Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Unimplemented trap i Mac OS 8.5

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min gamla G3 233MHz iMac bombar när jag startar den. På skärmen står det "unimplemented trap".

Har försökt att installera om OS 8.5 men problemen kvarstår.

Utan tillägg startar den.

Någon som har några tips på hjälp?

Jim

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-29 18:57

Min gissning är att Finder är skadad. Det hjälper inte alltid med ominstallation då, utan man måste kasta Finder från hårddisken och sedan installera om. Se sedan till att uppgradera till åtminstone 8.6.1 så blir det förmodligen lite stabilare.

Det skulle kunna vara något tillägg som strular också. Starta maskinen utan tillägg och gå in i Tilläggskontroll och välj profilen "Endast 8.5" och starta om den som vanligt. Om den startar då så är det bara att slå på tilläggen ett efter ett och prova vilket det är.

Lycka till
/Freppa

  • Medlem
  • 2008-01-29 19:15

Troligast ett tillägg eftersom du kan starta med tillägg avstängda.

Kolla här: http://www.segebaden-cad-data.se/Support/Vanliga%20fel.html

"Vad är ett 'unimplemented trap error' och hur korrigerar jag det?
S. En 'unimplemented trap' betyder helt enkelt att programmet försökte kalla på en rutin som inte finns tillgänglig. Om det händer under start av programmet är den mest troliga orsaken (dock inte den enda möjliga) ett / en icke-Apple tillägg / inställningspanel som inte fungerar som det / den ska, eller att det förväntas en nyare eller äldre version av det OS (operativsystem) som du använder . Om problemet kan reproduceras (d.v.s det händer varje gång du startar) har du tur, då kan du återstarta utan tillägg genom att hålla ned Skift-tangenten. Försök sedan med att ta bort eventuella tredjeparts tillägg och inställningspaneler och lägg tillbaka dem en efter en med omstart för att se när det börjar krascha igen, den du lade till senast är sannolikt den som förorsakar problemen. Ett bra tips är att använda programmet Conflict Catcher som kan automatisera den här typen av felsökning."

Mitt tips är att du inte lägga tillbaka tillägg ett i taget, utan istället flera i taget, kanske så många som hälften per gång, så går det fortare att felsöka.

Hinner tilläggen laddas in i nerkant av datorskärmen under uppstart? Tilläggen laddas in i bokstavsordning, om du ser hur långt uppstarten går så kolla upp vad som senast är inladdat av tilläggen så är det det antagligen det inlägget eller ett precis i närheten i bokstavsordning (alla inlägg som laddas in syns dock inte på skärmen). Efter att tilläggen laddats in så laddas inställningarna in, också dessa i bokstavsordning.

OK! Skall testa under kvällen! Återkommer snart!!

TUSEN TACK så länge!

Jim

Har nu försökt med att starta om med olika tillägg avstängda men inget funkar!!:'(

Vill ju bara flytta några filer till min macbook!!

H_VETE!!!!

Jim

1
Bevaka tråden