Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SwePhone

Tråden skapades och har fått 492 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Riktigt soft Kia!
Är det något som irriterat mig är det just skrivandet utav ord som innehåller å,ä och ö.
Mitt försök till att få till det via SSH manicken och Putty var liiite svårare än jag trodde, så OM din ordlista dyker upp i installer är jag dig och alla inblandande, evigt tacksam

Jag antar att jag då nu kan ta bort SSH utan att andra funktioner ska drabbas. Rätt eller fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-07 21:27

Jag har uppdaterat ordlistan.
Se http://svenskiphoneordlista.wordpress.com

Senast redigerat 2008-01-07 21:44
Ursprungligen av kia2:

Jag har uppdaterat ordlistan.
Se http://svenskiphoneordlista.wordpress.com

Fungerar strålande! Nu kan man skriva "övervägande soligt på vårkanten" och få förslag med åäö.

Har använt det italienska tangentbordet för att "lura" iPhone istället för det tyska. Det italienska har fördelen att layouten är exakt likadan som det svenska och engelska tangentbordet.

Nu är det bara lite tweaking av prioriteringar kvar. T.ex. så skriver jag oftare "inte" än "inre", "har" än "här", "på" än "pa", etc. Annars är detta totalt lysande!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-08 08:33

avocade: jag svarar dig här
http://svenskiphoneordlista.wordpress.com/2008/01/07/min-ordlista-ger-nu-forslag-pa-a-a-och-o/#comment-75

(jag tror att det är bättre att hålla diskussionen om utvecklingsarbetet med ordlistan på en och samma plats)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-17 19:30

Nu har jag försökt med det "trick" som Kia skriver om här:
http://svenskiphoneordlista.wordpress.com/2008/01/07/min-ordlista-ger-nu-forslag-pa-a-a-och-o/

Alltså ändrat (med hjälp av Cyberduck) på ordlistans filnamn så att de får namnet “en_GB” istället för “sv_SE”. Exempelvis får alltså ordlistefilen sv_SE-unigrams.dat namnet en_GB-unigrams.dat

Och så har jag startat om. Tyvärr fungerar det inte, jag får t.ex. inte förslag på Övervägande då jag skriver overvagande.

Är det någon av er andra som fått det här att fungera så är jag glad över att få höra hur ni lyckats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 19:46

Eva: Du måste även välja "engelska (UK)" som tangentbord.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-17 19:47

Ah, nu ser jag nåt jag inte såg tidigare - "så att de" står det, inte "den"
Är det flera filer som ska döpas om kanske? Jag döpte bara om filen sv_SE-unigrams.dat

Vilka är då de andra filerna som ska döpas om?

Jag läste inte allt. Det står tydligt så här:

Ordlistan innehåller följande filer

sv_SE-stems.dat
sv_SE-unigrams.dat
sv_SE-unigrams.idx
sv_SE-two-letter-words.dat

Nu får jag gå in i telefonen igen alltså (vilket är läskigt)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-17 20:41

Jag är inte van att arbeta med Cyberduck och joxa inne bland filerna i telefonen, det blev ordentligt struligt där ett tag - men nu är det klart och det fungerar så otroligt bra

Nu kan jag skriva a, a och o istället för å, ä och ö och telefonen fyller i rätt bokstav själv. Och det fungerar alltså otroligt bra Snacka om att det kommer att gå snabbt att skriva nu. Tack iFun och Kia

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-17 23:02

Trots att jag lovade mig själv att inte installera Swephone igen, då jag var tvungen att göra en restore på hela telefonen sist, så chansade jag nu igen och vad händer? Jo, jag installerar Svenska menyer och mitt i installationen krashar Installer och jag hamnar i Springboard igen. Enligt Installer har jag inte installerat Svenska menyer, men enligt settings, så kan jag iaf välja Swedish på Region Format.

Det kan ju inte vara jag som gör fel varje gång? Varför smäller installationen?

wat, installerar du SwePhone för rätt firmware? Vad har du för version (1.1.1 eller 1.1.2) i telefonen och för vilken försöker du installera? Se till att du installerar SwePhone 1.1.1 för firmware 1.1.1 eller 1.1.2 för 1.1.2.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-01-18 00:30
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

wat, installerar du SwePhone för rätt firmware? Vad har du för version (1.1.1 eller 1.1.2) i telefonen och för vilken försöker du installera? Se till att du installerar SwePhone 1.1.1 för firmware 1.1.1 eller 1.1.2 för 1.1.2.

