Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratis bildredigeringsprogram?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-24 12:52

Jag söker ett enkelt gratis program där jag kan dra lite i kontrast och färger, samt skala om bilden till olika storlekar, beskära och lite såna standardgrejer. Förhandsvisning har ju allt jag behöver UTOM att man inte kan skala om bilderna, jag behöver lite mindre bilder till blogginlägg osv.

Förhandsvisning har skalning. I varje fall i Leopard. Det heter "Justering av storlek".

I Podcasten MacBreak så har de en episod (tror det var nummer 95) som tar upp olika bildprogram.

Sen finns det ju open source som Gimp, men det är lite krångligt. Även Seashore. Men jag har inte testat dessa eftersom jag kör Photoshop.

Ursprungligen av Stefan Swales:

Förhandsvisning har skalning. I varje fall i Leopard. Det heter "Justering av storlek".

I Podcasten MacBreak så har de en episod (tror det var nummer 95) som tar upp olika bildprogram.

Sen finns det ju open source som Gimp, men det är lite krångligt. Även Seashore. Men jag har inte testat dessa eftersom jag kör Photoshop.

Stirrar fascinerat på din avatar....MAX HEADROOM! yes! Coolt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-24 16:15

Oj, ja, förhandsvisning har ju allt jag behöver nu i Leopard! Det visste jag inte, vad bra!

Fast nu märker jag att programmet avslutas oväntat innan jag hinner spara när jag justerar färg och kontrast och sånt. Någon mer som har den buggen? Kan man rapportera det till Apple på något sätt?

Ursprungligen av Jony:

Oj, ja, förhandsvisning har ju allt jag behöver nu i Leopard! Det visste jag inte, vad bra!

Fast nu märker jag att programmet avslutas oväntat innan jag hinner spara när jag justerar färg och kontrast och sånt. Någon mer som har den buggen? Kan man rapportera det till Apple på något sätt?

Samma här! Att skala om funkar men inte att greja med skärpa eller färgtemp. Dåligt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-26 10:48
Ursprungligen av Jony:

Fast nu märker jag att programmet avslutas oväntat innan jag hinner spara när jag justerar färg och kontrast och sånt. Någon mer som har den buggen? Kan man rapportera det till Apple på något sätt?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-26 11:05

Kanske är det just den svenska lokaliseringen som kraschar. På engelska verkar det fungera.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-24 16:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-25 23:10

Ja, det är extremt irriterande. Det är ju en bug som verkligen borde upptäckts och fixats innan de släppte leopard.

Hörni-ni-ni-ni. sedan Leo-installationen har väl de flesta som jag fått några hundra meddelanden om att dittan och datten oväntat avslutats. "Inte minst Safari." Var god rapportera till Apple.
Vad händer?. Kommer apple ta kontakt med alla miljoner användare som råkat ut för samma sak, eller blir det som jag tror. Dom bryr sig inte. Dom har ju fått betalt för varan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-26 16:41
Ursprungligen av Kalle Silver:

Hörni-ni-ni-ni. sedan Leo-installationen har väl de flesta som jag fått några hundra meddelanden om att dittan och datten oväntat avslutats. "Inte minst Safari." Var god rapportera till Apple.
Vad händer?. Kommer apple ta kontakt med alla miljoner användare som råkat ut för samma sak, eller blir det som jag tror. Dom bryr sig inte. Dom har ju fått betalt för varan.

Du skall absolut rapportera!

Jag utvecklar själv kommersiell programvara. Alla programvaror har buggar. Och det snabbaste sättet att rätta dem är om det kommer in utförliga buggrapporter. Helst så utförliga att Apple själva kan reproducera felet. Jag kan garantera att felen INTE blir rättade om de aldrig blir rapporterade.

Är det riktigt många olika kunder som rapporterar om samma bugg skulle jag tro att denna bugg får högre prioritet. Så sitt inte och svär i tysthet på kammaren (eller på 99mac). Rapportera till Apple för guds skull! Du kommer inte att få en personlig kontakt eller ett tack, men kanske kommer en uppdatering med rättning.

Apple läser precis som de flesta andra de buggrapporter som kommer in. Jag har anmält en del buggar som så småningom fixats och i vissa fall har de även bett att få mer information om vad som orsakade felet. Buggrapporterna innehåller även autogenererad teknisk information som de kan hålla statistik på som kan vara bra att ha då de åtgärdar buggen.

Apple har också ett intresse av att minska mängden support de behöver ge, samt ett intresse av att skapa en produkt med gott renommé som fler vill köpa, därför bryr de sig om buggrapporter, men självklart kommer de inte att ta personlig kontakt med alla - varför skulle de göra det? Det räcker ju att buggfixarna kommer i de fria uppdateringar som programuppdatering automatiskt påminner dig om.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-12-26 12:29

Well, om någon är ute efter det som orginaltiteln sa, dvs ett gratis bildredigeringsprogram, finns alltid MacGimp

För att återgå till ordningen
Om du kör Leopard och intel skulle jag testa Naked light som kommit i en public beta nu - ser riktigt trevlig ut
http://www.naked.la/emperor/2007/11/public-beta-01-brushes-gradients-and-curves

Mitt tips är att ladda ner Graphicconverter från lemkesoft.de. Programmet är rena Scweiziska armékniven när det gäller grafik.
Öppna mängder av skumma grafikformat, skriver i nästan lika många, beskär, omformar, filtrerar. Du kan batch-konvertera foton etc etc
Prova först, det är en delay på uppstarten men 99% funkar i oregat tillstånd. Bestämmer du dig för att köpa det så småningom så kostar det 270:- ungefär...

1
Bevaka tråden