Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upphovsrätt för äldre illustrationer

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja gott folk!

Jag håller på att göra ett skivomslag för en kompis band och deras nystartade lilla skivbolag. Nu är det så att jag har hittat en helt fantastiskt snygg illustration av en växt i en diktsamling från Gyldendalske boghandel/Nordisk forlag Kjöbenhavn, med ett utgivningsdatum någon gång mellan 1900 och 1910.

Nu undrar jag hur länge dylika illustrationer är skyddade och hur mycket man måste modifiera dem, alternativt får apa efter, utan att bryta mot upphovsrätten.

Vad jag har förstått, efter att ha läst lite, är ett konstnärligt verk "public domain" 70 år efter konstnärens död. Stämmer detta?

Ursprungligen av Ridgemire:

Vad jag har förstått, efter att ha läst lite, är ett konstnärligt verk "public domain" 70 år efter konstnärens död. Stämmer detta?

Ja, det ska stämma. Det innebär ju att det inte borde vara någon fara med den boken, men man vet ju aldrig...

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Ja, det ska stämma. Det innebär ju att det inte borde vara någon fara med den boken, men man vet ju aldrig...

Om konstnären var 40 när den gjordes, men dog vid 80-års ålder, innebär det att verket är skyddat till 2010. Dvs. finns en risk att det inte är fritt fram. Och i stort sett omöjligt att ta reda på.

1
Bevaka tråden