Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Apple TV blev det INTE bättre än 720p :-(

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 09:39
Ursprungligen av draags:

720p för hyrning av filmer är bara början - jag tycker det är en riktigt bra början, men det är klart; de som fortfarande måste ursäkta sin nedladdning från diverse torrent sidor kommer det alltid finnas brister.

Bra skrivet!

Ni kan skrika åt varandra hela dagen, inget läger kommer att ge sig.

Det är fascinerande att läsa en tråd som går ut på att jämföra och bråka kring vem som har bäst produkt eller högst upplösning på sin TV... Personligen så tycker jag framför allt att uthyrning av filmer via ITMS är det som är mest intressant då med tanke på att jag har ett US konto.
DVD titlar för 3.99 USD och HD titlar för 4.99 USD är helt ok priser med tanke på vad en film kostar att hyra i Sverige...!
Det är mycket som är önskvärt i ATV påsikt med idag så får vi nöja oss med vad den kan och gör. Är det så att det inte räcker så visst kan man köpa en PC-baserad mediaplattform men jag är till stor del ute efter designen samt gränssnittet, därav är det inte aktuellt för mig med något annat än vad Apple kan leverera idag.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-17 10:25

Det jag tycker är så bra med ATV är att jag enkelt håller ordning på mina filmer/låtar/bilder via iTunes och att jag kan komma åt flera datorer på samma sätt. Jag har testat att använda min PS3 men det fungerar inte lika smidigt.

Komponent=3 sladdar (röd blå grön), Komposit=1 sladd (gul)

  • Oregistrerad
  • 2008-01-17 17:15

Ok att i överhuvudtaget kunna ladda ner en 1080p film innan 24 timmarna tagit slut är ju att bara glömma för majoriteten av Bredbandskunderna i världen. Bara för att många (dock långt ifrån alla) i sverige har snabba uppkopplingar betyder ju inte att resten av världen gör det.

Vi snackar en 8-15 Mbit/s konstant om du ska strema en film i HD H.264. Jag tror inte det är några tekniska problem för Apple att möjliggöra full HD. Det är kommersiella.

* Amerikaner har långsamma bredbandsanslutningar (60% av alla bredbandsanslutningar är kabel i USA; och runt 2 Mbit).

* Att gå från NTSC DVD till 720p är ett större steg för amerikaner än för oss europér som lyxar till det med PAL.

* Plats, Man behöver ju inte vara einstein för att räkna ut att filmerna tar mycket mer hårdvara i anspråk och ärligt talat - dom flesta konsumenterna skiter i full HD (framförallt att dom inte vet vad det är och mer praktiskt dom inte har en plasma som klarar full hd)

den där popcornmaskinen, är de kompatibel med mac? lät ju lite intressant isf...

  • Oregistrerad
  • 2008-01-17 19:46

Precis. Det enda Apple TV klarar är Component, inte RGB (som Scart använder mest) - Det är MYCKET ovanligt att du har komponent på en tjock-tv, förutom om du råkar äga en back-projektion tv som är mycket vanligt i USA; men där har ju inte SCART slagit igenom så dom sitter ju på riktiga komponentingångar, fördel USA i det här fallet och nackdel Europa. Som tur är köper vi ju platta tv apparater så det slår härliga till i Europa medans man i USA fortfarande skryter på Cribs att man köpt en platt-tv...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-17 22:00

Men det viktiga är väl ändå att säkra för framtiden med. Ok apple TV är kanske inte den dyraste leksaken man kan köpa, men man kommer antagligen ha skräpet ståendes ett par år, och då vill man kunna se och utnyttja de format som är "feta" idag. Vi kommer antagligen se samma sak som hände då VHS segrade på videofronten. Ett dassigt 720p som standard och om det går riktigt illa HD-DVD...

Personligen kommer jag att vänta tills det kommer en riktig andra version av apple TV.

Och för att klargöra för vissa tvivlare i denna tråden så ÄR saker bättre med ett halvätet äpple på

Jag är ganska säker på att filmbolagen medvetet vill göra hyrfilm av HD-titlar teknsikt sämre än köpversionen av HD-versionen. Detta för att plastbitsversionen skall vara snäppet bättre för tekniknördar (speciellt viktigt *när* DRM-systemet som används blir crackat)

Jag tycker Apples filmuthyrningstjänst är ett stort steg i rätt riktning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 23:04

Nån som har koll på hur stor en 720 filmfil är?

