Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny powerbook i oktober?

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-10-17 13:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
Varför sita med såna jättelager? Okej, jag antar att de får (fick?) bättre priser från Apple, men ändå.

När det precis har kommit en ny modell så säljer det väl ganska bra, men sen måste det väl räcka med en 20-40 st på lager? Sen är det väl bara beställa nya när det minskar?

Kan ju vara vad de kan få tag på genom deras levrantör. Flera använder ju sig av sådanna system...

Dagens siffror...

667 mhz 105
800 mhz 38

inWarehouse visar på sin sida både hur mycket de själva har i lager och hur mycket som finns i lager hos de två svenska Apple distributörerna.

Man kan se vems lager de menar om man går in på respektive produkt. Där står det tex på PBG4 667 just nu:

Leverans dag 1: 10st (inWarehouse lager)

Leverans dag 2: 95st (de två Apple dist. sammanslagna lager)

Leverans dag 3: 0st i lager (lager hos dist som inte levererar på en dag till inWarehouse)

Bara en kommentar:
Jag tycker deras system är bra och skulle gärna ha ett liknande på vår web...

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-10-17 13:59

Det förklarar ju en hel del.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-17 14:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mannen:
Bara en kommentar:
Jag tycker deras system är bra och skulle gärna ha ett liknande på vår web...

när inför ni det då?

Det är främst en fråga om pengar (och tid).

Det är mycket som skall programeras om...

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-10-17 22:00

Frågan om ny PowerBook presenteras inom kort kvarstår. Kommer det att komma en ny måste den komma snart om det är den sista som går att starta i OS 9 - annars kanske de väntar för att presentera alla nya OS X-only boot-maskiner i januari. Funderingar om detta?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iNker:
Frågan om ny PowerBook presenteras inom kort kvarstår. Kommer det att komma en ny måste den komma snart om det är den sista som går att starta i OS 9 - annars kanske de väntar för att presentera alla nya OS X-only boot-maskiner i januari. Funderingar om detta?

Låter mer logiskt, jag skulle, om jag drev Apple vänta med PowerBookarna nu, skulle det komma nya PowerMacar (G5) i Januari, så skulle jag även presentera de nya PowerBookarna i Januari. Verkar inte smart att släppa nya PowerBookar innan Januari om nu de maskinerna kommer att vara "OS X Only Booting"...

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-10-20 10:41

Så om vi tippar på introduktion av en ny PB (med SuperDrive, några extra Hertz, BT på moderkortet och kanske ett nytt grafikkort) - OS X only-boot - i början av Januari så bör det innebära att maskiner finns tillgängliga i början av februari (i alla fall toppmodellerna). Alltså får jag som egentligen ska ha en i början/mitten av november vänta i tre (3!) månader på ovanstående "revolution". Nej tack. Men något som vore värt att vänta på är dubbla processorer - är det en möjlighet eller blir det för varmt? Vad tror ni om detta?

Vad är det man sagt om OS X-boot-only? Är det alla maskiner som skall vara det i januari eller startar denna process i januari.
Det kan ju innebära att man redan nu vid introduktion av nya datorer endast låter dom starta i OS X. M.a.o. vi kanske inte behöver vänta till januari för nya Power Books.

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-10-21 16:50

Men nu säger Apple att de ska ta igen förra kvartalets förlust genom julhandeln - och eftersom det ligger mest pengar i de bärbara vore det väl kardinalfel att inte släppa en ny PB i god tid innan jul? Vem köper annars en ny PB i december när det garanterat kommer nya modeller i början av januari?

Det senaste budet från
MacOS Rumors är att det inte kommer att hända något alls på PB-sidan innan MW Expo i januari. MOSR har ju varit den främsta (enda? ) förespråkaren för ett oktobersläpp, så när även de har gett upp hoppet är det väl bara att försöka fondera firmans överskott så att man kan shoppa loss i januari istället. :rolleyes:

Från MOSR:
New hardware from Apple, most notably new Powerbooks and iBooks, may not be nearly as soon in coming as previously thought. Either new displays or a minor update to the iBook or iMac products may occur alongside the formal release of Apple´s Xraid rackmount storage system early next month, but we now believe based upon certain documents recently acquired from Cupertino that Apple will be making a large simultaneous update of multiple computer models at Macworld in January and will then be focusing on new Digital Lifestyle device releases throughout 2003.

/Göran

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-10-22 11:36

Tråkigt - för så länge vill jag inte vänta. Bra - för då slipper man känna sig blåst för det kommer en uppdaterad PB dagarna efter man köpt sin. Då är det bara att hoppas på ytterst små förändringar när de väl kommer!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Göran Bolinder:
MOSR har ju varit den främsta (enda? ) förespråkaren för ett oktobersläpp

Jag tror det varit fler som haft det på tapeten, men dom har väl varit mest framåt med det. Think Secret (den ryktessajt som inte postar så ofta men däremot har rätt i typ 9 fall av 10) har hittills inte sagt ett ord om kommande hårdvara på ett bra tag nu. Antagligen ett tecken på att saker och ting är oklara alternativt att det inte läckt bra information på länge.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-10-22 15:32

YourDailyMac påstår att det kommer en ny PB i morgon, som -Martin- klantigt nog postade i en egen tråd. Men nu kan vi ju börja kommentera det här istället.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:
Enlig ryktessiten YourDailyMac, kommer Apple släppa den nya PBG4 redan nu på onsdag....

