Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan mobiltelefon agera WiFi-router?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-01-24 00:16

Köpte min 16gb Touch för lite snart 6mån sedan.. grymt nöjd!

Har bara en liten fråga.. angående uppletandet av trådlösa nätverka i närheten..
om jag tex skaffar Telias eller Tele2's flatrate (fastpris) -tjänst för surfning i
mobilen.. kommer jag då kunna söka upp eller skapa ett trådlöst nät till min Touch??

Detta givetvis när jag har mobilen uppkopplad och liggandes i fickan tex.. mycket större skärm och smidigare att surfa via Ipoden faktiskt! Men.. kommer detta fungera?

Fungerar detta bara om jag skaffar en mobil med Wlan som inbyggd standard, eller??

Mycket tacksam för alla svar!!

//najkks

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-01-24 00:52

Nej. inte med dagens mobiler. När du kan skapa ett wifi nätverk med din mobil, dvs när ELLER OM någon mobiltillverkare skulle bygga in en router i telefonen så är det självklart i teorin möjligt. Men inte idag. En touch eller en mobil med inbyggd wifi är precis som en bärbar dator eller ett wifi-kort till en stationär. Den delar inte ut en anslutning men kan hämta en anslutning från en router.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-01-24 11:23

Det finns ett sätt om du har en Windows Mobile telefon med wifi.

http://www.pyrofersprojects.com/3gipod/3gipod.html

  • Medlem
  • 2008-01-24 12:00

Flyttar tråden och byter namn. Detta är ingen Touch-fråga verkar det som. Eller missförstår jag frågan?
Admin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-24 12:27

najkks,

Beroende på vilka anslutningsmöjligheter ens mobil har, såsom Bluetooth, WiFi & 3G/Edge, ja då borde det endast vara en fråga om programvara i mobilen...

Scenario 1

- Mobilen är ansluten mot internet via 3G/Edge/GPRS…
- Mobilen delar ut ett trådlöst nätverk via WiFi…
- Klienter ansluter mot internet via ovanstående WiFi-nät..

Detta vore läckert, då många klienter där ute ju har WiFi!!

Scenario 2

- Mobilen är ansluten mot internet via 3G/Edge/GPRS…
- Mobilen delar ut ett trådlöst nätverk via Bluetooth…
- Klienter ansluter mot internet via ovanstående Bluetooth-nät...

Detta är ju väl beprövat & stödjs av de flesta mobiler med Bluetooth. Kräver dock att klienterna har Bluetooth, vilket ju dessvärre saknas i iPodTouch...

Scenario 3

- Mobilen är ansluten mot internet via WiFi…
- Mobilen delar ut ett trådlöst nätverk via Bluetooth…
- Klienter ansluter mot internet via ovanstående Bluetooth-nät...

Även detta vore läckert, då många klienter där ute ju har Bluetooth, men inte WiFi!!

- Torkel

Senast redigerat 2008-01-24 14:04
  • Medlem
  • 2008-01-24 12:36

iPhone kan dela ut EDGE-uppkoppling via BT, så det borde även andra telefoner klara av.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-01-24 22:01

Fortsatta frågor om Ipod Touch vs Mobil - Wlan/Wifi

All bluetooth-baserad sammankoppling är alltså inte genomförbart i och med att Ipod Touch saknar blåtand!

Men Torkel:..

Ditt förslag, scenario-1, är det verkligen genomförbart?

Scenario 1

- Mobilen är ansluten mot internet via 3G/Edge/GPRS…
- Mobilen delar ut ett trådlöst nätverk via WiFi…
- Klienter ansluter mot internet via ovanstående WiFi-nät..


Kommer mobilen kunna dela ut ett nätverk (trådlöst) via Wifi/Wlan??!

Tacksam för svar!!

//Najkks

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-01-27 13:11
Ursprungligen av Baron:

iPhone kan dela ut EDGE-uppkoppling via BT, så det borde även andra telefoner klara av.

Jasså? Oj! Det visste jag inte! Det har jag velat att det skulle funka länge. Är du säker?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-01-25 21:36

ja det går OM telefonen har funktionen att dela ut ett WiFi-nätverk, som en router/accesspunkt. Men vad jag vet så finns det ingen telefon i dagens läge som har det. Då telefoner som kan koppla upp sig mot en accesspunkt, precis som iphone och itouch, fortfarande hör till det dyrare segmentet telefoner så skulle nog dessa vara ganska dyra. Men om det finns blir jag gärna rättad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-26 19:19

Visst går det…men inte på en iPhone…

Kör man mobil med Windows Mobile, ja då kan man dela sin GPS/3G-förbindelse…via WiFi…med följande programvara:

WMWifiRouter

Vem portar den till iPhone!?

- Torkel

1
Bevaka tråden