Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Titta på film (som ligger på annan dator) på Macbooken?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-21 22:15

Hej!

Nu har jag kommit på en grej som jag har funderat lite på...

Det är nämligen så att jag har en windows-burk med en extern usb-disk nere i källaren. På övervåningen har jag en TV som jag vill titta på filmerna som ligger på den externa disken (med hjälp av macbooken). Går det att få filmen från den externa upp till macen som är inkopplad till TVn (trådlöst)? Om ja, går det att få filmerna från den externa att fungera i Front Row?
Det är säkert jättelätt att ordna men jag har inte så stor koll på nätverk och sånt, så alla svar uppskattas
Tack på förhand!

Det jag själv brukar göra är att bara lägga över dem till datorn då nätverket kan bli segt om filmen är stor. Tror även att fron row bara kommer åt iTunes så lägg filmen i video-mappen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-22 14:14

Tack för svaret

Men är det inte möjligt att fixa ett alias till den externa (vid den andra datorn) som jag lägger i videomappen?

Japp, alias funkar bra det med. Gör bara ett alias av den mapp du vill ha med, och lägg aliaset i ~/Movies/ så kommer du åt det via frontrow.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-23 11:26

Okej, tack för svaret. Då är det bara att börja mecka

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-24 13:20

Men är det inte möjligt på något sätt att koppla in den externa hårddisken direkt till routern eller nåt? (Det är en Mybook premium)

Det beror på din router. Vissa routers har en USB-port och mjukvara för att dela ut hårddisken på nätverket som en nätverksvolym.

Ursprungligen av marmarmar:

Hej!

Nu har jag kommit på en grej som jag har funderat lite på...

Det är nämligen så att jag har en windows-burk med en extern usb-disk nere i källaren. På övervåningen har jag en TV som jag vill titta på filmerna som ligger på den externa disken (med hjälp av macbooken). Går det att få filmen från den externa upp till macen som är inkopplad till TVn (trådlöst)? Om ja, går det att få filmerna från den externa att fungera i Front Row?
Det är säkert jättelätt att ordna men jag har inte så stor koll på nätverk och sånt, så alla svar uppskattas
Tack på förhand!

För det första när det gäller Windows möter Mac ... vad för formatering har du på PC:ns hårddisk ... FAT32 kan inte hantera större filer än 3-4 GB ... detta resulterar i att om du koperar över Mac filmer eller dvdripar som är större än så från din MAC till PC disken så riskerar dom att bli korrupta eller så vägrar datorn att kopera över dom ...

Det finns flera olika sätt att dela ut dina filmer ...
Det bästa om du önskar se dom via fråntrow är att installera iTunes på din PC och låta den agera som en media server ... filmerna måste dock kunna spelas upp av iTunes ...

andra alternativ är att dela ut din USB hårddisk på PC:n som en nätverkds disk ...
detta gör du enkelt genom att högerklicka på din disk i Windows och välj egenskaper .. sedan väljer du fliken dela ut ... och bokar för dela ut .. du kan även välja vilket namn enheten skall ha på nätverket ...

sedan på macen kommer du via Finder - > Nätverk ... åt din utdelade hårddisk ...
Jag tycker dock att i Leopard så är detta mycket smidigare .. men kanske en smaksak ...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-24 22:54

Tack för alla bra svar! Jag har FAT32 på den externa, har tänkt att konvertera någon gång i framtiden när mina tomma dvd-skivor tagit slut. Har dessutom inte läst på vad som gäller med ntfs3g på macen, eller hur man gör så att MS-burken kan hantera hfs.

Men om jag nu skulle vilja ha en router som man kan koppla in den externa till, är det någon som har ett bra tips på en billig och bra? Och kommer min externa disk kunna kopplas till den? Finns bara USB och FW på den vad jag kan se.

Ber om ursäkt för att jag är trögfattad O:-)

1
Bevaka tråden