-.... jamenar, disken i apple-tv ät ju inte direkt stor..

O:-)

  • Oregistrerad
  • 2008-01-18 12:41
Ursprungligen av ace4711:

Jag är ganska säker på att filmbolagen medvetet vill göra hyrfilm av HD-titlar teknsikt sämre än köpversionen av HD-versionen. Detta för att plastbitsversionen skall vara snäppet bättre för tekniknördar (speciellt viktigt *när* DRM-systemet som används blir crackat)

Jag tycker Apples filmuthyrningstjänst är ett stort steg i rätt riktning.

Detta är tyvärr skitsnack. Det är långt från alla filmer på HD-DVD och Blueray som är 1080p

Mig spelar det inte så stor roll om den klarar 1080p eller inte, skillnaden är ändå försumbar om du inte smäller upp det på en projektor. Sedan hade det nog blivit ännu mera liv om nu Apple släppt en nu version som klarade 1080p filmer, då hade alla varit besvikna som hade den gamla för det är inte så troligt att den skulle kunna upp 1080p med den klena prestandan som burken har idag. Nej bättre och vänta med 1080p tills det har slagig igenom hos den breda massan, blir mer naturligt då att släppa en kraftfullare och man slipper nog mycket dålig kritik.

Det jag saknar främst i upplösningsväg är ett automatiskt läge för 50 och 60Hz beroende på uppspelat matrial. Sedan när dem nu infört uppskalning till 1080p så hade det inte varit fel med ett 24 Hz läge för att slippa judder. Sedan tycker jag apple kan sluta ljuga O:-) Den klarar faktiskt 1280x720p@25 fps.

Senast redigerat 2008-01-18 13:47
  • Medlem
  • 2008-01-23 20:43
Ursprungligen av studiox:

Detta är tyvärr skitsnack. Det är långt från alla filmer på HD-DVD och Blueray som är 1080p

Samtliga (99%) av alla spelfilmer på BD & HD DVD är i 1080/24p.

En annan sak också:

Blu-ray är i 54 Mb/s (1080/24p)
HDTV är i 20 Mb/s (720/50p)
DVD är i 8-9 Mb/s (576/50i)
SDTV är i 5 Mb/s (576/50i)
Apple TV (HD) är i 5 Mb/s (720/24p)

Så visst, Apple säljer Filmer i HD-upplösning men inte (i min mening) HD-kvalité.

Senast redigerat 2008-01-23 20:58
Ursprungligen av Addex:

Samtliga (99%) av alla spelfilmer på BD & HD DVD är i 1080/24p.

En annan sak också:

Blu-ray är i 54 Mb/s (1080/24p)
HDTV är i 20 Mb/s (720/50p)
DVD är i 8-9 Mb/s (576/50i)
SDTV är i 5 Mb/s (576/50i)
Apple TV (HD) är i 5 Mb/s (720/24p)

Så visst, Apple säljer Filmer i HD-upplösning men inte (i min mening) HD-kvalité.

Jag har konverterat en hel del film till AppleTV i 720p och har dragit lite erfarnheter av det.

1. Det är inga som helst problem att få super-kvalité 720p och 5 Mbit/sek
2. Apple TV klarar peakar upp till 11 Mbit/sek, 5 Mbit/sek är endast var den tar i medel

Och om vi tittar på din lilla lista du har gjort

1. 54 Mbit/sek är maximum för Blu-Ray (40 Mbit för video), knappast någon film som ligger på det hela filmen Räkna med runt 30 Mbit/sek för en 1080p

2. HDTV och 20 Mbit/sek, ja det användes (kanske används fortfarande) men det var med Mpeg2-encoder om jag inte minns fel.

