Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felmeddelande i Leopard när datorn hänger sig

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-03 15:24

Idga har min Macbook hängt sig två gånger. Båda i viloläge. Puls-knappen lyser utan att pulsera och det går inte att trycka ngt förutom länge på power-knappen. när jag kommer tillbaks in i Leopard står det att datorn oväntat stängdes av, typ. och följande felmeddelanderapport kommer upp:

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-03 16:12

Det man kan se ur den där informationen är att felet uppstår i Airport-drivrutinerna.

Är det något specielt med det trådlösa nätverket idag mot andra dagar? Annat nätverk eller liknande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-03 16:13

nej, exakt samma som tidigare. hände nu precis igen. jävligt irriterande...

Även jag har råkat ut för den här saken, dock tyder mina felmeddelanden på att det är nåt lurigt med grafikdrivrutinerna. Iaf i det första felmeddelandet som nämner ganska bokstavligt just detta. Det andra är lite mer kryptiskt och jag kan inte rikigt tyda det. Den nämner dock Safari och ScreenSaverEngin som ansvariga, tror jag.

BSD process name corresponding to current thread: Safari (samt) ScreenSaverEngin.

Första felmedd. nämner Safari och andra ScreenSaverEngin.

Körde en ominstallation av Leopard för att utesluta hårdvarufel, och det verkar ha hjälpt. Den har fungerat smärtfritt ett par timmar nu iaf.

Någon annan som råkat ut för spontana kernel panics med Leopard?

Återkommer ifall det skulle hända nåt vidare.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-11-04 03:14

Ett jävla lotteri hur Leopard funkar från dag till dag tycker jag. Har inte gjort några instalationer eller ändringar i systemet så hej o hå så lägger nätverket ner. Lystnar på lite musik via Airtunes trådlöst trodde jag. Hade i gång Transmission via Ethernet när det hängde sig, drog ur kabeln och då la musiken av. Fattar inte ett smack.

Senast redigerat 2007-11-04 12:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-02 00:30
Ursprungligen av onnyt:

Ett jävla lotteri hur Leopard funkar från dag till dag tycker jag. Har inte gjort några instalationer eller ändringar i systemet så hej o hå så lägger nätverket ner. Lystnar på lite musik via Airtunes trådlöst trodde jag. Hade i gång Transmission via Ethernet när det hängde sig, drog ur kabeln och då la musiken av. Fattar inte ett smack.

Precis samma fel som jag fått! Vad använder du för burk? Har du hittat problemet? Kan ju vara airporten, då det alltid börjar med att nätverket lägger ned och sedan dör allt eftersom.. Har för mig att jag inte hade samma problem med ethernet heller..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 09:49

jag har fått nog. Jag går tillbaks till Tiger. Till och med min fina pulseringslampa har slutat blinka och då blir jag fan lack

Är det ngt problem att backa till ett tidigare OS? Tänkte nog formatera och börja om, men det är väl bara att köra?

har också råkat ut för systemkrascher som gjort att allt tvär låst sig och den härliga grå gardinen där det står att jag måste hålla ner startknappen för att starta om dyker upp. det verkar hända varje gång jag väckt MBPn ur vila, jag misstänker att det i mitt fall har att göra med min hårddisk som jag använder till TIME MACHINE för den verkar lite mysko i andra fall. MEN efter att kör 10.5 i snart en vecka och fått en massa andra skumma problem så måste jag gnälla och säga att det är det instabilaste systemet jag har kört sedan jag gick från 9.2.2!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-03 17:24

kombinationen macbook + leopard verkar vara rätt knas. förhoppningsvis är det fixat till 10.5.2, men sjukt irriterande fram tills dess. jag får kernel panics varje dag, och enligt loggen så är det airporten, precis som martenj. nyss hängde sig bara allt och badbollen kom upp. efter 10 minuters väntan så startade jag om macbooken och helt plötsligt gick det inte att skriva på tangentbordet. startade om igen och nu funkar det. ett tag iaf.

bör nämnas att det här såklart inte hände i tiger.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-02-03 19:50

Det finns ett känt fel med MacBook och tangentbordet. Sök på Apples hemsida och du kommer att hitta en fix. Om inte annat tror jag också att det finns omskrivet här på 99.

1
Bevaka tråden