Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3 externa diskar - bara två ska gå i "vila"

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tre stycken externa diskar, 1 för Time Machine, 1 för nerladdningar, och en är för iTunes.

Frågan är hur man gör att man disken "iTunes" INTE ska gå i vila så länge som iTunes är igång, eftersom disken går ner i vila så fort man inte spelat en låt på 2 min, och när man ska börja spela någon igen så blir det så segt i iTunes och så vidare.

Jag vill alltså att dom andra diskarna ska vila när dom inte används, medans iTunes disken helst ska va igång när datorn är på.

Tips och råd!?

Tvivlar på att det går att skilja mellan externa diskar när det gäller sömninställningar. Både MacPilot och Cocktail har inställningar för detta, men de är gemensamma för alla diskar.

Det finns förstås Terminalkommandon också (både MacPilot och Cocktail är ju helt enkelt grafiska gränssnitt för Terminal), men just nu kan jag inte hitta det. Troligen gör inte heller dessa skillnad på olika diskar.

Är det så farligt om diskarna snurrar jämt? Ur hållbarhetssynpunkt lär det t o m vara bättre än att låta dem stanna och starta en massa gånger, och lite cellplast under brukar dämpa ljudet från dem rejält.

Ursprungligen av elgenper:

Tvivlar på att det går att skilja mellan externa diskar när det gäller sömninställningar. Både MacPilot och Cocktail har inställningar för detta, men de är gemensamma för alla diskar.

Det finns förstås Terminalkommandon också (både MacPilot och Cocktail är ju helt enkelt grafiska gränssnitt för Terminal), men just nu kan jag inte hitta det. Troligen gör inte heller dessa skillnad på olika diskar.

Är det så farligt om diskarna snurrar jämt? Ur hållbarhetssynpunkt lär det t o m vara bättre än att låta dem stanna och starta en massa gånger, och lite cellplast under brukar dämpa ljudet från dem rejält.

Det är ju bara det att dom låter så mycket, och blir inte livslängden kortare om dom är på hela tiden? Även när datorn är avstängd?

Ursprungligen av Patrik D:

Det är ju bara det att dom låter så mycket, och blir inte livslängden kortare om dom är på hela tiden? Även när datorn är avstängd?

Ja, detta med vila eller ej är iofs rätt omdiskuterat; för plattor som riskerar yttre påfrestningar (vibrationer, spänningsspikar från matningen e d) bör skaderisken minska ju större del av tiden de är i vila. Men annars har exempelvis Googles jätteundersökning av serverdiskars livslängd (dom har rätt många...): http://news.digitaltrends.com/news/story/12312/surprising_hard_disk_life_data_from_google

gett visst stöd för att det kan vara bäst att låta dem snurra: "Google also found that drives less than three years old but which received heavy use were less likely to fail than drives of a similar age which received infrequent use."

Jag har ett förflutet som statistiker o driftsäkerhetskille, så jag vet att det här är svåra saker att svara enkelt på (och har definitivt inga egna svar), men den mängd data som Google samlat på sig är rätt unik.

Själv stänger jag ju faktiskt ner hårddiskar som inte skall användas på länge (och det är alla mina externa; min MacPro har fyra interna, och det räcker till vardags...). Oljud är förstås en annan sak som inte är så kul: prova som sagt med att ställa dem på skumplast, men täpp INTE till ventilationen; höga temperaturer är inte bra ALLS...

satt och provade lite saker igår, och jag lyckades! Jag gick in i inställningar och valde att hårddiskarna aldrig skulle gå i vila (förutom när datorn är avstängd), och min iTunes-disjk gick inte heller då i vila, men dom två andra diskarna verkar leva sitt eget liv så dom går ändå i vila, vilket är helt perfekt

Sen när jag sätter datorn i vila så stängs iTunes-disken av. Perfekt!

1
Bevaka tråden