Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen nämner svensk release av iphone!

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-16 13:54

Så här efter den stora keynoten på Macworld så räknade jag med att få klarhet i när en svensk release av iphone skulle ske.

Jag fattar att Mac-världen fått en massa roliga nyheter att skriva om men varför är det ingen som tagit reda på när den kommer till oss?

Är det någon som har hört något nytt ang. releasedatum?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-16 14:12

Senast jag hörde något så var det fortfarande förhandlingar mellan Apple och de leverantörerna i Sverige. Det var förra veckan. Så när de förhandlingarna är klara så anatar jag att man kan släppa telefonen här. Innan dess blir det nog svårt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-16 14:15

Den dagen det står klart vem som kommer att leverera telefonen i Sverige, så ska du nog se att dom ser till att inte ens din morsa kan undvika att veta det.

Ursprungligen av danra:

Jag fattar att Mac-världen fått en massa roliga nyheter att skriva om men varför är det ingen som tagit reda på när den kommer till oss?

Därför att ingen utomstånde kommer få veta det förrän det finns ett avtal med en svensk operatör och det blir officiellt.
Sverige är ett litet skitland på Apples världskarta. Vi är ynka nio miljoner invånare, vilket gör att vi kommer lååååångt ner på listan över prioriterade länder att införa iPhone i.

Det är möjligt att iPhone kommer till Sverige först när den finns i 3G-utförande, eller så kan den komma om en månad. Ingen vet och det är inte meningen att någon ska veta heller.

Det går således inte att "ta reda på" när den kommer till Sverige.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-16 14:54
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Därför att ingen utomstånde kommer få veta det förrän det finns ett avtal med en svensk operatör och det blir officiellt.
Sverige är ett litet skitland på Apples världskarta. Vi är ynka nio miljoner invånare, vilket gör att vi kommer lååååångt ner på listan över prioriterade länder att införa iPhone i.

Det är möjligt att iPhone kommer till Sverige först när den finns i 3G-utförande, eller så kan den komma om en månad. Ingen vet och det är inte meningen att någon ska veta heller.

Det går således inte att "ta reda på" när den kommer till Sverige.

Ett riktigt bra svar på denna frågan! Tack för en mogen och smart forum-användare

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-16 15:35
Ursprungligen av azon:

Ett riktigt bra svar på denna frågan! Tack för en mogen och smart forum-användare

Jag tycker nog att han verkar lite tjurig...

Ursprungligen av danra:

Jag tycker nog att han verkar lite tjurig...

Kanske var lite för konkret och korssa din drömmarO:-)

Ursprungligen av danra:

Jag tycker nog att han verkar lite tjurig...

Jag är förbannat tjurig.

Handen på hjärtat så låter jag nog lite väl bitter ibland, men samtidigt är jag lite ärrad från trådarna där folk som känner folk känner någon på Telia/Tele2/Vodafone/3 som kan "bekräfta" att iPhone är på G till just den operatören etc...

Tycker avslöjandet kring iPhones utveckling och lansering säger allt. Att bara ca 30 personer verkligen hade sett en iPhone vid lanseringen. Det säger en del om hemlighetsmakeriet kring Apples produkter, något som vi "gamla rävar" vetat om i många år men som mer nyvunna Mac-användare kanske inte hunnit lära sig ännu. Det är med andra ord högst orimligt att försäljare/support-människor på respektive operatör har någon som helst susning om iPhones framtid i Sverige.

Men nu var det ju inte det den här tråden handlade om, även om min bitterhet gärna sprider sig mellan trådarna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-16 17:36

[quote="Fredrik Dolk;1436719"]Jag är förbannat tjurig.

Handen på hjärtat så låter jag nog lite väl bitter ibland, men samtidigt är jag lite ärrad från trådarna där folk som känner folk känner någon på Telia/Tele2/Vodafone/3 som kan "bekräfta" att iPhone är på G till just den operatören etc...


Det är OK:):) .

Jag måste nog erkänna att jag är en av dom som gärna blir lite överexalterad så fort jag hör något tokigt rykte om iphone etc...

Man glömmer lätt bort att Sverige är ett litet land eftersom vi är så enormt duktiga på att fånga in internationell information. När Iphone presenterades dröjde det inte länge innan vi hade alla fakta. Därför känns det jäkligt frustrerande och konstigt att inte kunna få tag i en...

..däremot kan jag tycka att det är konstigt att Apple inte släpper en upplåst iphone i mindre viktiga länder såsom lilla Sverige. På så sätt skull de tjäna några slantar utan att behöva ödsla tid på förhandlingar med små teleoperatörer...

