Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort trasig bildskärm - the easy way eller?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bildskärmen på min gamla PB G4 12" är totalt obrukbar.
Barnen använder datorn med en extern bildskärm, så den gamla skärmen är bara i vägen, den ska väck.
Skärmen har redan lossnat i gångjärnen, de två tunna kablarna vid höger gångjärn är av, men vid vänster gångjärn sitter en tjockare kabel, är det strömkabeln månne, som vägrar ge upp.

Är det bara att helt sonika klippa av den, eller får datorn tokspel då och lägger av eller nåt?
Tacksam för svar så att jag vågar klippa till

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-04 15:50

Antenner för Bluetooth och Airport sitter i skärmen bland annat, så det är nog ingen bra idé att hugga av den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-07 21:34
Ursprungligen av Rajje:

Antenner för Bluetooth och Airport sitter i skärmen bland annat, så det är nog ingen bra idé att hugga av den.

Om det inte gå att avvara på en barndator förstås.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-07 22:39
Ursprungligen av foccus:

Om det inte gå att avvara på en barndator förstås.

De har väl också mobiler att föra över bilder från och de använder väl samma eventuella nätverk hemma som föräldrarna?
Hursomhelst är det inte säkert att man kan hugga av den bara sådär, eftersom det uppenbarligen sitter en del saker i skärmdelen. Jag vet inte om det är mer än antennerna, men kan det inte vara riskabelt att hugga av även dessa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-08 21:56
Ursprungligen av Rajje:

De har väl också mobiler att föra över bilder från och de använder väl samma eventuella nätverk hemma som föräldrarna?
Hursomhelst är det inte säkert att man kan hugga av den bara sådär, eftersom det uppenbarligen sitter en del saker i skärmdelen. Jag vet inte om det är mer än antennerna, men kan det inte vara riskabelt att hugga av även dessa?

Så är det kanske. Jag tänkte mer på det faktum att ungar i mobilåldern brukar kräva mer utav en dator än vad en powerbook 12 kan erbjuda

Sätt den externa skärmen på en låg hylla/låda som du kan stoppa in en bakåtvikt PB-skärm i. Bara tgb som syns efter denna low-tech "dockningsstation". Ger även plats för nätaggregat och annat kablage. Eller kan inte PB-skärmen vikas 180 grader bakåt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-11 18:03

Nja, var inte orättvis mot PB12". Det är en riktigt fin modell det. Jag en sådan som enda bärbara dator och hittills har jag inte stött på några väsentliga tillkortakommanden som inte skulle ha uppträtt även i nyare datorer.

Det gick!

Jag lessnade, tog mod till mig och slet bort skärmen, det enda som blev kvar är en tunn plastremsa med en kontakt på, den sitter fast i två kablar som kommer ut från datorn,
förmodlingen strömförsörjningen til skärmen.

AirPort fungerar lika bra som alltid.

Ville bara säga det, om någon annan har samma funderingar.

1
Bevaka tråden