Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ställa in en router (zyxel)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Bor i Danmark och har precis flyttat till ny lägenhet här. I förra lägenheten hade vi bredband via några som heter Fullrate, och med det abonnemanget fick vi en förinställd router. Nu när vi flyttat till nya lägenheten visar det sig att det igen bara finns uttag till bredbandet på ett av rummen (delar med en kompis), så det verkar som vi får köra trådlösa routern igen. Tur att vi sparade den. Nu kommer det kluriga; Jag kan inte så mycket om routrar över huvudtaget, och jag antar att den var förinställd för att passa Fullrate på något sätt.
I den nya lägenheten funkar internet direkt om man bara kopplar in ethernetsladden i datorn och väljer att ställa in Nätverket på DHCP, så får den IPadresser och sånt automatiskt.
Hur får jag routern att ställas in på det nya bredbandet (som heter Dansk Bredband)? Jag frågade lite snabbt i supporten och han yrade nåt om "ja den ska ställas in på dynamisk dns". Jaha, tänkte jag, det kanske löser sig när jag loggar in på den, men jag får det inte till att funka. Dessutom finns det ju en himla massa inställningsmöjligheter på routern. Någon som kan hjälpa mig lite på vägen?

Förmodligen körde Fullrate med PPPoE, vilket i så fall är det som routern är inställd på att använda. Du måste alltså stänga av PPPoE i routern, eftersom det inte finns någon server, hos din nya internetleverantör, som svarar på inloggningsförsöken från den.

Så om jag lyckas stänga av PPPoE så kommer den automatiskt ta emot nya inställningar? Jag var lite osäker på just det med DHCP, för när jag kollade i den så fanns det liksom inget val under DHCP att den skulle ta emot automatiskt, utan mer val som "server", "relay" "none", och man var då tvungen att skriva in en IP-adress.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-05 18:35

Du har hittat inställningarna för DHCP-servern inåt ditt lokala nätverk (LAN). Dom inställningar som avses är för det externa nätverket, ofta kallat WAN (Wide Area Network).

1
Bevaka tråden