Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk strul med MacBook CD

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-17 09:58

Hej på er.

Jag har en Macbook 2.0 2GB 80GB CD som fram till härrom dagen puttrade som vanligt.
Jag lämnde datorn ett par timmar påslagen, inget ovanligt med det, datorn gick ner i vila men när jag kom tillbaka så gick den inte att väcka.
Så jag tryckte på "Power"-knappen och datorn börja snurra igen, men med ett hemskt klickande från hårddisken. Det var som om, kan det heta läsarhuvudet? inte kunde läsa från disken.
Det liksom klickade till och sen kom en mapp med ett frågetecken upp.
Jag har konstaterat att datorn inte hittar disken när jag provar att starta på Leopard skivan, den hittas inte under "startskiva".
Jag hade lite liknande problem precis när jag fick datorn men då bytte Apple ut den och kompenserade lite. Men nu har jag inte någon garanti och snål Peter, jag då, tyckte inte att det var värt att ta Apple Care.

Tror ni det är värt att lämna in på lagning och få hårddisken, om det nu är den som är problemet, lagad/utbytt eller ska man ta och investera i en ny dator?

Datorn är inköpt i Juli 2006.

Jag vet inga exakta priser på att rädda data från kraschade hårddiskar, men man brukar läsa om att det inte ens är värt att tänka på det om man inte har en fantastiskt tjock plånbok som bränner i fickan.

Att däremot köpa en ny (större?) hårddisk är inte på långa vägar en dyr resa. För ungefär 1000kr får du en 160GB hårddisk och det är inte alls svårt att installera så länge man inte har tummen fantastiskt väl monterad mitt i den berömda näven.

Att investera i en ny dator för att hårddisken har gått till de sälla jaktmarkerna är helt onödigt. Att kasta pengarna i sjön. Att köpa en ny bil för att den gamla fått punka på ett däck... Ja, du förstår.

Hände mig med. Du kan gott bara byta hårddisken och köra på som innan.
Även om du inte har någon vana av att skruva i datorer så kan du enkelt byta hårddisken själv. Ta loss batteriet, lossa skruvarna till skenan som täcker ram-minnena samt hårddisken (står i manualen hur du ska göra). Sedan är det bara att dra ur disken och sedan trycka in en ny.

Tänk på att det är en 2,5" sata hårddisk du ska ha.

För övrigt kostar apple care mer än en ny hårddisk så jag tycker inte du varit dum och inte valt apple care. Apple care smakar mer än det kostar. Är man vass i tungan och kan hävda reklamationsrätten så kan jag nästan tycka att apple care är bortkastade pengar.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-18 21:25

Resultat blev att jag blev 1600 kr fattigare, 80GB mer hårddisk, nu sitter det en 160GB i maskinen. Allt löser sig

Trevligt att det löste sig, om än inte på ett billigare sätt. 1600kr var lite saftigt men det är väl med arbetet att byta inräknat kanske?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-20 14:03

Jo, det var hårddisk och arbete i det priset.

1
Bevaka tråden