Det går inte att installera för fel firmware längre, då får man felmeddelande innan installationen börjar.

wat: Vad har du för andra program i telefonen? Någon har sagt att "dock" skapade problem.
Enda jag VET att det funkar med är summerboard, då jag inte kör program som dock / customize m.m. är swephone inte gjort för att fungera tillsammans med dom (men å andra sidan inte heller gjort för att inte fungera med dom)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-18 00:25

Jo, nog kollade jag det.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-18 00:47

Jag kör ganska mycket olika, men inte Dock. Customize har jag.

Eva, vad är det för program du använde för att kunna ändra filerna i din iPhone? Jag har suttit och väntat på att någon ska besvara mig i en annan tråd men tycker det/dem svaren tar liiite får lång tid... =/ Såg att du nämnde något Cyberduck. Är det ett program som kan ändra/lägga till de filer som Kia - på sin sida - pratar om?

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-18 13:52
Ursprungligen av Swe Stars:

Eva, vad är det för program du använde för att kunna ändra filerna i din iPhone? Jag har suttit och väntat på att någon ska besvara mig i en annan tråd men tycker det/dem svaren tar liiite får lång tid... =/ Såg att du nämnde något Cyberduck. Är det ett program som kan ändra/lägga till de filer som Kia - på sin sida - pratar om?

Tacksam för svar!

Cyberduck har nämnts mååånga ggr i det här forumet. Sök and you shall hitta.

  • Medlem
  • 2008-01-18 14:06
Ursprungligen av Swe Stars:

Eva, vad är det för program du använde för att kunna ändra filerna i din iPhone? Jag har suttit och väntat på att någon ska besvara mig i en annan tråd men tycker det/dem svaren tar liiite får lång tid... =/ Såg att du nämnde något Cyberduck. Är det ett program som kan ändra/lägga till de filer som Kia - på sin sida - pratar om?

Tacksam för svar!

Det är bara en vanlig sftp-klient som du "tittar" i telefonen med. Det går bra med nästan vilken som helst.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-18 16:19

>>Swe Stars
Man kan hämta Cyberduck t.ex här:
http://www.freemacware.com/cyberduck

Jag valde Ny anslutning och fyllde i så här:
Protokoll: SFTP
Server: "Min iPhones IP-nummer"
Användarnamn: root
Lösenord: alpine

Lycka till

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-21 20:25

Lagt in alla

  • sv_SE-stems.dat

  • sv_SE-unigrams.dat

  • sv_SE-unigrams.idx

  • sv_SE-two-letter-words.dat

men kan ändå inte välja Svenska som alternativ i Keyboard. Fan va underligt. Startat om telefonen har jag också gjort. Använder ibrickr. Några idéer? Filerna i src mappen ska man väl inte använda eller?

*edit*

Märkte nu att det verkar ha funkat med ersättningen av UK filerna iaf för det funkar att skriva ändå. Konstigt att jag inte kan välja det svenska bara. Vad blir det för skillnad i slutändan? Var ett par ord som inte funkade... Typ Så och Ända nu när jag skrev

Senast redigerat 2008-01-21 20:37
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-01-23 11:53

Svenska nummer

På inkommande samtal funkar det bra för mig men inkommande SMS får +46 framför numret vilket gör att den inte hittar avsändaren i telefonboken (jag lagrar alla nummer utan +46).
Har en 1.1.1 och senaste SwePhone installerat.

Ursprungligen av Eva:

>>Swe Stars
Man kan hämta Cyberduck t.ex här:
http://www.freemacware.com/cyberduck

Jag valde Ny anslutning och fyllde i så här:
Protokoll: SFTP
Server: "Min iPhones IP-nummer"
Användarnamn: root
Lösenord: alpine

Lycka till

Är inte Cyberduck ämnat för MAC...?
Jag har en PC =/

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-23 12:01

Får min iPhone i Juni möjligtvis. Är ska det vara ok att skicka den till er, så grejar ni biffen - så slipper man krångla själv? (Mot betlaning självklart) Sen ska det väl bara vara att luta sig tillbaka och ringa runt och skryta, om jag fattat rätt?

