Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smart användning av extern hdd, går detta utföra

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har införskaffat mig en extern hdd nyligen som jag ska använda som lagringsdisk enbart. Jag sitter på en macbook och vill således ha kvar rörligheten och inte ha en disk inpluggad jämnt. Tänkte därför enbart koppla upp disken mot datorn då jag har behov att föra över filer till den.

Frågan är då, går det på något smidigt sätt geom Automator eller Applescript får datorn att föra över filer från en viss mapp automatiskt när man pluggar in den i hddn? Har jag tex mappar på macbooken som heter Foto, Dokument, Musik etc och likadana mappar på den externa och så kopieras de bara över när man kopplar ihop dom? Så man slipper sitta och dra manuellt

  • Oregistrerad
  • 2008-01-27 04:46

Använd Time Machine och ställ in att den enbart ska kopiera just de mapparna du vill, dvs säg till den att inte kopiera /Library och liknande.

Men fungerar Time machine så? att den automatiskt kan märka när en disk ansluts och kopiera över filer?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-27 15:06

Det bör gå att fixa med AppleScript. Koppla ett Folder Action script till /Volumes mappen så när hårddisken ansluts flyttas filerna i olika mappar till sina motsvarigheter på den externa hdn.

Ursprungligen av jonmannen:

Men fungerar Time machine så? att den automatiskt kan märka när en disk ansluts och kopiera över filer?

Nej, TimeMachine fungerar inte så, TM är ett backup verktyg så tar du bort en fil från orginalmappen kommer den efter ett tag att försvinna från den externa HDn också. Som jag förstod det vill du flytta filerna till den externa när den ansluts, right?

Ursprungligen av shandar:

Det bör gå att fixa med AppleScript. Koppla ett Folder Action script till /Volumes mappen så när hårddisken ansluts flyttas filerna i olika mappar till sina motsvarigheter på den externa hdn.

Precis den funktionen som jag vill ha Finns dessa script färdiga att ladda ned någonstans? Eller måste man skriva dom själv?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-27 18:41
Ursprungligen av jonmannen:

Precis den funktionen som jag vill ha Finns dessa script färdiga att ladda ned någonstans? Eller måste man skriva dom själv?

Det får du nog knacka ihop själv Kanske finns något att börja med på macosxhints.com eller liknande..

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-01-27 19:06

Usch detta verkar helt klart som overkill för mig. Hade hoppats på att det funnits något klart man brukar ju sällan bli besviken på vad OSX levererar. Får vänta tills det kanske dyker upp någon lätt lösning och köra manuellt tills dess

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-27 21:19
Ursprungligen av jonmannen:

Usch detta verkar helt klart som overkill för mig. Hade hoppats på att det funnits något klart man brukar ju sällan bli besviken på vad OSX levererar. Får vänta tills det kanske dyker upp någon lätt lösning och köra manuellt tills dess

Kolla in Synchronize! Pro. Jag har för mig att det programmet har avancerade möjligheterna när det gäller synkning av mappar mellan källdisk & måldisk.

Bekräftat: Synchronize! gör just detta. Du kan i autosync inställningarna ange att synkroniseringen ska ske så fort enheten blir tillgänglig. Smidigt.

Senast redigerat 2008-01-29 14:34
1
Bevaka tråden