Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkortet eller något annat som pajat?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-12-12 13:37

Hej.
Har en MDD 2x1ghz G4-mac (Vindtunneln). Har tre hårddiskar i den, med OS 10.3, 10.4 och10.5 på respektive. Har även ett pci-kort Ati 8500, mest för att ha tv-utgången.
Men kör helst via originalgrafikkortet, Radeon 9000 Pro på 64 mb och har de senaste veckorna bara kört i Leopard (på den disken har jag det mesta jag jobbar med). Har sen ett år en LG L204 20-tums lcd-skärm kopplad till den via dvi.

Hittills har den funkat ganska bra. Men häromveckan så när jag startade macen gick den nån minut, sedan kom det en liten grå "dimma" över överkanten av bildskärmen och macen tvärdog.
Startade om, helt svart i skärmen. Efter lite meckande resetade jag pram, då startade den från 10.4-disken och gick ett tag. Sedan vill den inte visa bild därifrån heller.
Nu kan jag köra 10.4 + 10.3-diskarna och få bild via pci-kortet, men inte från dvi-kontakten, bara vga-kontakten. Får noll bild från original-grafikkortet.

Nu undrar jag: Är det grafikkortet som dött och bör bytas ut, eller kan det vara något värre, som typ logikbordet?
Har resettat pram, bytt batteri, tryckt på pmu-knappen och dansat regndans. Kan inte starta (eller se) från Leopardskivan heller med pci-kortet, eftersom Leopart kräver ett bättre grafikkort.
Någon klok människa här på forumet som har synpunkter på vad jag bör göra?

ATI 8500 är ett AGP inte PCI kort såvida det inte är ett flashat PC kort (kan inte påminna mig den kombinationen). Desutom är 9000 inte ett bättre kort än 8500. Båda fungerar skapligt i 10.5 då de stöder Quarts Extreme men inte Core animation ( till detta behövs nvida 6200, ATI 9700, ATI 9800). Det vanligaste lösa PCI kortet till macken senare år torde vara ATI 7000 ett riktigt budgetkort

Det verkar som korrupta drivrutiner. I frånvaro av detta så funkar VGA med generiska funktioner inget lull lull. Har du provat 9000 kortet med DVI till VGA adapter och se om du får bild.

Fast det verkar märkligt om de hänt på flera diskar och OS samtidigt. Det kan vara något på moderkortet som behövs för AGP men inte för PCI....:'(

1
Bevaka tråden