. Får köra en behörighetsreparation och lite sånt och se om det hjälper.

Vad jag förstår av Apple's info om 10.5.2 så har man inte brytt sig om att fixa detta problem. Dom har uppenbart mycket stora problem med Leopardens kod - någonting är fundamentalt fel djupt nere i koden. Annars skulle dom ha fixat detta skandalproblem för länge sedan. Jag är chockad - vad händer på Apple?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-12 12:35
Ursprungligen av mjg:

Vad jag förstår av Apple's info om 10.5.2 så har man inte brytt sig om att fixa detta problem. Dom har uppenbart mycket stora problem med Leopardens kod - någonting är fundamentalt fel djupt nere i koden. Annars skulle dom ha fixat detta skandalproblem för länge sedan. Jag är chockad - vad händer på Apple?

Ja, jesus! Det är skandal att de inte fokuserar mer på detta. Jag har lyckats få in ganska många macar på min förvaltning som tidigare var pc till 100% och vad jag har förstått så är det ett "worldwide" fenomen, dvs att macarna så sakta börjar dyka upp (igen) i tidigare totalt pc-dominerade branscher. Som det är nu vågar jag inte visa upp "hur smidigt allt är med Mac". Jag hade hoppats hårt på den uppdateringen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 12:59
Ursprungligen av rk:

Ja, jesus! Det är skandal att de inte fokuserar mer på detta. Jag har lyckats få in ganska många macar på min förvaltning som tidigare var pc till 100% och vad jag har förstått så är det ett "worldwide" fenomen, dvs att macarna så sakta börjar dyka upp (igen) i tidigare totalt pc-dominerade branscher. Som det är nu vågar jag inte visa upp "hur smidigt allt är med Mac". Jag hade hoppats hårt på den uppdateringen...

Håller med. Nu när maccar får en andra chans så är det avgörande att de fungerar bra i Windows-nätverk. Sedan spelar det ingen roll om problemet ligger hos Microsoft eller Apple. I slutet funkar det inte och Apple-tvivlarna får vatten på sin kvarn.

Apple, köp in eller köp upp kompetens på det här området NU. I don't care, se till och fixa det bara. Den här nonchalansen är så typisk Apple.

Någon som vet om airdisk funkar?
jag har en airport express funkar den med airdisk?
//Svante

Problem med D-link DIR-635 accesspunkt

När jag uppdaterade till 10.5.2 dog nätverket så fort jag försökte ansluta till min D-link DIR-635 accesspunkt. Det visar sig att routern hänger sig hårt, svarar inte ens på ping så fort en klient OSX 10.5.2 ansluter över 802.11n

Om man konfigurerar accesspunkten att bara tillhantahålla nät standarden 802.11g så fungerar allt utan problem (sånär som på att det går långsamt)

Jag har kontaktat d-link och det skulle ju teoretiskt sett kunna komma en firmware-uppdatering till routern (kör nu 1.09 som är den senaste släppta) men jag skulle nog gissa att det inte är jättetroligt (senaste uppdateringen kom i november 2006)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-12 11:18

Någon mer som upplever att stacks blev mycket långsammare när man har över 50-60st ikoner och en ganska hög upplösning.

På min imac med 1920x1200 blev det riktigt hackigt när man kör grid på programmappen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 22:28
Ursprungligen av Sidde:

Någon mer som upplever att stacks blev mycket långsammare när man har över 50-60st ikoner och en ganska hög upplösning.

På min imac med 1920x1200 blev det riktigt hackigt när man kör grid på programmappen.

På min 17" MBP 1920x1200 har det blivit tvärt om, med ca 75 ikoner i programmappen fungerar det nu i 10.5.2 (och med grafik uppd) mkt bättre, förut tyckte jag att det hackade lite när ikonerna ritades upp i rutnätet, men inte nu, flyter på fint.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-02-12 22:45

Jag kan inte se innehållet på mail i Mail om den överordnade mappen har å ä eller ö i titeln. Ensam om det?

/knappen

Startskiveutrymme saknas

Försöker uppdatera till 10.5.2 på min iMac C2D men får meddelandet "det finns inte tillräckligt med utrymme på hårddisken" /.../ "frigör utrymme genom att ta bort filer från startskivan".
Men jag har inga filer att ta bort. Finns det något annat sätt att frigöra utrymme på hårddisken? jag behöver ytterligare 2,5 GB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 11:45

hur menar du, du behöver ta bort från din Hårddisk.
Är det grejer du inte vill ta bort?, eller är den full i alla fall - verkar konstigt
Vad har du för dator, Hårddisk?

/Tangen

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-12 11:46
Ursprungligen av ihrelius:

Är det bara jag eller känns skärmen mycket ljusare och klarare? Har typ 2 "pluttar" lägre på ljusstyrkan nu än innan iallafall. Kanske är placebo som är framme igen...

något jag har noterat och som jag tycker är helt ologiskt är att när man har flera rutor uppe (t.ex. Adium-konversation samt Safari i bakgrunden) så blir rutan/rutorna man inte använder LJUSARE, och när man markerar en ruta så blir det mörkare.
kanske är det som ger lite placebo-effekt!?

Får inte ordning på min födelsedagskalender i iCal.
Bifogar fil på hur det såg ut igår när jag startade upp första gången efter uppdateringen. Nu finns de inte där alls längre.
Någon som har en idé om vad jag kan göra?
Kört Onyx och rensat lite.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-12 12:34

min bluetooth -mobil SE K800i funker ej

min bluetooth -SE K800i funker ej ned varken 10.5.1 eller nya 10.5.2

Vad kan vara felet.

Har en Macmini intel Dou 1.8.3 .

telefonen kan inte koppla upp sig mot macminin ..

Bevaka tråden