Ursprungligen av danra:

..däremot kan jag tycka att det är konstigt att Apple inte släpper en upplåst iphone i mindre viktiga länder såsom lilla Sverige. På så sätt skull de tjäna några slantar utan att behöva ödsla tid på förhandlingar med små teleoperatörer...

Där är vi fullkomligt överens.

[quote="danra;1436766"]

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

..däremot kan jag tycka att det är konstigt att Apple inte släpper en upplåst iphone i mindre viktiga länder såsom lilla Sverige. På så sätt skull de tjäna några slantar utan att behöva ödsla tid på förhandlingar med små teleoperatörer...

Därför att dem tjänar mer pengar om telefonerna säljs subventionerade av olika operatörer.

[QUOTE="NickeNano;1437081"]

Ursprungligen av danra:

Därför att dem tjänar mer pengar om telefonerna säljs subventionerade av olika operatörer.

Nu får du hålla koll på citeringen. Det där var det inte jag som skrev!

[quote="Fredrik Dolk;1437280"]

Ursprungligen av NickeNano:

Nu får du hålla koll på citeringen. Det där var det inte jag som skrev!

Sorry, fumlade till det då jag skulle citera en del av ett inlägg.
Beklagar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-16 15:57
Ursprungligen av danra:

Jag fattar att Mac-världen fått en massa roliga nyheter att skriva om men varför är det ingen som tagit reda på när den kommer till oss?

Ja, visst är det konstigt att ingen tar reda på det
Vi vill ju veta, och Sverige behöver iPhone nu

När Steve Jobs var i Norge i samband med Al Gore och Nobel cirkusen så ryktades det om att han besökte de nordiska länderna för lite iPhone snack.

Bara Telia eller eventuellt Tre får igenom ett avtal är jag nöjd. Jag kan vänta ett tag.

Under tiden kanske ni kan ta reda på när LG's KS20 kommer hit. Den verkar också intressant. Förlåt mig mitt avtramp från Jobs väg.

danra & Fredrik Dolk:
Ni tror inte det skulle bli en mass exportering av olåste iPhones från dessa "mindre viktiga länder" ut till resten av världen då?
Dessutom anses sverige fortfarande ha rätt höga taxor för sina mobiltjänster, så om det stämmer att apple drar in upp emot 30% av samtalskostnaderna på de abonnemang man binder sig till finns det rätt skapligt med stålar att hämta även här.
Värt för att få till en deal och att abonnemangen/operatörens tjänster fungerar så optimalt för att iPhonen ska fungera fullt ut och inte krångla i olika avseenden beroende på vilken operatör man har.
Apple tjänar ju på att knyta till sig ytterliggare dedikerade kunder. Så det är heller inte enbart en iPhone-fråga.

Ursprungligen av theplague:

danra & Fredrik Dolk:
Ni tror inte det skulle bli en mass exportering av olåste iPhones från dessa "mindre viktiga länder" ut till resten av världen då?

Jo, förmodligen. Och?
Jag är inte affärsanalytiker på Apple, jag är en sugen konsument som vill se iPhone i Sverige så snart som möjligt.

Däremot är jag 100% säker på att den önskedrömmen inte slår in, utan att vi vackert får vänta. Min gissning är att vi får vänta på en 3G-variant, eftersom utnyttjandet av Edge kräver Telia som samarbetspartner.

Eftersom Telia är en gammal statlig relik som fortfarande tror att dom heter Televerket, skulle dom aldrig få för sig att skriva ett sådant innovativt avtal som att telefontillverkaren ska ha del av samtalsintäkterna.
Det gör att Apples inträde i Sverige får vänta tills en 3G-variant finns på marknaden och dom kan skriva avtal med någon av alla 3G-operatörer som finns.

OBS: Ska tillägga att detta är rena spekulationer från min sida. Jag känner ingen som har en farbror som städar på Tele2:s kundsupport och som kan "bekräfta" att så är fallet.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Jo, förmodligen. Och?

Jo, danra skrev:
"..däremot kan jag tycka att det är konstigt att Apple inte släpper en upplåst iphone i mindre viktiga länder såsom lilla Sverige."

Du svarade:
"Där är vi fullkomligt överens."

Alltså, du höll med om att du tycker att det är konstigt att de inte släpper iPhone olåst i sverige.
Jag ställer upp en rad anledningar till varför det inte är så konstigt, sedan svarar du "Och?".

Eeeehh.... Bra nivå på diskussionen!
Not.

Senast redigerat 2008-01-17 10:25
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-16 23:12

I USA får Apple $10 per månad per abbonnemang av AT&T.
Vad som gäller i EU vet jag inte.