3. DVD har max på 11 Mbit/sek och den vanliga standardfilmen har kanske 5 Mbit/sek i medel, åter igen Mpeg2

4. SDTV är sant att de går i 4-5 Mbit/sek, men det är åter igen Mpeg2

5. Apple TV klarar som sagt var medel 5 Mbit/sek och peakar på 11 Mbit/sek men det är också Mpeg4 vilket är ca dubbelt så effektivt som Mpeg2

Sedan kan man inte rikgit jämför SDTV/HDTV i tv-sändning då dessa körs med on-the-fly transcoding vilket gör att kvalitén inte blir lika bra och man måste dra upp bitraten...

Kontentan blir att Apple har stora möjligheter att göra 720p-film i bra kvalité. Dels har dem tillgång till källmatrialen, dem kan köra 4-5-pass encoding etc.

Ursprungligen av TFP:

Men det viktiga är väl ändå att säkra för framtiden med. Ok apple TV är kanske inte den dyraste leksaken man kan köpa, men man kommer antagligen ha skräpet ståendes ett par år, och då vill man kunna se och utnyttja de format som är "feta" idag. Vi kommer antagligen se samma sak som hände då VHS segrade på videofronten. Ett dassigt 720p som standard och om det går riktigt illa HD-DVD...

Personligen kommer jag att vänta tills det kommer en riktig andra version av apple TV.

Och för att klargöra för vissa tvivlare i denna tråden så ÄR saker bättre med ett halvätet äpple på

"Säkra framtiden" och "hemelektronik" är två oförenliga begrepp

En detalj som jag tycker Apple glömt är att det finns ett stort antal miljoner konsumenter som också vill ha tillgång till andra filmer än USA-producerade. Jag är en av dem. För trots att vi har tusen kanaler på TV:n är det nästan bara amerikanska filmer och nöjen som syns i dem. Indien har världens största filmindustri, resten av Asien har skitmånga filmbolag och sen har vi Sydamerika, Afrika och Europa. För att vara globala människor med global teknik har vi ett förvånansvärt begränsat urval av film- och TV-kultur. Men det kanske kommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 20:10

Hur mycket bandbredd behöver man ha för att ladda ner filmer, om man vill kolla direkt alltså?

Ursprungligen av Joniels:

Hur mycket bandbredd behöver man ha för att ladda ner filmer, om man vill kolla direkt alltså?

Eftersom apparaten garanteras klara av filmer med max 5 Mbit borde en uppkoppling på 5 Mbit fungera fint. (Die Hard 4 har 1.6Mbit i genomsnitt) och Engadget fick ner den på 30 minuter med en 10MBit-uppkoppling. Något säger mig att det är 5-10 Mbit eller mer man vill ha om man vill se filmen direkt och vara säker på sin sak.

Sant!

Jag har provkört 720P med Pixars kortfilmer på AppleTV. Resultatet är riktigt bra. Bitrate:n ligger och snuddar vid 5MBit/s. Jag har manuellt satt maxrate till 4,9MBit vilkeninnebär att den kan spika på 12MBit under en halv sekund.

TV är en kompromiss precis som iPod är en kompromiss. Om man vill ha bästa möjliga bild köper man en Blue-Ray. Om man vill ha bästa möjliga ljud då köper man en CD. Vad är det som är så svårt med det? En liten leksaks burk är det vad ni pratar om. Löjligt att ställa sådana krav på den. Dessutom så vet jag inte vad man skall med en till här i Europa egentligen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-24 14:27

Instämmer med whoami. Tror man att Apple vänder sig till de allra mest krävande hemmabioentusiasterna så har man kanske missuppfattat ett och annat.

TV Apparaterna är idag för små för att kunna se skillnaden ..

om 4-6 år så lär en 9 mm TV på 60 tum återfinnas hos TV handlaren och då lär man se skillnaden tydligt men om 4-6 år så är vi uppe i 2k & 4k upplösning

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-25 13:27
Ursprungligen av Tussen69:

TV Apparaterna är idag för små för att kunna se skillnaden ..

om 4-6 år så lär en 9 mm TV på 60 tum återfinnas hos TV handlaren och då lär man se skillnaden tydligt men om 4-6 år så är vi uppe i 2k & 4k upplösning

Du tror alltså att vi sitter med alldeles gigantiska teveapparater om några år? Personligen så ser jag inte direkt vitsen med en teve på över 50" i ett normalstort vardagsrum.

Bevaka tråden