På YDM spekuleras det också vilt om specifikationerna för den nya bärbara super Macen:
* 933 & 1000 MHz processor
* Radeon 9000 med 32MB video RAM
* 40GB/60GB diskar
* Ingen intern superdrive
* Inget inbyggt bluetooth stöd

Vad säger ni? Ska vi tro på detta, eller är det bara nonsens?

Källa:
http://www.yourdailymac.com/

/M

edit: stavfel

[ 22 Oktober 2002, 15:34: Meddelandet ändrat av: hugin ]

Jaha då blir man beskylld för att vara klantig, tack! Ok, visst var det inte helt rätt, men kolla när jag postade inlägget: mitt i natten! Jag brukar inte ha skallen på skaft mitt i natten.

Hursomhelst, vad tror ni om ryktet? Kommer de nya Macar i morgon? Jag kollade på hur många "gamla" PB leverantörerna har på lager, och det är en hel del. Är det rimligt att det kommer nya macar när ex, inWarehouse leverantör har ca 150 PBn på lager?

Vad tror ni om specifikationerna? Rätt blygsamt att PB varken skulle få Bluetooth eller Superdrive?

/M

Kanske kommer det en ny PB i morgon i alla fall!

Det cirkulerar bilder på en laptop som sägs vara den nya PBn! Döm själv!

/M

Precis vad jag vill ha! Men är den äkta? Jag tror inte det i alla fall. Lite Sony Vaio stuk tycker jag.

Hmm, vad föreställer den högra bilden egentligen? Är det en vridbar skärm som syns?

  • Medlem
  • 2002-10-22 16:43

Ser ut som den här:

http://global.acer.com/products/notebook/tmc100/index.asp

Rätt cool liten dator, faktiskt.

Ja det verkar ju vara en vridbar skärm som på TravelMate C100. Dvs den kan användas som "TabletPC" också. Dock ser det ju inte ut som någon Apple logga på den. Men man vet ju aldrig.
Personligen tror jag att vi får vänta tills Januari med ny hårdvara.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-22 16:49

Kolla den här då! Rätt kool liten dator faktiskt, och det är en Mac. De finns ute nu!

Ryktesspridningar suger...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Ser ut som den här:

http://global.acer.com/products/notebook/tmc100/index.asp

Rätt cool liten dator, faktiskt.

Fy faen vilken förskräcklig site!!!
Kräkframkallande.
Och inte tyckte jag datorn verkade särskilt cool heller.
Sorry....

/G

  • Medlem
  • 2002-10-22 17:00

Gambit, om du vill må riktigt dåligt ska du ladda ned filmen från samma site. Corporate-floskler på hög nivå.

Däremot så är den datorn som princip, just det jag vill ha. Ett interface som man klickar direkt på, utan mus. Jag vill ha en större, mer högupplöst skärm och MacOS... men själva konstruktionen tycker jag verkar helt OK.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-23 21:11

Men grabbar. Vi är nu i slutet av oktober. Det låter ju ganska självklart att det kommer något efter nyår. Det behöver ju inte betyda att dom släpper just nya PowerBooks då. Gissningsvis kommer det väl en uppdaterad PowerBook innan januari. Det är ju ändå som sagt nu som det börjar ta fart med försäljningen. Troligen vilken dag som helst. Men inget mer än snabbare processor i den större HD mm. Det finns ju ingen anledning att lägga ut pengar på det nu om dom börjar släppa riktigt nya prylar som inte kommer funka med 9an senare. Dom har ju själva sagt tidschemat. Först efter nyår kommer nya burkar sluta funka med nian.

Det troligaste senariot är väl som sagt nya PBs nu med lite snabbare processorer mm. Sen i Januari kommer lite nytt av andra saker som PowerMacs mm och kanske någon ny pryl eller programvara. Sen kommer det nya PowerBooks med mera ny teknik i i Mars eller nåt sånt. :rolleyes:

När är nästa Expo av något slag efter San Francisco?

Jag tror att Apple kommer att hårdlansera iPooden i julhandeln. Och lägga all kraft på att sälja så många som möjligt. Som jag sagt tidigare, ny hårdvara i form av datorer får vi nog vänta med tills Januari.

[ 23 Oktober 2002, 23:21: Meddelandet ändrat av: Chaosstar ]

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-24 00:33

För dom som missat: kika här

/arvid

  • Oregistrerad
  • 2002-10-24 22:18

Jag vet inte vad jag skall tro mer...

Undrar bara när det kommer och när den är tillgänglig här hemma i svedala...

Mera rykten, nu är det 5 november som gäller!

AppleXnews.com

MacRumors.com

Senaste spekulationerna kring nya PBns specifikationer (enligt MacRumors):

Very Likely
Powerbook 800Mhz-1GHz with Superdrive
iBook G3 up to 800MHz

Probable
November 5th, 2002 Release Date

Possible
Bluetooth

Uncertain
13" iBook Screens
Radeon Mobility 9000

Vad tror ni? Låter detta rimligt?
Jag tror inte att det är bra att hoppas på allt för stora förändringar. Vi riskerar bara att bli besvikna då nyheterna blir färre än väntat.

/M

Bevaka tråden