Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur föra över filer från kraschande iMac G3 233 till MacBook?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har ett delikat problem! Har en gammal (läs antik!) iMac G3 233MHz och OS 8.5/8.6.

Har några filer på den som jag vill föra över till min nya MacBook men iMacen bombar när jag startar den som vanligt. Utan tillägg startar den fint men jag får det inte att fungera.

Har testat med USB minnen men alla USB stickor jag har testat fungerar bara med OS 10.x.

Nästa variant var att testa med Ethernet men utan success!

Har försökt hitta problemet utan att lyckas! Enda ledtråden är att den säger "Systemfel unimplemented trap".

Någon som har en lösning??

MVH

JIm

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-01-28 10:58

Nu minns jag inte riktigt vad de har, men finns firewire? Och har du en firewirekabel?
Isåfall kan du ju prova starta upp den som en extern firewiredisk mot Macbooken.

Jag har provat med en ibook som hårddisken kraschade på, och det gick att få fart på den, fast den orkade inte göra överföringen som den skulle.

Ursprungligen av Tesa:

Nu minns jag inte riktigt vad de har, men finns firewire?

Den modellen (233MHz = original-iMacen) har inte Firewire.

Ursprungligen av macaroni:

Någon som har en lösning??

Ta ut hårddisken, och montera den i ett externt chassi, eller i en dator med flera hårddiskplatser.

Eller boota från en OS9-CD, så kanske du kommer åt nätverk, och kan flytta över filerna till en annan dator via Ethernet.

Citat:

Eller boota från en OS9-CD, så kanske du kommer åt nätverk, och kan flytta över filerna till en annan dator via Ethernet.

OK! Men går det att installera ett OS9 med alla tillägg avstängda?
Är amatör som Ni förstår!

Och var får man tag på ett förhistoriskt OS9?????:tveksam:

Uppskattar all hjälp så långt!!

Har i varje fall lärt mig att säkerhetskopiera på extern hårddisk!! Alltid något!!

Jim

Jag sa inte att du skulle installera OS9, bara att du skulle boota från en OS9-CD. Då borde du kunna komma åt ditt nätverk, och kopiera över filerna till en annan dator.

Ursprungligen av macaroni:

Och var får man tag på ett förhistoriskt OS9?????:tveksam:

Vet ej. Men prova att boota från den 8.5- eller 8.6-skiva som du tidigare har installerat från. Funkar kanske att komma åt nätverket där också.

  • Oregistrerad
  • 2008-01-28 15:54

Det beror på hur pass ärlig du är, jag hittade 10 kopior av OS 9 på ett par sekunder.

Har testat att boota från 8.5 men nu har iMacen totalkraschat!:(

Får väl se om jag kan få löst det på annat sätt!

Tack så länge!

Jim

1
Bevaka tråden