Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leoparden begår seppuku

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För lite drygt en och en halv månad sedan kom han, en stilig man i klädda bruna kläder. Fem våningar upp med branta trappor bar han ett brunt paket till mig, där i låg en splitter ny MacBook Pro Intel Core 2 Duo 2.4 GHz med 2GB ram minne. Det följde även med en "drop in" skiva med leoparden. Ivrig som jag var körde jag igång direkt efter att ha drägglat mig igenom manualen. Skivor mountades, operativ system uppdaterdes och sedan vandrade jag runt i ett saligt rus. Som sig bör har varje rus en baksmälla, min är något som kan liknas vid det man känner dagen efter att ha marinerat de grå med elakt rödvin och hårdför whiskey.

Problemen jag har med leoparden gestaltar sig i att den i tid och otid begår självmord. Det händer helt slumpmässigt, dock sker det ofta när någon flash video spelas, skärmen låser sig, muspekaren står blickstilla men ljudet rullar ett tag, sedan hoppar det till och där efter är det tyst som i graven.

Nu är jag näst in till en novis på macintoshar, förvisso är jag uppväxt med en mac + och därefter en macintosh performa 5200, men därefter har ekonomin tvingat mig att leva i PC-land. Jag har således ingen vidare crash-info att ge er, inte har det mig veterligen generetas någon crash-log heller. Mitt problem är alltså att min MacBook dör dagligen, jag kör leoparden, inte en "ren" installation. Någon som känner igen sig? Är jag ensam med mina problem? Vad ska jag göra för att slippa denna synnerligen otrevliga vana min dator har lagt sig till med?

/Tacksam För Svar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-09 12:31

Ibland är det fel på OS-installationen, ibland på datorn. Nästan aldrig datorn dock, kan tilläggas. Checklista:

1. Skapa en ny användare. Har den samma problem?
2. Installera en helt ren OS X. Detta brukar alltid hjälpa.
3. Har du bytt RAM själv? Ta in och ut detta, kontrollera kontakt.
4. Fortfarande krasher? Googla lite, fråga mer här, och ring Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-09 12:34

Se till att du har backupper om datorn skulle dö ordentligt.

Ring Apple Support. Du har väl ett års garanti.

Starta från installationsskivan och kör hårdvarutest-programmen.

Har du uppgraderat minne själv?

1
Bevaka tråden