Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer än 2gb RAM till min MBP 2,0ghz?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag undrar om någon vet exakt vad det är som begränsar hur mycket RAM-minne man kan sätta in i MBP? Eftersom min MBP 2,0ghz är första generationen så ska den bara klara av 2gb. Dock är logic-kortet utbytt på den så jag funderar på om det är där "spärren" sitter?

Finns det något sätt att komma runt detta? Vill gärna sätta in 4gb.

Mvh
/Anders

Hej igen! Ingen som har något svar på fråga?

/Hoppas på något svar i allafall:)

Du har rätt i att begränsningen till 2 GB sitter i moderkortet; i minnescontrollern. Varje minnescontroller har ett adressrum av bestämd storlek. Om controllern t.ex. arbetar med adresser om 32 bitar får du möjlighet till 2^32 bytes = 4.096 GiB minne.

Nu vet jag inte exakt hur stort adressrummet är hos minnescontrollern i de tidiga Macbooks Pro, men låt oss säga att det är 32 bitar (4 GB). Därefter finns det två faktorer som gör att du inte kan installera fyra gigabyte minne i datorn, nämligen:

1/ Inte bara RAM-minnet ska få plats i adressrummet, utan även all annan I/O såsom USB- och PCI-bussar och så vidare. Detta kallas Memory Mapped I/O. Tror det går ungefär 700 MB åt det.

2/ Om man är lat/vill spara energi gör man ofullständig adressering av minnesutrymmet, på så sätt att man inte är specifik nog när man "pekar" på varje minnescell. På så sätt blir logiken mindre, men man "slösar" med det utrymme där man hade kunnat installera minne.

Så, har du fått moderkortet bytt till ett nyare kanske du kan installera mer än 2 GB minne. Fast jag vet inte hur du ska ta reda på vilket du har. Tyvärr.

Hej Marcus!

Tusen tack för ditt svar. Jag får helt enkelt försöka få tag i RAM-minnen och prova och se hur mkt som går i datorn.

Mvh
/Anders

1
Bevaka tråden