Sverige är ett land med många teknikintresserade människor och early adopters, så det skulle förvåna mig om vi inte var bland de första efter de stora länderna i EU som får iPhone. Spanien är väl det land som är kvar, enligt mitt synsätt.
Vidare tror jag inte att någon svensk operatör vill sälja iPhone utan 3G och därför kommer det att dröja till hösten innan den kommer. Kommer den innan, så blir det väl Telia med Edge som gäller.

Mig spelar det ingen större roll. Jag har redan en och tänker inte byta till en svensk. Det blir alldeles för dyrt.

Ursprungligen av wat:

I USA får Apple $10 per månad per abbonnemang av AT&T.

Jaså?
Någon särskild källa?
Annars har det ju ryktats om allt mellan 10-30% på abonnemanginkomsterna.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-17 00:08
Ursprungligen av theplague:

Jaså?
Någon särskild källa?
Annars har det ju ryktats om allt mellan 10-30% på abonnemanginkomsterna.

wired.com

Ursprungligen av wat:

Om man räknar med lite andra siffror i artikeln och översätter det till en ev svensk marknad får man att Apple skulle tjäna ungefär 3200:-(800 på luren+2400 på abonnemang) på varje kund som tecknar 2 årsavtal. Om sedan 30.000(inte helt orimligt) köper iPhone ger detta en vinst på 96.000.000.
Inte så illa och antagligen tillräckligt värt för att skriva avtal runt allt detta.
Även i sverige alltså.

Hur skulle dessutom operatörerna i de andra länderna se på apple om de inte låser den på samma sätt i alla länder i lika hårda avtal?

Troligen så kommer Telenor få avtalet tillsammans med iPhone vilket då öppnar marknaden i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Distributionen av iPhone kommer säkerligen AxCom få då de är Telenors huvudleverantör. Ps. Ryktet säger att AxComs VD har en iPhone idag...

Ursprungligen av Wennerholmen:

Troligen så kommer Telenor få avtalet tillsammans med iPhone vilket då öppnar marknaden i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Distributionen av iPhone kommer säkerligen AxCom få då de är Telenors huvudleverantör. Ps. Ryktet säger att AxComs VD har en iPhone idag...

Ytterligare en "troligen så kommer...."

Snälla, sluta tjata om dessa rykten, gissningar, aningar, känningar, bör osv osv...
Det är ju ingen som vet ett smack. Vilket innebär att varje blåögd gissning som den ovan blir totalt meningslös.

Vi får vänta och se. That´s it!

Ursprungligen av Wennerholmen:

Troligen så kommer Telenor få avtalet tillsammans med iPhone vilket då öppnar marknaden i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Distributionen av iPhone kommer säkerligen AxCom få då de är Telenors huvudleverantör. Ps. Ryktet säger att AxComs VD har en iPhone idag...

Känns det inte mer så fall med telia [EDGE] ?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-17 10:07
Ursprungligen av Wennerholmen:

Ps. Ryktet säger att AxComs VD har en iPhone idag...

Jag vet att en som jobbar med Apple också har en iPhone....

Ursprungligen av Wennerholmen:

Troligen så kommer Telenor få avtalet tillsammans med iPhone vilket då öppnar marknaden i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Distributionen av iPhone kommer säkerligen AxCom få då de är Telenors huvudleverantör. Ps. Ryktet säger att AxComs VD har en iPhone idag...

Lägg ner, att skriva sådär startar bara en hetsig diskussion. Vi får vänta och se helt enkelt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-17 10:54
Ursprungligen av Patrik D:

Lägg ner, att skriva sådär startar bara en hetsig diskussion. Vi får vänta och se helt enkelt.

Jag vill inte vara otrevlig men jag håller inte med dig.

Diskussionen är intressant och så länge ingen går över gränsen så gör väl lite "hets" att det blir en spännande debatt?

Det är självklart att vi måste vänta och se, ingen av oss kan ju skynda på en Sverigelansering...
Men under tiden så är det ju roligt att använda sig av forum för att utbyta åsikter och att spekulera.

Ursprungligen av danra:

Jag vill inte vara otrevlig men jag håller inte med dig.

Diskussionen är intressant och så länge ingen går över gränsen så gör väl lite "hets" att det blir en spännande debatt?

Det är självklart att vi måste vänta och se, ingen av oss kan ju skynda på en Sverigelansering...
Men under tiden så är det ju roligt att använda sig av forum för att utbyta åsikter och att spekulera.

Skriv isåfall i den här tråden:
http://www.99.se/nyhetstips-ipod-iphone/224699-iphone-rykten-fran-telenor-vodafone-foersaeljare.html

Bevaka tråden