Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny powerbook i oktober?

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-10-30 22:30

Jag tror INTE man kommer rör iBooksen. Enligt vad jag förstår så är de bra som de är enligt Apple.

Tror inte heller på Superdrive i bärbart, ännu.

Tror dock att något sker inom de närmsta veckorna. Nästa vecka låter troligt!

Ok, nu kan ni lägga alla andra rykten åt sidan. Think Secret har talat:

PowerBook AND iBook speed bumps Nov. 5, sources confirm

October 31, 2002 - November 5 will see more than just PowerBook speed-bumps from Apple. Sources confirm the consumer iBook will also get an update as well, and a much-needed price cut. Neither model will get a face lift this time around.

Läs hela texten här:
http://www.rumortracker.com/framesets/thinksecret/index.html

  • Oregistrerad
  • 2002-10-31 15:48

Intressant att det är lagerna som styrt när i tiden de nya burkarna kommer...

Om man nu får tro ryktet!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Ok, nu kan ni lägga alla andra rykten åt sidan. Think Secret har talat:

PowerBook AND iBook speed bumps Nov. 5, sources confirm

October 31, 2002 - November 5 will see more than just PowerBook speed-bumps from Apple. Sources confirm the consumer iBook will also get an update as well, and a much-needed price cut. Neither model will get a face lift this time around.

Läs hela texten här:
http://www.rumortracker.com/framesets/thinksecret/index.html

Jepp. Ingram-Micro har och får inga 667/800-modeller mer. Och de är den största kunden i USA. Borde säga ett och annat.

Den där Apple-X-killen har nog rökt något riktigt kul. Han bubblar om en iMac-serie med 17´, 19´ och 22-tum.

Jodu, tjena. Vilken hemmaanvändare har råd med en 22-tums lcd-skärm?

Samtliga iMac måste bli billigare! Alla Macar förresten...

Det har ju varit mycket spekulationer kring superdrive i PowerBook, men såhär säger Think Secret om detta (från artikeln länkad ovan, fet stil min understrykning):

There has been much speculation that at least the high-end models of both product lines might include a SuperDrive with DVD-RW/CD-RW capabilities. Let us put this issue to rest: There will be no Superdrive version(s) announced. Apple is facing no "difficulties" fitting the SuperDrive into a PowerBook enclosure, as many other sites have reported. Sources firmly report Apple never tried to accommodate tray-equipped drives into these laptops and that until a slot-loading SuperDrive is abundantly available, Apple laptops will not have SuperDrives.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-31 16:06

Angående superdriven så kan man ju lägga till att en del inte trodde den skulle komma i iMacen.

Apple har överraskat förr, så man skall kanske säga kanske...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-31 18:15

Nu är oktober slut....

Inget är som väntans tider!

  • Oregistrerad
  • 2002-10-31 19:15

Det tycks ju som mitten på oktober var målet men lagerna höll i sig längre än beräknat så de fick flytta fram det något!

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-10-31 19:18

Så en snabbare processor och möjligtvis BlueTooth är vad vi får? Och nästa gång blir det antagligen SuperDrive, nytt grafikkort, större HD, mer minne och troligtvis nytt skal? Och detta kommer säkert annonseras redan 7:e januari - förutsatt att man själv har köpt sin i november - det slår aldrig fel.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-31 19:46

Hur sannolikt är det att Apple reviderar PB G4 för bara två månader?

Håller fortfarande tummarna för Radeon 9000 gpu. Var inte Apple rätt snabba med att använda Radeon 7500?
Att låta bli att byta gpu redan nästa vecka kan vara mer ett politiskt beslut för att ha krut kvar till en januari uppgradering.
Speed bump, Radeon 9000, bättre cpu-kylning & blåtand och jag kommer att vara nöjd ... länge.

Vad kan skönjas vid horisonten?
SuperDrive, mer VRAM, 800 Mbps firewire och nytt skal? Undantaget VRAM, ingenting som håller mig sömnlös.
Nya snabbare processorer, DDR-minne, seriell ATA och 8xAGP känns väldigt avlägset i nuläget.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-31 21:01

Jag var på YFOs fotomässa i Göteborg ikväll och frågade Robert Andersson från Svenska Apple om vi får se en uppgradering på bärbara innan jul. Han svarade ja, men mer är så visste han inte menade han.

Så det verkar ju som om det verkligen kommer att hända något innan januari iallafall. Skönt.

Andra eller tredje veckan i november kommer det nya PowerBookar och iBookar.

Den 6 november verkar vara datumet som gäller alltså. Och här är lite mer rykten om PowerBook:

Sources close to Apple familiar with the new machines said that, contrary to industry rumours, the new PowerBooks will not breach the psychologically important 1GHz barrier, due to problems with cooling and battery life. Instead the fastest PowerBook will be 933MHz (up from 867MHz) and the entry level 667MHz model will be speed-bumped to 867MHz.

The system bus will continue to run at 133MHz, rather than moving to the 167MHz motherboard introduced with the current top of the range Power Mac G4s, said the sources.

