Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 hittar inte intern disk

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-27 12:42

Köpte en iMac G5 20" begagnad för ca ett halvår sen. Den var då så gott som oanvänd. En dag när jag startade den fick jag bara en flimrig grå skärm. Andra gånger var skärmen blå eller vit och flimrig, och nu får jag för det mesta upp en folder med ett blinkande frågetecken som ibland är flimrig, ibland inte. Ibland kan även starten krångla lite, så att den inte går igång första gången, bara lampan tänds och fläkterna går igång. Fläktarna jobbar ibland som fan när foldern med frågetecknet är uppe också. När jag startade upp datorn i target mode fungerade det dock mycket fint, och skärmen var felfri. Min interna disk gick överhuvudtaget inte att lokalisera, så jag antog att det var disken det var fel på. Köpte därför en ny och installerade, men det var samma sak. Har nu undersökt den första disken och det verkar som att det aldrig var något fel på den. Alltså borde felet sitta i kontakterna/sladdarna till disken eller? Hur pass allvarligt/dyrt kan detta fel vara? Går det att undersöka/laga själv? Känner mej inte alls beredd att ge upp på denna dator som funkat närmast felfritt... (Bortsett från att det är en tidig modell med sämre fläktplacering= högre ljud)

Borde nämna två saker-
några veckor innan detta inträffade spillde en kompis till min dotter mjölk på skärmen. Inte mycket, och den fick stå avstängd. Varken jag eller teknikpolare som kollat kan se några som helst spår av detta inne i datorn, och tror egentligen inte att det har med det inträffade att göra.
Dessutom vägrar datorn läsa nya Leopard skivan, vilket den väl borde kunna göra även om datorn inte får kontakt med disken? Har hört om liknande problem med macbook, men jag har ingen lust att vända min iMac uppochned för att se om det fungerar bättre... För övrigt fungerade skivan/installationen helt felfritt på just en macbook.

Tacksam för alla svar! Håller på att dö så sakteliga för datorn var både stereo, tv, arbetsstation och extra pacemaker här hemma...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-07 00:05

ok, löste detta med att göra min interna disk till en extern m ett billigt firewire case... funkar perfekt. Men skulle gärna ge mej på att byta kontaktsladden i datorn, nån som vet om det är komplicerat? Var kan jag hitta instruktioner? Har kollat runt lite men vet inte exakt vad jag ska leta efter... Tacksam för svar!

1
Bevaka tråden