Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funderar på att installera XP. Lite frågor

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boden
  • 2008-01-27 22:11

Hejsan. Jag funderar på att installera windows XP på min MacBook via boot camp men innan jag börjar har jag några frågor.

1. Kan virus jag får i windows skada mitt os x?

2. Hur stor plats tar windows xp? Kan man minska storleken lite genom att ta bort en massa onödigt skit?

3. Kan jag föra över filer från osx delen till windows delen på datorn?

4. Kan jag använda min MacBook som en vanlig PC vid lan och liknande? Eller finns det begränsningar?

5. Finns det något övrigt jag ska tänka på innan, efter eller medan jag installerar?

Oj det blev rätt mycket. Hoppas någon vill vara så snäll och svara på mina frågor.
Tack / Jens

1. Vanligvis kan din HFS-volym (OS X-volym) inte ens monteras i windows. Så det borde inte gå. Vet inte om ett virus eventuellt skulle kunna formatera volymen rakt av, dock. Det vore ju inte så trevligt.

2. Det tar 4,15 GB på min dator. Inget extra; bara en standardinstallation av XP.

3. Japp, har du FAT32 som filsystem på din windows-volym är det inga problem alls från OS X's håll. Har du NTFS får du använda MacFUSE och NTFS-3G för att kunna skriva.
Ska du komma åt din OS X-volym från windows måste du använda t.ex. programmet MacDrive som kostar en del.

4. Inga begränsningar jag känner till.

5. Efter du har installerat, stoppa in din Leopard-skiva eller sedan tidigare utbränd drivrutinskiva så får du allt att funka som det ska på enkelt sätt.

  • Medlem
  • Boden
  • 2008-01-28 17:30

Nu har jag installerat windows XP via VMware. Nu när det är en virutal console, kan den skada mitt osx? Eller det är samma sak där att windows kan ha virus men det påverkar inte mitt osx?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-28 19:15

det är egentligen mindre risk att ett virus lyckas skada något i den virtuella maskinen än om du hade installerat det via bootcamp eller så, i WMVare har det inte direkt access till hårdvaran på samma sätt som om du installerat det "på riktigt".

fast i dock så blir windows lite användbarare via bootcamp också förstås. använder bara windows på macen för spel här. Tex F.E.A.R som funkar på max grafik utan att datorn gör ett knyst vare från fläkten eller hårddisken. men ska man inte köra tunga program så funkar väl virtualisering helt okej.

Hej! har du leopard glöm inte att uppdatera till 10.5.1 för att slippa problem vid installation av Windows XP.
Vill du ha större än 32gb så måste du formatera till ntfs om du inte visste det, fat32 stöder inte större än 32gb partitoner .

Just a tip!

Hu gör man för att det ska vara möjligt att installera XP över huvudtaget med BootCamp? Det verkar som att omstart inte är oki.

När omstart inte är oki för systemet hur installerar du då xp?

Har du leopard 10.5.1 eller tiger?
jag hade också problem efter om start. disk error eller hal.dll filen saknades. Jag uppdaterade OS 10.5 så funkade det!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-01 11:33
Ursprungligen av jensm:

4. Kan jag använda min MacBook som en vanlig PC vid lan och liknande? Eller finns det begränsningar?

En stor begränsning är ju grafikmöjligheterna. Nästan inget modernt spel fungerar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-05 17:20

parallels

Har studerat inläggen här på tråden, men inte funnit svar på min undran!
Jag har tidigare kört Virtuell PC med Windows XP inbakat på CD´n.
Kan jag på något sätt använda mig av den Windows versionen? Har försökt installera, men Parallels frågar bara efter installations CD´n.

1
Bevaka tråden