Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnesläcka?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-12-12 20:54

Hej,

Efter att jag uppgraderat mitt RAM-minne från 1GB till 2GB, så började jag kika på hur mycket som används. Till min stora besvikelse ser jag att mer och mer minne blir aktivt, och page-outs ökar. När jag tittar i Applikationskontoll på de oliak processerna ser jag att "delad minnesstorlek" åker upp till 16 777 216 TB. Här finns en screenshot på detta: http://pici.se/pictures/EuEtrmNsG.png

Vad beror detta på? Kan de bero på att jag varit tvungen att stänga av daotrn på knappen engågn, då den fick "kernel-panic"? Är trött på att behöva starta om datorn. Har installerat Macaroni som tydligen skall underhålla datorn.

I skrivande stund har jag Firefox och Adium igång, då använde 1.05GB.

Du SKALL starta om datorn då och då, runt en gång i veckan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-13 09:44
Ursprungligen av Taz_1999:

Du SKALL starta om datorn då och då, runt en gång i veckan.

Varför?

För min egen del brukar jag ibland logga ut och in igen, om burken blir riktigt hängig. Var dock länge sedan sist.

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2007-12-14 17:47
Ursprungligen av Taz_1999:

Du SKALL starta om datorn då och då, runt en gång i veckan.

Själv har jag läst mig till att OSX inte alls har något behov av omstart...?!

Näe..? Det räcker väl gott med att logga ut, sedan in igen - förutsatt att WindowServer inte hängt sig eller något liknande?

Det är helt rimligt att minnesanvändningen går upp då man tillför mer primärminne. Då finns det ju mer att ta av och då det minnet är snabbare än hårddisken är det bättre att lägga så mycket som möjligt där. Ju mer du har i minnet desto snabbare går det att komma åt den informationen.

Just 16 777 216 är ett så perfekt tal att det snarare ser ut att vara någon form av bugg som dykt upp då värdet ska visas.

Ursprungligen av Taz_1999:

Du SKALL starta om datorn då och då, runt en gång i veckan.

Nej då. Det finns system som går i åratal utan omstart. Mac OS X är inget undantag.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-12-16 16:56
Ursprungligen av Marcus K:

Det är helt rimligt att minnesanvändningen går upp då man tillför mer primärminne. Då finns det ju mer att ta av och då det minnet är snabbare än hårddisken är det bättre att lägga så mycket som möjligt där. Ju mer du har i minnet desto snabbare går det att komma åt den informationen.

Just 16 777 216 är ett så perfekt tal att det snarare ser ut att vara någon form av bugg som dykt upp då värdet ska visas.

Tack för svaret. Har läst en del ang. 16 777..., det har visat sig vara en bugg osm flera har fått utstå.

1
Bevaka tråden