Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vissa fälts innehåll importeras inte - korrupt?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag importerar data från ett excelblad hamnar informationen ok i de flesta fälten.
Men några fält tar helt enkelt inte emot nån importerad information.
När jag granskar dessa tomma fält i layoutläge upptäcker jag nåt märkligt. Fältrubriken är korrekt med i fältet står helt andra saker, tex
Manus spar tid
Egna tillvalsknappar
Information på sekunden
Rapporter med grafik

Om jag skapar ett nytt register från excelfilen funkar allt som det ska. Nåt verkar galet med mitt gamla register. Har prövat att reparera och spara en tom kopia från det gamla , men felet kvarstår.
Vill ju inte behöva göra om hela registret.
Har någon erfarenen ett råd?

Det finns flera olika saker som kan vara fel, men vi kan börja med vad du ser i layoutläge. Om du väljer Visa > Visa så ser du en bock vid Exempeldata, eller hur? Tag bort den så visas fältnamn istället. Det är helt normalt alltså.

Att fält inte kan ta emot information kan bero på:
* Mottagande fält är beräkningsfält, dessa är då gråmarkerade på högra sidan i importdialogen.

* Mottagande fält är av en annan typ. FM 7 och framåt är mera petiga med datatyper, importerar du text till datumfält eller numeriskt till är det inte säkert det "blir något" alls i fältet och beräkningar som använder data i fälten räknar ju med att de skall vara en viss typ så de kan då sluta returnera något resultat.

* Källfilen innehåller olika typer av fel, tex radbrytningar inuti celler som betyder ny post, konstiga tecken och osynliga styrkoder som kan uppstå då man kopierar och klistrar in mellan officeprogram, kan vid import till andra program, tex FileMaker, göra att det blir helt knasigt. Man kan prova att spara om Excelfilen i ett mera "kompatibelt" format.

* FileMaker 9 och ingen version före det heller har inte stöd för det allra nyaste filformatet i Officepaketet på PC-sidan, en sorts XML-fil, vars filtyp jag inte minns. Detta är nog inte felet i det här fallet, men tänkte nämna det i alla fall.

* Varje gång du lägger till eller tar bort fält ur en tabell i FileMaker och har före dess lagrat importordningen i ett manus, så kommer importordningen i manuset att påverkas av att du ändrat på vilka fält som finns i tabellen. Du måste då varje gång du gör detta (tar bort, lägger till fält), kolla alla manus som har manussteget importera poster, så att källfält och destinationsfält fortarande är korrekta och inte blivit knasiga. Du nämner inte i din fråga hur du gör importen, så.

Kolla allt detta och rapportera.

Löst...

Hade inte alls koll på visa exempeldatafunktionen i layoutläget. Med det ur världen
fokuserade jag inte på att det måste vara nåt mystiskt korrupt filfel längre.
Och började kolla den enkla felsökningen istället och upptäckte nåt riktigt ....pinsamt.
Pilarna var inte ikryssade överallt vid importdialogen (vilket jag innan trodde mig ha kollat)
skäms.....

1
Bevaka tråden