Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta intern disk iMac G5

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-12-12 11:13

Hej,

har en 160GB interndisk i min iMac G5 samt en extern fw-disk som också är på 160GB som framförallt används som backup-disk (kör inte TimeMachine, utan Backup från .Mac). När det nu börjar bli trångt om utrymme i den interna så blir det ju även trångt på den externa vad det lider.

Frågan är nu om jag skall skaffa en större interndisk på 320 eller 500 GB och sen använda den gamla 160GB-disken externt i ett nytt chassi eller om jag skall skaffa en en till externdisk istället och lägga en del av innhållet jag nu har internt på den nya externa?
Kan inte riktigt bestämma mig för vilket jag tycker är bäst, nån som har erfarenheter av eller synpunkter på detta?

/Måns

Chassin kan man köpa billigt, t.ex. 199 kr för den här http://www.kjell.com/?item=91080&path= från Kjell & Co. Frågan är om det inte blir billigast att gå den vägen (dvs ny intern)? Fördelen med en extern hårddisk är ju att man kan flytta den melan datorer, förstås, men å andra sidan skulle du på detta sättet ha 2x160 GB externt lagringsutrymme. Själv hade jag nog valt detta, men det är också lite lättare att bara köpa en ny extern, så det är ju lite av en smaksak...

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Chassin kan man köpa billigt, t.ex. 199 kr för den här http://www.kjell.com/?item=91080&path= från Kjell & Co. Frågan är om det inte blir billigast att gå den vägen (dvs ny intern)? Fördelen med en extern hårddisk är ju att man kan flytta den melan datorer, förstås, men å andra sidan skulle du på detta sättet ha 2x160 GB externt lagringsutrymme. Själv hade jag nog valt detta, men det är också lite lättare att bara köpa en ny extern, så det är ju lite av en smaksak...

Det där är ju för 2,5"-hårddiskar. Och iMac har bara plats för en hårddisk.

Själv funderar jag också på att byta den interna disken men då till en SSD och ha den som en snabb och tyst systemdisk.

Någon som har erfarenhet av att byta den interna disken i en iMac?

Jag har bytt flera diskar i iMacs. Man får ta loss plastramen/fronten och sen montera bort LCD-panelen. Inget man bör göra om man har garanti kvar. Vill man ge sig på det så är det trixigaste faktiskt att få bort plastramen/fronten.

Jaja, men det finns ju en uppsjö av 3.5" chassin också

Det ska väl inte vara några större problem att få plats med 1 st 2.5" ssd i iMacen... måste bara få den att sitta säkert i det utrymme 3.5" var i... bägge kör ju sata så själva kopplingen lär det inte vara några problem med...

1
Bevaka tråden