The same sources have also ruled out the introduction of a SuperDrive-equipped model, as the drive manufacturer, Pioneer, has not yet rolled out a slot-loading version with a form factor that fits the PowerBook´s casing.

´Apple is not going to change the PowerBook´s casing, even though its getting on for nearly two years since it first came out, and that means no SuperDrive. But this will be probably be the last minor upgrade before a whole new PowerBook design comes out,´ said one source.

The upgraded PowerBooks will stick with the existing ATI 7500 Mobility Radeon graphics rather than upgrading to the more powerful ATI 9500 Mobility system

However, one potential surprise, according to one source, will be the introduction of built-in Bluetooth connectivity, which would make the PowerBooks the first ever Macs to support the short range wireless technology without requiring an adaptor.

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-11-05 22:36

Lugnet före stormen? Inte ett pip från någon källa de senaste dagarna. Har Apple återigen lyckats hålla tätt eller har vi jagat upp varandra i onödan den senaste månaden?

Skulle gärna vilja beställa en ny, uppdaterad PowerBook i morgon.

Jag var inne på inWarehouse web-shop igår för att kolla lagerstatus på PB & iBook. De hade något enstaka exemplar kvar på lager. Men det som förvånade mig var att "2 & 3 dagars leveranstid" (underleverantörer) -grejorna var slut. Det fanns inga maskiner alls i dessa lager. Men jag har mycket svårt att tro på detta, måste varit något fel i uppdateringen av lagerstatusen. De kan inte ha sålt slut på varenda PB i hela landet.

/M

Det här börjar likna en läskig deckare... Vart tog alla Kraftböcker vägen? Den som lever i morgon får se!!

/Olof

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-06 04:22

Klockan är 04.20 och intet nytt på Apples sida...

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-11-06 08:08

Vilken tidzon ligger Apples hemsida i då?

När på dygnet brukar de uppdatera - någon som vet?

9 timmar bakåt

Så... nu är det inte ens midnatt i Cupertino...så..vi får nog vänta ett tag till...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-06 09:47
Citat:

quote:
När på dygnet brukar de uppdatera - någon som vet?

När det började närma sig det förra ryktesomsusade datumet (23e okt?) hävdade flertalet på MacNN´s forum att det var 09.00 för någon amerikansk tidszon. Själv fick jag det till att just den tidszonen och det klockslaget motsvarade 18.00 CET, nio timmars skillnad alltså.

Fast, under den parallella 99mac-tråden om ny iBook förekommer tidpunkten 13.00 CET.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Earth:
Klockan är 04.20 och intet nytt på Apples sida...

Såja, det är ju trots allt så att vid den tidpunkten hade USA inte ens bytt dygn ännu. Och sen brukar inte uppdateringarna ske mitt i natten amerikansk tid heller. Så du får allt sjå dig lite...

Vet inte riktigt exakt när på dagen det brukar uppdateras. Det är sex timmar till NY och nio till Californien tror jag.

Såg förövrigt ett annat rykte som antydde att PB inte uppdateras nu utan vid MWSF 2003, det var sajten PowerPage som skrivit det. Såhär sammanfattar MacRumors ryktessnacket:

Various news sources expect iBook updates to take place on November 6th. CNet, PowerPage, ThinkSecret and others have posted similar specs of the upcoming iBooks, with further proof provided by Apple themselves on price drops of the iBook to $999. The only dissent comes from YourDailyMac.com, who hint at a surprise iBook 32MB Video Ram upgrade.

Specs and rumors about Powerbook updates are notably absent, however, with only PowerPage skirting the issue with talk of Powerbook MWSF 2003 updates. Unofficial specs have floated around... and As The AppleTurns even claims to be the only rumor site to predict Superdrives with the Powerbook, despite our claims of a similar update. Of interest... Powerbook supplies are low, but not at zero at this time. But if Powerbooks are to be delayed, why did Apple´s site also reflect a $200 drop in Powerbook prices as well?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-06 10:27

Angående klockslaget för (den eventuella) PB updateringen letade jag lite på MacNN´s forum.
Seanyepez skriver:
"... they usually update their site around 9:00 A.M. Pacific time. Currently, that´s seven hours behind GMT."

14:37

Kolla in Apple Store i Australien. De har ju kväll nu (eller natten till den 7:e november).

Den är stängd...

Uppdaterat:

Nu har amerikanska Apple store också stängt...

Ujujuj!

[ 06 November 2002, 14:40: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-06 14:41

Ja nu händer det...

PB G4 1 GHz och superdrive...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-06 14:44

Jag vill vara först...
1GHz, Superdrive, å 60 Gig, woohooo!!!

[ 06 November 2002, 14:47: Meddelandet ändrat av: Earth ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-06 14:45

Steeeeefaaaaan.... (försökte låta som Emils pappa)!

Sorry...

  • Medlem
  • 2002-11-06 14:47

iBooken så bra ut den också.
-100Mhz snabbare
-32 MB grafikminne på de två översta modellerna.
Vad det något jag missade.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-06 14:48
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Stefan Strandberg:
PB G4 1 GHz och superdrive...

Samt 64 MB ATI 9000 kort!

Bevaka tråden