Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Egentilldelad ip-adress?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-12-19 10:52

hello!
Detta är mitt första inlägg här och jag har varit mac-ägare nu i två dagar. En Imac 24" blev och jag är kanon nöjd, kommer aldrig byta till PC igen.

Altt har funkat hur bra som helst tills igår. =( DÅ kommer jag helt plötsligt inte åt internet. Är bedrövligt dålig på allt som har med nätverk att göra. Det står något i stil med "Egentilldelad ip-adress" bla bla bla..... Från att i ena stunden fugera med internet till att på två sek inte fungera.

Har provat starta om datorn, starta om routern och modemet. Slå av och på air port. Men det hjälper inte.

Sitter på jobbet nu och har inte allt framför mig...

Snälla snälla, kan någon hjälpa mig? Så jag kan använda min underbara dator riktigt igen...

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-19 13:54

Hur var ditt nätverk inställt pre-iMac? Med PC alltså. Vilka inställningar har du gjort på din iMac? Vilka inställningar har du på din trådlösa router?

Systeminställningar > Nätverk > Airport > Avancerat >TCP/IP > Förnya DHCP-tilldelning

Testat?

A

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-19 13:57

"egentilldelad ip adress" betyder att den har lagt dit en egen 169.254.x.x adress, detta händer om den inte kan få kontakt med din router eller ISP (om du har datorn direkt kopplad till bredbandet) för att få en IP adress tilldelad.

Om du har en router hemma, koppa bort den och anslut datorn direkt i väggen/modemet, glöm jinte att vänta de 20-30 minuterna för ev. MAC-lås att släppa.

Om du inte har någon router hemma alls, och bredbandsmodem eller vad du har hemma ser ut att fungera, alla lampor lyser som de skall etc, kontakta din ISP för att felsöka, de kanske har någon utrustning som är nere eller så.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-12-19 15:06

Har varit på jobbet nu och när jag kom hem så funkade allt igen... skit skumt. Är det ngt jag kan gör för att för hindra kommande ip-konflikter?

1
Bevaka tråden