Ursprungligen av beccu:

Får min iPhone i Juni möjligtvis. Är ska det vara ok att skicka den till er, så grejar ni biffen - så slipper man krångla själv? (Mot betlaning självklart) Sen ska det väl bara vara att luta sig tillbaka och ringa runt och skryta, om jag fattat rätt?

Menar du juni, 6 månader kvar ju :P!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-23 14:45
Ursprungligen av beccu:

Sen ska det väl bara vara att luta sig tillbaka och ringa runt och skryta, om jag fattat rätt?

Visst, du har fattat helt rätt

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-01-25 09:00

För er som är sugna på soft update till 1.1.3 kan jag nämna att SwePhone inte fungerar för 1.1.3 än.

Det har kommit en del nya grejer att översätta som skall fixas först. En glad nyhet är att 1.1.3 auto-detectar installerade språk så man slipper patcha UiKit filen. Dock behövs det fortfarande patch för Preferences för att kunna aktivera svenskt tangentbord (och därmed ordlista).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-25 10:17
Ursprungligen av Buckner:

För er som är sugna på soft update till 1.1.3 kan jag nämna att SwePhone inte fungerar för 1.1.3 än.

Det har kommit en del nya grejer att översätta som skall fixas först. En glad nyhet är att 1.1.3 auto-detectar installerade språk så man slipper patcha UiKit filen. Dock behövs det fortfarande patch för Preferences för att kunna aktivera svenskt tangentbord (och därmed ordlista).

Om du (eller någon annan) uppgraderat till 1.1.3 så kanske du kan kolla vilka tangentbordspråk som följer med som default. Kanske har Apple lagt in stöd för flera tangentbord (men man vågar väl knappt gissa på svenska...)?

Den svenska ordlistan som jag gjort borde fungera även på 1.1.3. Jag kan inte tänka mig att Apple ändrat någonting på dessa filer. Jag vore väldigt tacksam om någon kan verifiera att dem verkligen fungerar. Det vore också intressant att veta om man fortfarande måste göra "tricket" för att få förslag på ord som innehåller å, ä och ö.

Jag skall själv uppgradera till 1.1.3 så fort som möjligt. Men jag håller på att flytta, så jag har inte riktigt tid den närmsta veckan...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-01-28 01:15

Ordlistorna i sig fungerar utmärkt, problemet är att aktivera dom. Eftersom 1.1.3 är så nytt finns det ännu inget sätt att patcha fram visningen av fler tangentbord än dom fyra som är default. Det är som bekant språket på tangentbordet som bestämmer vilken ordlista som används. Rätt säker på att detta är löst om ett par dagar dock.

I övrigt är det bara ett par småsaker kvar på SwePhone för 1.1.3. Nummerformatering och menyer släpper jag förhoppningsvis i kommande vecka, ordlistor får som sagt vänta lite till

  • Medlem
  • 2008-01-28 07:43

Cyberduck är bara ett ftp-program. Googla fram ett pc-alternativ eller leta lite här på 99.se så hittar du snart.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-01-28 14:49

Nästa version av SwePhone kommer inkludera PhoneNumber Dynamic Library för 1.1.2 och 1.1.3. Detta ger matchning mot nummer med +46 i adressboken och dessutom tar det bort behovet av fulhacket iWorld.

Ursprungligen av Buckner:

Nästa version av SwePhone kommer inkludera PhoneNumber Dynamic Library för 1.1.2 och 1.1.3. Detta ger matchning mot nummer med +46 i adressboken och dessutom tar det bort behovet av fulhacket iWorld.

Hur går det med översättningen av 1.1.3? Vore riktigt skönt med svenska, säg till on man kan hjälpa till med något

EDIT: Såg inlägget ovan!

Wow, och här trodde jag att de skulle vänta med att knäcka uppdateringar tills SDK:et är släppt, för att undvika att röja "hemligheten". Annars ger de ju Apple möjligheten att låsa oss ute för gott från godsakerna som kommer med SDK:et... Tankar om detta?

Bevaka tråden