Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man köra osx på ett minneskort?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-02 14:22

Hej

Skulle man vinna något på att använda ett minneskort för att lägga tex swapfiler och liknande på? De har bättre accesstider om jag förstått saken rätt. Skulle det gå att köra hela systemet på ett minneskort?

Har en macbook pro och minskar man hårddiskanvändandet kanske man minskar strömförbrukningen en smula också...

är det någon som testat detta?

Ja, det ska gå att köra. Har inte testat själv, men i senaste MacWorld finns en artikel om hur man gör för att installera OS X på ett USB-minne.

Du både tjänar och förlorar på det. Söktiderna är mer eller mindre noll, men överföringshastigheten är inte alltid lika bra. Dessutom "slits" minneskort, även om varje punkt på kortet oftast klarar uppemot en miljon omskrivningar. (Vilket oftast inte är en begränsning i t ex digitalkameror, men som swaputrymme i en dator är det lite annorlunda.)

Men att byta disk är ju inte att göra något åt själva problemet, vilket är att hårddisken används istället för minnet när det tar slut. Släng i så mycket minne som du har råd med (4 gig till min MacBook ligger på ungefär samma pengar som ett vettigt CF-kort att installera systemet på) så lär du se skillnad. Dessutom blir datorn lättare att installera om och sköta om i allmänhet, när den är uppbyggd som det är tänkt. Dessutom slipper du ta upp ExpressCard-platsen med en kortläsare, vilken drar ström i sig.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-02 16:59

jo det ligger nog en del i det.

blev lite inspirerad av folk som använder usb-minnen för dyl. i vista. verkar dock vara med blandad framgång.

Jag tror mer på SolidState-diskar, men man måste nog vänta tills dom kommer i lite vettigare storlekar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-02 17:48

Är det en fördel att ha systemet på den interna hårddisken i laptopen och ha lagringsfiler och swap/scratsh-utrymme på en extern FW-disk? Kontra ha system och swap/scratsh-utrymme på den interna hårddisken och lagringen på en extern FW-disk?

1
Bevaka tråden