Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Paket med AP Extreme, AP Express och Apple TV kommer inte ut på nätet

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-14 00:05

Har precis inhandlat en Airport Extreme och en My Book 500GB extern HD.
Har sen tidigare en Airport Express som jag använt till att ansluta trådlöst till internet och att skriva ut trådlöst på en laserskrivare kopplat till basstationen med USB.
Nu vill jag ansluta till internet via Airport Extreme som jag även tänker koppla den externa hårddisken till och jag har tänkt använda min gamla Airport Express till skrivaren. Jag har även köpt en Apple TV för att kunna strema musik och film från min My Book HD.
Har försökt mig på en installation enligt bifogade manualer och beskrivningar men det fungerar inte alls. Har varken internet eller utskriftsmöjligheter...
Ngn. som råkat ut för samma sak eller som vet hur jag ska bära mig åt för att få detta system att fungera?

Ni brukar kunna hjälpa mig; tack på förhand!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-14 09:39

Mitt tips är att återställa enheterna till fabriksläge och börja därifrån. När du har gjort detta kan du få berätta vilka felmeddelanden som du får/inkludera skärmdumpar..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-14 15:08

Nu kanske jag framstår som vansinnigt okunnig men hur återställer jag enheterna till fabriksläge; det är datorn du menar då eller? De andra komponenterna är ju helt nya och kommer direkt från kartongen...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-17 15:35
Ursprungligen av 4007:

Nu kanske jag framstår som vansinnigt okunnig men hur återställer jag enheterna till fabriksläge; det är datorn du menar då eller? De andra komponenterna är ju helt nya och kommer direkt från kartongen...

Nej, nej, inte alls. Vare sig okunnig eller datorn. Men skrev du inte

Ursprungligen av 4007:

Har sen tidigare en Airport Express som jag använt till att ansluta trådlöst till internet och att skriva ut trådlöst på en laserskrivare kopplat till basstationen med USB.

ok för det första så bör vi gå igen några små saker ..

Jag antar att du har ett ADSL modem .. testa först med att ansluta med en Ethernet kabel mellan ADSL modemet och din dator ... fungerar internet då ? .. bra i så fall vet du att inget fel ligger hos modemet ..

nu tar vi ur kabeln från datorn och ansluter den mellan ADSL modemet och WAN porten på din Airport Extreme ...

sedan installerar du den SENASTE versionen av Airport Setup Assistant som följer med på en cd till Airport Extreme .. har du även en intel mac av senare model så kommer ett annat program som medföljer också att aktivera din 802.11n standard vilket möjlig gör att du kan ha 400MB trådlöst nätverk ...

men men .. efter nu att du installerat senaste versionen av Airport Setup Assistant och ytterligare programvara som följer med på install cd:n så går du in i Program > verktygsprogram > Airport Setup Assitant och kör den ..

i det progrmmet kan du nollställa inställningarna i din Airport Extreme router . du kan också där hantera flera andra Airport enheter senare ..

när du sedan är klar med inställnigarna och internet fungerar från din dator .. först då kan du börja greja med dom andra enheterna ..

nästa steg är då att ta tag i AppleTV ... eftersom du vid det här laget nu har satt upp ett trådlöst nätverk hemma och krypterat det och namgivit det ... ja då är det dags att låta din AppleTV veta om detta ... detta gör du i inställningarna på din AppleTV där du kan söka efter tillgängliga nätverk och ansluta till ditt nya trådlösa hemma nätverk ..

när du nu sedan vet att AppleTV fungerar och det fungerar på din dator .. då kan du starta upp och koppla in din Airport Express enhet och konfigurera om den .. detta gör du via Airport Setup Assistant på din dator ..

det är lite krångligare att sätta upp den enheten eftersom du nu vill att den igentligen bara skall vara en sekundär enhet till ditt trådlösa ....

hör av dig när du kommit så långt ...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-16 23:33

Nu tror jag mig ha kommit så långt...nu behöver jag kunna skriva ut från datorn med hjälp av min AP Express men det får jag inte riktigt att fungera...
Dessutom så upptäcks min AP anslutna HD automatiskt men jag kan inte komma åt den?? Kommer upp ett felmeddelande när jag försöker ansluta till den fast jag använder rätt lösenord!

här är de olika manualer du behöver . om inte redan har alla ..

http://manuals.info.apple.com/en/Airport_Extreme_Gigabit_Setup_Guide.pdf

Jag vill att du läser igenom nedanstående manual nogrant
http://manuals.info.apple.com/en/Designing_AirPort_Networks_Using_AirPort_Utility.pdf

den innehåller precis vad det är du försöker göra ... du får inte sätta upp ett WDS. WDS vad jag förstår fungerar bara om man har flera 802.11n routrar (Airport Extreme) nätverk eftersom du har två olika trådlösa enheter . 5Ghz och 2.4 Ghz ...
det du vill göra är att sätta upp ett Dual-Band network börja läs sid 46 ...

när det gäller din hårddisk så se till att inte Airport EXpressen är igång utan testa först bara att du får hårddisken att fungera korrekt ..
börja med att ansluta hd bara till macen och se att det fungerar den vägen ... jag vet inte heller om Airport Extremen är känslig för hur HD:n är formaterad ... kan vara så att du måste Mac formatera den .. genom att ansluta den till macen och formatera den via diskutility ...

1
Bevaka tråden