Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkerhetskopiera Leopard?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-01-22 15:34

Jag undrar om någon har kolla på om det är tillåtet att göra en säkerhetskopia av en leopardskiva. Inte i det olagliga syftet utan för att kunna ha en hemma och en med sig i dataväskan. Eftersom jag har haft problemet med leopard och behövt använda skivan för att reparera känns det bättre att alltid ha ett ex med på resan.
Alltså, får jag göra en kopia av leopard-DVDn lagligt?

Du får göra en kopia av skivan för eget bruk. En backupkopia helt enkelt. Du får dock inte ge bort eller sälja den vidare utan att skicka med originalet samt radera den installation du har på din dator... *s*

Samma sak med CD-skivor, göra en kopia och ha i sin egen bil är lagligt, frånsett att ingen annan spelar originalet hemma...

Öh?

Fattar du att man bränner en kopia och skiter i vilket.... ?

Ursprungligen av beia:

....Eftersom jag har haft problemet med leopard och behövt använda skivan för att reparera känns det bättre att alltid ha ett ex med på resan.
.....

Ojojoj, vi som hade "släpbara" PC sisådär i slutet av 80-talet (:tveksam: ) kommer ihåg att man alltid måste ha med en bootbar DOS-diskett (detta var före Windoze...) för att kunna komma igång igen om man gjort något obetänkt i konfigureringsfilerna (som man fick ändra i stup i kvarten när t ex ett program behövde mer "expanded memory" e d).

Har ALDRIG känt det behovet med någon Mac sen mitt första dassalock. Menar Du att vi är tillbaka där nu igen?...........:'(

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-01-25 16:56

Tack för hjälpen Goflorp!

Ursprungligen av elgenper:

Har ALDRIG känt det behovet med någon Mac sen mitt första dassalock. Menar Du att vi är tillbaka där nu igen?...........:'(

Nja, de kan man väll inte säga, men för mej har det hänt. Jag kanske bara är paranoid, men de känns iallafall bra att ha en med sig för säkerhetsskull. Men mest är det nog för att jag har en familjelicens och är sällan på samma ort som orgialet, och då slipper man skicka skivan imellan sig ifall man meböver göra en ominstalation eller dyligt.

Ja, när det gäller den egentliga frågan (;) ) håller jag helt med: bränn, tuta och kör! Ingen förlorar på det. På "diskettåldern" uppmanades man t o m att genast göra en backupkopia av programdisketter; det var ömtåliga och felbenägna media.

Själv har jag utan att rodna flera gånger gjort om uppdateringsskivor för OS X till fullfjädrade (genom att ta bort det paket som kollar närvaron av en äldre version från en skivavbild och bränna ut denna), inte för att lura Apple utan för att slippa installera det äldre igen om/när jag ville göra en ren installation på en formaterad skiva.

Jag försökte nyss göra en Dual layer kopia av min leopard-skiva,
men det funkade inte. Den vägrar att starta upp med den.

Valde att skapa skivavbild till skrivbordet (okomprimerad) och sedan bränna i skivverktyg.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-01-31 17:25

Jag brände med toast, de funkade bra

1
Bevaka tråden